نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در همایش سالروز وحدت حوزه و دانشگاه تبیین کرد:
وحدت حوزه و دانشگاه مسیر پیشرفت علمی و فرهنگی کشور را تسریع میکند/
وحدت حوزه و دانشگاه به معنای همافزایی و هماهنگی، نه ادغام یا تسلط یک مجموعه بر دیگری است/
علوم تجربی و معارف دینی مکمل هم هستند و در تقابل با یکدیگر نیستند/
حوزه و دانشگاه مانند دو بال پرواز برای پیشرفت علمی و تمدنی کشور هستند/
استفاده از ظرفیتهای حوزه و دانشگاه برای روایت درست پیشرفت
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان،
آیتالله محامی در همایش سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با تبریک مناسبتهای این ایام با گرامیداشت یاد و نام شهدا و امام خمینی(ره)افزود: امنیت، استقلال، آزادی و زمینههای پیشرفت علمی و عملی کشور مرهون ایثار، جانفشانی رزمندگان، ایثارگران، شهدا و خانوادههای معظم آنان است و همه ما و نظام اسلامی مدیون آنان هستیم و امیدواریم خداوند متعال توفیق دهد که با پرچمداری مقام معظم رهبری بتوانیم راه امام راحل و شهدا را ادامه دهیم.
آیتالله محامی در ادامه، با اشاره به عنوان همایش، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه عنوانی مهم و این جلسه از جهات مختلف، خاطرهانگیز و ویژه است و پیشکسوتان این مسیر، از جمله شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری، نقش مهمی در تبیین و پیشبرد وحدت حوزه و دانشگاه داشتهاند و باید نام و یاد این شهدا را گرامی بداریم.
وی با تأکید بر اینکه ترکیب جمع حاضر از حوزه و دانشگاه، شیعه و اهل سنت، خود نماد و تجلی وحدت است، گفت: استان سیستان و بلوچستان به تعبیر مقام معظم رهبری، پایتخت وحدت کشور است و این ظرفیت، برند مهم استان به شمار میآید که باید بهدرستی معرفی و تقویت شود.
نماینده ولیفقیه در استان با اشاره به فضای جلسه، خاطرنشان کرد: نشاط، توجه و مشارکت فعال حاضران، از ویژگیهای برجسته این نشست بود و سخنان اساتید، دانشجویان و طلاب برای بنده نیز بسیار قابل استفاده و لذتبخش بود.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع تعریف درست وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت به معنای تسلط یک مجموعه بر مجموعه دیگر یا ادغام نیست، بلکه به معنای همافزایی و هماهنگی است در گذشته، حوزهها و دانشگاهها در جهان اسلام یک مرکز واحد بودند و علوم مختلف، اعم از دینی و تجربی، در یک بستر مشترک تدریس میشد و تفکیک رشته و تخصصها اشکالی ندارد، اما جدایی مکتبی و گسست فکری میان حوزه و دانشگاه، محل اشکال است.
وی افزود: معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه، بازگشت به خویشتن و توجه به این حقیقت است که مبدأ همه علوم، خداوند متعال است بخشی از سنتهای الهی از طریق تجربه بشری کشف میشود و بخشی دیگر از طریق وحی در اختیار انسان قرار گرفته تا سعادت دنیا و آخرت او تأمین شود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با بیان خاطرهای از دوران تحصیل خود، تصریح کرد: پدرم که یک عالم دینی بودند، به بنده توصیه کردند علوم تجربی بخوانم تا خدا را بهتر بشناسم؛ این نشان میدهد که علم تجربی و معارف دینی در تقابل با یکدیگر نیستند، بلکه مکمل هم هستند.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع نقش تقسیم کار علمی اظهار داشت: همه ما در پی کشف سنتهای الهی هستیم، اما تقسیم کار کردهایم و رشتهها متفاوت شدهاند و حوزه و دانشگاه مانند دو بال یک پرواز هستند و برای پیشرفت علمی و تمدنی کشور، باید هماهنگ و همجهت حرکت کنند.
وی با انتقاد از نگاه تشریفاتی به جلسات وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: این جلسات نباید صرفاً به خوشوبش و سخنرانی محدود شود و لازم است تصمیمهای عملی، راهبردها و پیگیریهای مشخصی تعریف شود و در سالهای بعد، میزان تحقق آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.
