نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان مطرح کرد
اهمیت مطالبه‌گری دانشجویان در عرصه‌های مختلف

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: با وجود همه پیشرفت‌ها هنوز به جایگاه مطلوب نرسیدیم و نیاز است تا با مطالبه گری و همکاری بیشتر دانشجویان به تدریج پیشرفت‌هایی حاصل شود.

 به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان،آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در نشست صمیمی ویدئوکنفرانس با تعدادی از دانشجویان‌ در نقاط مختلف استان که به مناسبت روز دانشجو در محل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان برگزار شد ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای دانشجو و تبریک ۱۶ آذرماه روز دانشجو، گفت: نامگذاری روز شهادت تعدادی از دانشجویان به نام روز دانشجو حاوی پیام‌های متعددی از جمله بصیرت، دشمن‌شناسی، تعهد، احساس مسئولیت و فداکاری است که باید از آنها درس گرفته و تلاش خود را برای ادامه راه شهدا به کار گیریم.

 نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان افزود: در سیستان‌وبلوچستان نیازمند حضور جدی دانشجویان در عرصه‌های مختلفی از جمله علم و پیشبرد مرزهای دانش، تلاش برای ارتقاء فرهنگ جامعه اسلامی، حضور در عرصه‌های اقتصادی، رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و حضور در عرصه‌های سیاسی هستیم البته که دانشجویان باید فهم‌سیاسی داشته باشند و توجه کنند که دچار سیاست‌زدگی نشوند.

امام جمعه زاهدان مطالبه‌گری در عرصه‌های مختلف را انتظار اصلی از دانشجویان دانست و اظهار داشت: مطالبه‌گری در عرصه‌های مختلفی از جمله عدالت، سلامت اداری و احقاق حقوق مردم موضوعیت دارد که علی‌رغم همه پیشرفت‌ها هنوز در عرصه عدالت به جایگاه مطلوب نرسیدیم و نیاز است تا با مطالبه گری و همکاری بیشتر به تدریج پیشرفت کنیم.

آیت‌الله مصطفی محامی ادامه داد: با وجود پیشرفت‌ها مردم با مشکلات شدیدی مواجه هستند و باید تلاش و مطالبه کرد و از جوانان مومن و متعهد انتظار می‌رود با هرگونه فساد اخلاقی، فکری، اداری و مالی مبارزه کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان داشت: دانشجو در صورتی می‌تواند شجاعانه و جدی وارد عرصه شود که خودش را ساخته و رابطه‌اش را با خدا درست کرده باشد و با عبودیت، نیت خدمت به خلق را داشته باشد و این نیازمند ایمان، توکل و به تعبیری توحید ناب است همان گونه که ایستادگی امام خمینی(ره) در برابر مستکبران در نتیجه تهجد های شبانه ایشان بود.

آیت‌الله محامی در ادامه جلسه و در پاسخ به نکات بیان شده از سوی دانشجویان به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: نکات بیان شده از سوی دانشجویان متنوع و در طیفی وسیع بود که نشانگر روشن بینی، دغدغه مندی و مطالبه گری نسل جوان است که بنده همواره مسئولان را به پشتیبانی از دانشجویان سوق می‌دهم اما مهم‌ است که دانشجویان معطل این چنین پشتیبانی‌هایی نباشند و کارشان را انجام دهند.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات و دستیابی به نتایج‌ مطلوب باید به روی مسائل متمرکز شوید و کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و در پایان راهکار مناسب ارائه شود و برای این کار نیاز است تا جلسات به صورت موثر برگزار شود و مجموعه های مختلف، اهم مشکلات خود را مطرح و مکاتبه کنند و کمیته سه‌جانبه‌ای متشکل از معاونت‌های اجتماعی و سیاسی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت و دفتر نماینده ولی فقیه و همچنین ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب استان برای دنبال کردن مشکلات مطرح شده در این نشست تشکیل شود.

نماینده ولی فقیه در استان به بیان چند مصداق دیگر از نکات مطرح شده از سوی دانشجویان پرداخت و تصریح کرد: لازم است تا دانشجویان پای کار بمانند و اگر از ناحیه دفتر نماینده ولی فقیه کاری ساخته است پیگیری لازم صورت گیرد تا اقدام لازم انجام شود هر چند که بنده هم در جلسات مکرر موارد این چنینی را به مسئولان متذکر شده‌ام و نیاز است تا این جلسات ادامه یابد ما هم پیگیری می‌کنیم و حتی مسئولان را فرا می خوانیم و خواستار پاسخگویی یا رفع مشکل می‌شویم.

وی در تبیین اظهارات محمود براهویی نژاد دانشجوی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص فعال‌سازی فضای مطالبه‌گری دانشجویان، فساد و ناکارآمدی مدیران و یک دست شدن فضای سیاسی کشور گفت: با برگزاری جلسات مختلف و با هدف نهادینه کردن فرهنگ مطالبه گری، مشکلات مطرح شده و شکایت از مسئولین را پیگیری می کردیم و همه جریانات سیاسی و طیف‌های دانشجویی  باید فراتر از نگاه قومی، قبیله ای و جناحی مورد توجه قرار گیرند و مطالبه گری کنند.

