نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تبیین کرد:
تأکید بر نگاه واحد امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب و مراجع عظام به ضرورت وحدت اسلامی/
️به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله محامی در نشست با روحانیون انتظامی، مرزبانی و یگانهای ویژه که به صورت وبیناری با سایر شهرستانها در محل ستاد فرماندهی انتظامی استان برگزار شد ضمن عرض سلام و ادب به حاضرین جلسه از خدمات و تلاشهای نیروهای انتظامی قدردانی کرد و برای این عزیزان طول عمر همراه با توفیقات بیشتر از خداوند متعال طلب نمود.
️امام جمعه زاهدان پیرامون موضوع این نشست مبنی بر تعامل با اهل سنت اظهار داشت: با توجه به شیوه تعامل ما و اهل سنت و موضوع بحث که در خصوص همکاران اهل سنت است، نکاتی را خدمت شما عرض میکنم و این بحث به یک جلسه ختم نمیشود و باید سلسله جلساتی برگزار شود تا بتوانیم سر فصلها را ارائه کنیم.
️امام جمعه زاهدان افزود: ما مجموعهای از فرمایشات بزرگان را داریم، چه به عنوان نقطه نظراتی که مطرح نمودهاند و چه به عنوان فتاوی آنان، و همچنین مواضع مراجع معاصر از جمله حضرت امام خمینی (ره) که بر وحدت و اتحاد امت اسلامی تأکید داشتهاند و در سیره عملی خود نیز مقید به آن بودهاند را دارا هستیم و علما ممکن است در دورههای مختلف فتاوای متفاوتی ارائه دهند و مراجع ما نیز چنین بودهاند و هم مقام بحثهای اجتهادی و هم مقام فتوا در دورههای مختلف متفاوت بوده و تغییر فتوا در میان بزرگان دیده میشود.️وی با ذکر نمونهای گفت: مقام معظم رهبری قل میکردند که حضرت امام خمینی (ره) زمانی در خصوص معاویه انتقاد کردند و به ایشان یادآوری کردم اهل سنت برای معاویه احترام قائل هستند و دیگر هرگز تا پایان عمر شریف خود درباره او حرفی نزدند و این نشاندهنده حساسیت شدید ایشان به حفظ وحدت و تعامل با اهل سنت است.
️وی به تأکید مقام معظم رهبری بر وحدت میان شیعه و اهل سنت اشاره کرد و گفت: ایشان همواره تاکید دارند وه احیای تمدن اسلامی جز با تعامل شیعه و اهل سنت امکانپذیر نیست و اگر همه به دنبال گسترش تمدن اسلامی هستیم تا بتوانیم در دوره جدید یک تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، این موضوع شدنی نیست مگر آنکه شیعه و اهل سنت با یکدیگر تعامل کنند.
️ آیتالله محامی افزود: به تعبیر حضرت آیتالله سیستانی، اهل سنت برادر ما نیستند بلکه خود ما هستند.
نماینده ولیفقیه با نقل خاطرهای تاریخی از مرحوم آیتالله العظمی بروجردی و علامه امینی، خاطرنشان کرد: از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نقل می کنند که مرحوم علامه امینی به ایران تشریف آورده بودند و در اصفهان منبر داشتند و موضوع بحثشان تعرض به خلفا بود و تعبیر تندی در نورد آنها داشتند آن هم در مسجد بزرگی در اصفهان و شخصی از بزرگان هم میزبان جلسه بود و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی وقتی از ماجرا خبردار شدند ناراحت و عصبی تذکر میدهند که بحث را عوض کنند و جلسه شب اول برگزار شد و شب دوم علامه امینی به تذکر آیتالله العظمی بروجردی توجه نمی کنند و طبق نظر خودشان جلسات را پیش می برند و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی هم دستور به تعطیلی مسجد میدهند و قضیه بیخ پیدا میکند از یک سمت آیتالله العظمی بروجردی مرجع عام و از سوی دیگه علامه امینی و خب مرحوم علامه امینی خدمت آیتالله العظمی بروجردی میروند که این چه برخوردی بود و ایشان میفرمایند که شما برای ما محترم هستید اما مقدار زیادی تلاش کردیم تا فتوا را از شیخ شلتوت در مصر گرفتیم که مذهب جعفری را به عنوان مذهب رسمی قلمداد کردند و این مسیر را پیش میرویم و نمیخواهم با این مسائل کار خراب شود و این اهمیت بحث وحدت همراهی و همدلی است و برای جلوگیری از این جدایی حاضر به تعطیلی جلسات شخص بزرگی همچون علامه امینی هم هستم و این تعاملات در تاریخ حوزههای علمیه ما سابقه دارد.