نماینده ولیفقیه در استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تمدن نوین اسلامی، بیان کرد: فرهیختگان حوزه و دانشگاه نقش محوری در جامعهسازی دارند و اگر بهصورت جزیرهای عمل کنند، نهتنها نتیجه مطلوب حاصل نمیشود، بلکه گاهی یکدیگر را خنثی میکنند نیاز امروز، همافزایی، همکاری، گفتوگو و ایجاد بستر اندیشهورزی است.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع کرسیهای اندیشهورزی تأکید کرد: ایجاد فرصت برای بیان آزادانه اندیشهها ضروری است و نباید از گفتوگو و تضارب آرا هراس داشت همانگونه که مقام معظم رهبری بر آزادی اندیشه و اندیشهورزی تأکید دارند، ما نیز نباید به بهانههای مختلف مانع این فضا شویم.
وی افزود: همکاری حوزه و دانشگاه باید هم در بعد معرفتی و هم در بعد نهادی شکل بگیرد و پروژههای مشترک بدون حذف معارف یکدیگر تعریف شود و علم نافع، علمی است که هم برای فرد و هم برای جامعه سودمند باشد و لازمه آن، حضور فعال حوزه و دانشگاه در حل مسائل اجتماعی است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این مسیر یک فرایند تدریجی است، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی، همکاریهای خوبی میان حوزه و دانشگاه شکل گرفته، اما این میزان کافی نیست و انتظار میرود با حوصله، پیگیری مستمر، رویکرد عقلانی و مسئلهمحور، این وحدت به سطح بالاتری ارتقا یابد. وی بیان کرد: تأکید بر وحدت در اهداف، استقلال علمی و حفظ مرزهای تخصصی، سخنانی درستی است که در جلسه توسط حاضران مطرح شد و قابل پیگیری است.
آیتالله محامی در ادامه این همایش، در پاسخ به موضوع «استفاده از ظرفیتهای حوزه و دانشگاه برای روایت پیشرفت استان» گفت: اصل استفاده از همه ظرفیتها برای روایت درست از استان و پیشرفت آن، حرف درستی است، اما واقعیت این است که ما در کشور، بهطور کلی در حوزه روایتگری ضعف داریم؛ در حالی که یکی از نقاط قوت دشمن، تبلیغ و روایتگری اول است و یکی از نقاط ضعف جدی ما نیز همین مسئله است.
وی افزود: با وجود تأکید مکرر مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، اقناع عمومی و توجه به این جنگ روایتها، متأسفانه در عمل کمتر به این فرمایشات توجه شده است و بنده بارها عرض کردهام اگر ۵۰ درصد از فرمایشات مقام معظم رهبری در کشور اجرا میشد، وضعیت کشور بسیار بهتر از این بود و تجربه نشان داده هرجا به این رهنمودها عمل کردیم، پیشرفت داشتیم و هرجا عمل نکردیم، عقب ماندیم.
نماینده ولیفقیه در استان تصریح کرد: حکمت، جامعنگری، بصیرت و رصد دقیق مسائل جامعه و جهان اسلام توسط مقام معظم رهبری، نسخه درمان دردهای جامعه است و مسئله روایتگری نیز یکی از همان موارد مهم و مغفولمانده است.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع «معرفی درست ظرفیتهای استان سیستان و بلوچستان» اظهار داشت: ما خودمان در هر فرصتی که مهمانانی از مرکز کشور داریم، یکی از کارهایمان همین تبیین واقعیتهای استان است و اخیراً شورای افتاء اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در چابهار تشکیل جلسه داد و بنده و علمای اهل سنت از استانهای مختلف کشور و نیز علمای اهل سنت جنوب استان حضور داشتند و در آن جلسه، گزارشی کوتاه از وضعیت استان ارائه کردم و تأکید داشتم که بحمدالله در استان، در حوزه وحدت، تعامل و همکاری میان شیعه و اهل سنت مشکل خاصی نداریم.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار ارائهشده در آن نشست گفت: به اذعان خود علمای اهل سنت استان بیان کردم که پیش از انقلاب، تنها چند مدرسه علمیه در استان وجود داشت، اما امروز بیش از ۲۰۰ مدرسه علمیه خواهران و برادران اهل سنت، بیش از ۵ هزار طلبه اهل سنت و بیش از ۷ هزار مسجد اهل سنت و بیش از ۴۰۰ امام جمعه اهل سنت در استان فعالیت میکنند و اینها واقعیتهایی است که باید گفته شود.