آیت الله محامی در  پاسخ به مطالبه محمد علی جامی، عضو انجمن مستقل دانشگاه چابهار در خصوص افزایش روند حاشیه نشینی در استان گفت: رفع مشکل حاشیه نشینی به معنای ساخت مسکن برای حاشیه نشینان نیست و علت اصلی این معضل و وضعیت نامناسب روستاهاست و باید به روستاها رسیدگی شود تا شاهد حضور مردم در حاشیه شهر ها نباشیم

وی در پاسخ به درخواست  امید راد دانشجوی تبعه کشور افغانستان که در دانشگاه دریانوردی چابهار مشغول تحصیل است مبنی بر سهولت تردد و رفت و آمد های علمی و پژوهشی بین دانشجویان دو کشور ایران و افغانستان گفت: یکی از ظرفیت‌های استان جذب دانشجو از کشورهای همسایه است و این در گذشته و در جلسه با مسئولان مطرح شده و سهولت تردد با پایانه‌های حمل و نقل، آرمان‌های مطلوبی برای آینده است.

آیت‌الله مصطفی محامی در تایید نقطه نظرات خانم حوا ریگی، فعال فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب  مبنی بر نقش مهم دانشگاه ادیان و مذاهب در تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: تقریب مذاهب از مسائل بسیار مهم و از نیازهای ضروری جامعه اسلامی بالاخص در شرایطی است که دشمنان از هر طرفی جامعه اسلامی را احاطه کرده اند و ما باید هوشیار باشیم و با چنین‌توطئه هایی مقابله کنیم و این تنها به شعار نیست.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت در پاسخ به مطالبات ابوالفضل منفرد، دانشجوی بسیجی دانشگاه ولایت ایرانشهر در خصوص لزوم بومی گزینی، اختصاص  بودجه های فراوان و در عین حال تداوم محرومیت ها در سیستان و بلوچستان  و همچنین نقش ائمه جمعه در شهرستان ها گفت: در گذشته و در جلسه با مدیران ارشد کشور بارها مسئله بومی گزینی را مطرح کردم و این موضوع در استان نیز مورد تاکید است البته که این یک تیغ دولبه است که یک لبه آن نفع و یک لبه دیگر زیان است.

وی ادامه داد: در خصوص مسئله بومی گزینی باید حد وسط داشته باشیم، مثلا اگر نیروهای بومی استان ضعف امکانات دارند قطعا رقابت آزاد با دیگر نقاط کشور صحیح نیست و متقابلا اگر تنها به نیروهای بومی استان امتیاز داده شود در حالی که این نیروها ضعیف باشند یک زیان است که یکی از راه‌ حل‌های آن حضور مقطعی نیروهای بومی در خارج از استان و همچنین حضور مقطعی نیروهای غیر بومی در داخل استان است تا علاوه بر تبادل تجربیات عاملی برای کارآموزی و افزایش سطح فکری افراد باشد.

آیت الله محامی  اظهار داشت: در سیستان‌وبلوچستان بودجه های زیادی وارد می شود اما گاهی ضعف مدیریتی و ضعف نفسانی عامل عدم استفاده صحیح از بودجه‌های استان و در نهایت تداوم محرومیت در استان شده که نیازمند کار کارشناسی ، تقویت مدیریت و نظارت است.

وی گفت: نقش ائمه جمعه در راهبری جامعه مهم است و باید نسبت به دانشجویان اهتمام داشته باشند و در جلسات مفصلی بر این نکته تاکید شده است و ائمه جمعه به عنوان فرماندهان قرارگاه فرهنگی باید از همه اقشار و به ویژه جوانان و خصوصاً دانشجویان کمک بگیریم.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به مطالبه امیر حسین موسایی، از دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان مبنی بر عدم پاسخگویی مسئولان و پیشنهاد تشکیل شورای اندیشه روز و نخبگان دانشگاهی تصریح کرد: باید به مطالبات به حق و حتی نا حق مردم‌  پرداخته شود و مسئولان اگر مطالبه به حقی مطرح می‌شود روند را اصلاح کنند و اگر خواسته و مطالبه نابه‌جاست به تبیین و دفاع از عمکلرد خود بپردارند که البته این مسائل باید در فضایی آرام و به دور از التهاب انجام شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: تشکیل شورای اندیشه ورز که بخشی از آن نخبگان دانشگاهی هستند در معاونت اجتماعی نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت مد نظر قرار دارد و جلساتی هم شکل گرفته است که هنوز جای کار بسیار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان در تبیین نقته نظرات سبحان دهواری دانشجوی دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان، افزایش بودجه ها و طرح تقسیم استان تاکید کرد: استفاده از نخبگان استان کار درستی است اما نیاز به الزاماتی دارد و در جلسه با مسئولان ارشد نظام بارها بر آن تاکید کرده ام و اینکار در داخل استان نیز باید صورت گیرد و نیروها باید به گونه‌ای تربیت شوند که کشش لازم برای انجام کار را داشته باشند و گرفتار نگاه‌های تنگ قومی و مذهبی نباشند که اگر در برخی مجموعه‌ها تلاش شود نیروهایی تربیت شوند که کارگزار نظام باشند در این صورت خود نظام سراغ آنها خواهد رفت و از آنها بهره خواهد گرفت.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: افزایش سهم استان در بودجه سال۱۴۰۰ در نتیجه یک صدایی و پیگیری و مطالبات مردم و مسئولان استان بود و بعد از عنایت مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به مسئولان برای رسیدگی به استان، رفت‌وآمد مسئولان کشوری به منطقه مؤثر بود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان با اشاره به طرح تقسیم‌ استان سیستان‌وبلوچستان ضمن تقدیر از گروه‌هایی که نشست‌هایی در فضاهای حقیقی و مجازی برگزار می‌کنند و از دید کارشناسی به این مقوله می‌پردازند، گفت: این که فضا را ملتهب کنیم کار درستی نیست زیرا در فضای ملتهب نمی‌توان تصمیم عاقلانه گرفت لذا باید صبوری کرد تا فضا آرام شود سپس جمع قوی کار کارشناسی کنند و بعد از آن کیفیت اجرا نیز مهم است.

انتهای پیام/




نظرات کاربران