وی اضافه کرد: افراد متدین به دنبال فتوا مرجع هستند و هر کس بر اساس فتوای مرجع خود عمل میکند، اما از ما و شمابهعنوان طلبه، انتظار میرود مبنای این تعامل را درک کنیم و رفتار ما مطابق با اصول اسلامی و سیره بزرگان باشد.
️آیتالله محامی با تأکید بر ضرورت حفظ اصول تعامل، اظهار داشت: فضای تعاملی باید در جامعه اسلامی برقرار باشد برخی افراد در حوزه یا خارج از آن سخن میگویند و نه تنها تولی و تبری را درست عمل نمیکنند، بلکه فکر میکنند با این کار دل اهل بیت(ع) را به دست میآورند، در حالی که برخلاف سیره ائمه(ع) است و نه تنها آنان را شاد نمیکند، بلکه غمگین میسازد.️وی افزود: هر از گاهی افرادی بر منبر سخنرانی میکنند و از روی نفهمی یا ناآگاهی تصور میکنند کار درست را انجام میدهند، اما واقعیت این است که این اقدامات به ضرر جهان اسلام و بهخصوص شیعه تمام میشود و برخی ممکن است حتی از روی عمد این کار را انجام دهند و به تعبیر حضرت امام(ره)، مزدور بیگانگان باشند و نمونهای از این اقدامات، شخصی بود که در مسجد اهل سنت هر روز روضه حضرت زهرا(س) را میخواند و پس از بررسی مشخص شدسرنخ به سفارت انگلیس میرسید و هدف صرفاً ایجاد تفرقه بوده است.
️آیتالله محامی به مبانی تعامل و شناخت اهل سنت اشاره کرد و گفت:
یکی از جهات مبانی این تعامل این است که اهل سنت را به درستی بشناسیم و بدانیم که مسلمان هستند و محب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند و در نگاه برخی از شیعیان،
سنی مساوی است با ناصبی و ناصبی به کسی گفته می شود که در برابر اهلبیت پیامبر(ص) نصب عداوت کرده است و ناصبی کافر است پس سنی هم کافر است در حالی که سنی ناصبی بسیار اندک است و اکثریت اهل سنت مسلمان و محب پیامبر و اهلبیت ایشان هستند.
️آیتالله محامی افزود: چرا به ناصبی میگویند کافر؟ بحث فقهی است و در واقع کافر کسی است که خدا، پیامبر، قرآن و یکی از ضروریات اسلام را قبول ندارد و یکی از ضروریات اسلام محبت داشتن به پیامبر و آل پیامبر است و کسی که قرآن، پیامبر و خدا را انکار کند کافر است و در فقه داریم کسی که منکر یکی از ضروریات دین بشود و بداند که انکار آن مستلزم انکار دین است و با توجه به این جهت باز هم این کار را بکند معنایش این است که دین را قبول ندارد.
️آیتالله محامی بیان داشت: دلیل اینکه قید میزنند برای این است که اگر فرد چیزی را انکار کرد اما توجیه کرد که لازمه این حرف من انکار قرآن یا پیامبر نیست و یا مثلا قرآن را به گونهای دیگر معنا میکند این دیگر موجب کفر نیست و شرایط آن این است که ضروری دین را منکر بشود و چیزی را منکر شود که مستلزم انکار ضروری دین باشد و به آن ملازمه هم معتقد باشد و گرنه اگر بگوید چنین ملازمهای نیست و انکار آن مطلب در نگاه او انکار دین نیست لذا دیگر کافر نیست.