آیتالله محامی افزود: حتی یکی از ماموستاها از استان کردستان که در آن جلسه حضور داشت، تصریح کرد تصویری که پیش از این از سیستان و بلوچستان برای ما ترسیم کرده بودند، با آنچه از نزدیک دیدیم کاملاً متفاوت است. این نشان میدهد که ضعف در روایتگری، چه آسیبهایی ایجاد کرده است.
وی در پاسخ به موضوع لزوم تعامل علمی و میدانی حوزه و دانشگاه و علمای شیعه و اهل سنت گفت: ما باید هم در میدان علم و هم در میدان عمل کنار هم باشیم اگر فاصله بگیریم، دشمن از همین فاصلهها سوءاستفاده میکند و استفاده از ظرفیت علمای اهل سنت در دانشگاهها و برنامههای علمی و فرهنگی، حرف درستی است و بنده از ابتدای سال به مدیدیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان تاکید کردم کمیتههای تبلیغی تلفیقی راهاندازی کنند و روحانی شیعه و اهلسنت در کنار هم در مساجد و محافل مختلف حضور پیدا کنند و میتوان دانشگاه را هم اضافه کرد.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع تشکلهای علمی مشترک حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تشکیل تشکلهای فرهنگی مشترک و تلفیقی، نکته بسیار درستی است که بارها نیز بر آن تأکید شده است و باید بهصورت جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به گلایه مطرحشده درباره حضور کمرنگ حوزویان در دانشگاهها، گفت: این گلایه وارد است، اما باید با تدبیر و استفاده از شیوههای ارتباطی مناسب، این مسئله را مدیریت کرد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مجموعههای فرهنگی دانشگاهی و مجموعههای حوزوی باید دست به دست هم دهند تا این ارتباط تقویت شود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به موضوع پیگیری مصوبات و ارائه گزارش عملی تأکید کرد: امیدوارم سال آینده اگر جلسهای مشابه این نشست برگزار شد، صرفاً سخنرانی نباشد و گزارش اقدامات انجامشده ارائه شود؛ از جمله در موضوعاتی مانند اجرای طرح ولایت در داخل استان که کار بسیار خوبی است و برای دانشجویان دسترسی آسانتری ایجاد میکند و تحقق این موضوع نیازمند پیگیری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دعوت از اساتید است و البته گاهی حضور اساتید شاخص کشوری در استان سخت است و باید ظرفیتسنجی شود؛ چه با استفاده از ظرفیتهای خود استان و چه با دعوت از اساتید سایر نقاط کشور.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امکان برگزاری این دورهها در استان فراهم شود، بسیار خوب است و اگر هم فراهم نشود، دانشجویان میتوانند برای بهرهمندی از این فرصتها به دیگر شهرها سفر کنند؛ همانگونه که در گذشته برای تحصیل علم، بار سفر بسته میشد هر دو مسیر مزایای خود را دارد و میتوان بهصورت تلفیقی از این ظرفیتها استفاده کرد.
آیتالله محامی در ادامه این همایش در پاسخ به موضوع تقویت مبانی علوم اسلامی در دانشگاهها گفت: پیشنهاد فعالسازی و تقویت حوزه علوم اسلامی در دانشگاه، پیشنهاد خوبی است و باید جدیتر دنبال شود و به نظر میرسد حرکتی در این زمینه آغاز شده، اما لازم است فعالتر شود و اینکه دانشجویان ما چنین دغدغهای دارند، جای تقدیر دارد و باید به این مطالبه پاسخ مثبت داد و برای آن کار عملی انجام داد.
وی در پاسخ به سؤال مطرحشده درباره انتظار زن بلوچ برای تحقق عدالت جامع و الگوی زن مسلمان اظهار داشت: یکی از خواهران سؤال کردند که چه الگویی برای زن بلوچ میتوان معرفی کرد که هم رشد علمی داشته باشد، هم در مسائل اجتماعی نقشآفرین باشد و هم پایبندی دینی و شرعی خود را حفظ کند و نفس این سؤال، آن هم از سوی یک دختر دانشجو در فضای امروز حقیقی و مجازی، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان افزود: پاسخ داده شد که الگوی سوم زن، که مقام معظم رهبری آن را تبیین کردهاند، دقیقاً ناظر به همین مسئله است و این الگو، الگوی اسلامی زن است؛ الگویی برگرفته از سیره حضرت زهرا(س) و زنان بزرگ تاریخ اسلام و هیچکس نمیتواند در تدین، تعهد و پایبندی شرعی حضرت زهرا(س) تردید ایجاد کند، در حالی که حضور ایشان در عرصههای اجتماعی، سیاسی و حتی در دفاع و جهاد، کاملاً روشن است.
آیتالله محامی تصریح کرد: زن مسلمان ما امروز، به برکت انقلاب اسلامی، پیشرفتهای قابل توجهی داشته و میتواند بهعنوان الگویی در جهان اسلام و حتی در برابر فرهنگ غربی که نگاه ابزاری و اقتصادی به زن دارد و بنیان خانواده را تضعیف کرده، معرفی شود.
وی در پاسخ به موضوع عدم ثبت ازدواج و پیامدهای آن گفت: این مسئله، نکته درستی است و بخش زیادی از آن به فرهنگ جامعه بازمیگردد و در چنین مواردی، لازم است خود دختران و خانوادهها پافشاری کنند و تا ازدواج ثبت رسمی نشده، به برگزاری مراسم تن ندهند و البته این موضوع صرفاً وظیفه دختران نیست و خانوادهها نیز نقش دارند اینجاست که حوزه و دانشگاه باید بهصورت مشترک وارد میدان فرهنگسازی و حل آسیبهای اجتماعی شوند.
نماینده ولیفقیه در استان در پاسخ به موضوع دختران بازمانده از تحصیل برای نبود امکانات اظهار داشت: همه این مسئله به نبود امکانات برنمیگردد و امروز در استان، مدارسی داریم با کمتر از پنج دانشآموز و حتی مدارس متعددی با زیر ده دانشآموز که نشاندهنده توسعه خدمات آموزشی است و این به معنای بیمشکل بودن وضعیت نیست، اما نشان میدهد رشد قابل توجهی داشتهایم.
آیتالله محامی افزود: بخشی از بازماندگی از تحصیل، ریشه فرهنگی دارد؛ مانند اجازه ندادن خانوادهها به دختران برای ادامه تحصیل در نقاط دورتر و در همین زمینه، تقویت مدارس و خوابگاههای دانشآموزی و دانشجویی در مراکز محوری میتواند کمککننده باشد و ایجاد مراکز آموزشی بدون تأمین کیفیت، استاد و زیرساخت مناسب، خدمت واقعی به مردم نیست.
وی تأکید کرد: این مسئله نیز از مصادیق آسیبهای اجتماعی است که نیازمند ورود جدی و مشترک حوزه و دانشگاه برای بررسی و حل آن است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به موضوع فضای مجازی و فعالان مجازی با نام زن بلوچ گفت: دغدغه مطرحشده درباره برخی فعالیتها در فضای مجازی که با فرهنگ اصیل بلوچ و هویت زن مسلمان سازگار نیست، دغدغهای قابل تقدیر است و این نگرانی از سوی یک دختر مسلمان بلوچ، بسیار ارزشمند است.
آیتالله محامی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها بر لزوم مدیریت فضای مجازی تأکید کردهاند، اما متأسفانه در این حوزه نیز کمکاری وجود دارد و در کنار مطالبهگری، باید از همین فضای مجازی بهعنوان ابزار استفاده کرد؛ یعنی اگر محتوای نادرست تولید میشود، زن مسلمان با همان الگوی سوم وارد میدان شود، حضور فعال داشته باشد و تولید محتوای سالم، هویتمند و اثرگذار انجام دهد.
وی در پاسخ به موضوع نسبت علم و دین اظهار داشت: علم و دین در تعارض با یکدیگر نیستند؛ دین ما انسان را به علمآموزی دعوت میکند و این از افتخارات فرهنگ اسلامی است در متون دینی ما، تأکید فراوانی بر علم وجود دارد و حتی در تاریخ علما آمده است که تا آخرین لحظات عمر، در پی آموختن بودهاند.
نماینده ولیفقیه در استان افزود: عقل و علم، انسان را به محضر دین و وحی میبرند و دین نیز افقهایی فراتر از تجربه مادی را برای انسان میگشاید و جدایی علم از دین یا دین از علم، هر دو ویرانگر است؛ علم بدون دین، جنایتهای بزرگی را رقم زده و دین بدون علم و عقل نیز به جهل و خشونت و چهرهای خشن و نادرست از دین منجر شده است.
آیتالله محامی با ذکر مثالی گفت: گروههای تکفیری و خشن، نمونهای از دین بدون عقل و علم هستند که نهتنها به دین خدمت نکردهاند، بلکه موجب نفرت و گریز از دین شدهاند و این همان آسیبی است که در طول تاریخ، به اشکال مختلف تکرار شده و نشان میدهد که پیوند صحیح علم، عقل و دین، یک ضرورت اساسی برای جامعه بشری است.
آیتالله محامی در ادامه همایش در پاسخ به موضوع آموزش احکام و معارف اهل سنت و نقش رسانه اظهار داشت: نکته مطرحشده درباره آموزش معارف اهل سنت کاملاً درست است و بارها با مسئولان صدا و سیما، از جمله آقای دکتر جبلی و مسئولان صدا و سیمای استان، این مسئله را مطرح کردهایم و جوانان اهل سنت نیاز دارند که احکام و معارف دینیشان توسط افراد متعهد و متخصص پاسخ داده شود، وگرنه ممکن است به شبکههای بیرونی، ضد دین یا افراطی سوق داده شوند که هیچیک به نفع جامعه نیست.
وی تأکید کرد: لازم است برای این هدف، افراد تربیت شوند و زمینه پاسخگویی به جوانان اهل سنت فراهم شود و بخشی از این اقدامات انجام شده، از جمله ارائه تفسیرها و احکام در ماه مبارک رمضان، اما انتظار میرود که رسانه ملی در طول سال پاسخگوی نیازهای جوانان اهل سنت باشد؛ چه در حوزه معارف دینی، چه مسائل اجتماعی و چه اخبار سیاسی داخلی و جهانی.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به موضوع استفاده از علمای اهل سنت در آموزش افزود: استفاده از علمای اهل سنت در آموزش، یک طرح عمیق و راهبردی است که در کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش نیز مطرح شده و پیگیری میشود و البته انتخاب افراد باید دقیق باشد؛ کسی که مهارت و استقامت فکری ندارد، نمیتواند مؤثر باشد.
وی تأکید کرد که هم تخصص علمی و هم مهارت ارتباطی افراد با دانشآموزان اهمیت دارد و بدون آن، حضور در مدارس ممکن است به آبروریزی منجر شود.
آیتالله محامی در پاسخ به موضوع الگوی سوم زن مسلمان گفت: الگوی سوم زن مسلمان، همچنان که پیشتر بیان شد، مولد تمدن است و باید با تشکیل تشکلهایی متشکل از بانوان شیعه و سنی حوزه و دانشگاه، این الگو در سطح جامعه و رسانهها ترویج و پیگیری شود.
وی افزود: بیشترین نقش در این مسیر، مطالبهگری فعال خود دانشجویان و طلاب است؛ چه دختران و زنان و چه پسران و مردان، در حوزه و دانشگاه، شیعه و سنی.
وی در پاسخ به موضوع تشکیل کمیته پیگیری اظهار داشت: پیشنهاد میکنم یک کمیته مرکزی برای پیگیری عملیاتی مطالب مطرحشده تشکیل شود با حضور علما، اساتید و همچنین نمایندگان دانشجویان و طلاب تا مسائل به صورت عملیاتی پیگیری شود.
نماینده ولیفقیه در استان در پایان خاطرنشان کرد: این جلسات نباید فقط به بحث و سخنرانی محدود شود، بلکه باید خروجی عملی داشته باشد و برخی موضوعات، مانند تشکیل تشکل فراگیر برای الگوی زن مسلمان، آموزش معارف اهل سنت و حضور فعال در رسانهها، میتواند شروع مناسبی باشد.
وی افزود: با انجام چند اقدام موفق، انگیزه برای ادامه کارهای دیگر نیز افزایش مییابد و روند نهادینه شدن این مطالبهها شکل میگیرد.
آیتالله محامی با تقدیر از مشارکت دانشجویان و اساتید حاضر، گفت: حضور فعال شما در مطالبهگری و نقشآفرینی در جامعه، کلید توسعه و تداوم این اهداف است و این جلسه خاطرهانگیز و دلانگیز خواهد بود .