️وی گفت: محبت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)صریح قرآن است و اگر کسی این را قبول نکند و با پیامبر دشمنی داشته باشد پس یعنی خدا را هم قبول ندارد و میشود کافر و برای همین میگویند ناصبی کافر است و نصب عداوت کرده اما باید بدانیم این مسئله ارتباطی با اهلسنت ندارد و افراد مختلفی داریم مثل خوارج یا کسانی که مدعی ولایتمداری هستند و غلو کردهاند و مورد لعن ائمه(ع) قرار گرفتهاند ولی کسانی که منکر ضروری دین باشد کافر است و اهل سنت این گونه نیستند.️نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: ما در فقهمان داریم که معیار مسلمان شدن اعلام شهادتین است و شخصی که شهادتین بخواند مسلمان است و احکام اسلام بر او واجب می شود و جان و آبرو شخص حرمت پیدا می کند و کسی حق تعرض به جان، مال و آبرو آن شخص را ندارد حتی آن کسی که در باطن قبول نداشته باشد و منافق باشد تا وقتی که نفاق مشخص نباشد حکم اسلام را دارد و فتوای فقهای ما نیز همین است و این نشان دهنده این است که اهل سنت مسلمان و محب اهل بیت(ع) هستند و اگر به منابع اهل سنت هم مراجعه کنیم از این جهت پر است.
️امام جمعه زاهدان اضافه کرد: در هر قوم و قبیله ای مدل اظهار ارادت متفاوت است مثلا ما برای عزا مشکی میپوشیم حال آن که در هندوستان سفید میپوشند اهل سنت نیز مدل ابراز عزاداریشان متفاوت است ولی محبت در دلشان هست و در کشور خودمان مجالسی که اهلسنت برای پیامبر (ص) و اهلبیت(ع) دارند متفاوت است در استان خودمان نیز هم چنین سابقه ای در جریان است مثلا در دسته های عزاداری شیعه و سنی باهم بودند در سال های اخیر افکار وهابیت گسترش پیدا کرده و خب از این جهت مقداری فاصله گرفتند ولی در عین حال یک فاصله فقهی از نظر مدل ابراز محبت و مصیبت دارند و گرنه از حیث اصل محبت اینطور نیست.
️وی ادامه داد: اهل سنت محب اهل بیت(ع) هستند، اگرچه قائل به امامت و عصمت نیستند و سطح معرفت آنان متفاوت است و انتظارات ما باید بر اساس ظرفیت و توان هر فرد تنظیم شود همانطور که در اصول کافی آمده، هر کس به اندازه ظرفیت خود تکلیف دارد و از او انتظار بیش از حد نباید داشت.
️آیتالله محامی در ادامه بیان کرد: به طور طبیعی هر کس هر مذهبی که دارد مذهب خود را حق میداند و ما امامیه مذهب خودمان را حق می دانیم چه مذهب کلامی و چه مذهبی فقهی،
و طبیعی قضیه این است که مذهب مقابل خود را باطل میدانیم و طبیعی است که او هم همین گونه فکر میکند و خود را حق و ما را باطل می داند و از دیدگاه خودمان صحبت کنیم کسی که عقیده مرا ندارد و اهل سنت است یا میداند حق با ماست و مخالفت میکند یا نه فکر میکنند حق با آنهاست و ما را ابطال میکنند و اینها خیلی تفاوت دارد و اگر بدانند و مخالفت کنند این یک حکم دارد و برخورد تند دارد اما اگر نمیداند و فکر میکند خودش حق است که معمولا این گونه است سوال پیش میآید که جاهل یا قاصر است یا مقصر و جاهل مقصر کسی است که میتوانسته برود دنبال مطلب و بفهمد اما نرفته اما وقتی کسی رفته و بحث کرده اما به نگاه ما کج و به نگاه خودش درست فهمیده پس جاهل قاصر است و از نظر کلامی این فرد دیگر عقوبتی هم ندارد.️آیتالله محامی ادامه داد: اهل سنت عالم معاند هستند یا جاهل و عموم اینها به نگاه ما جاهل هستند و حال یا قاصر و یا مقصر هستند و مک فکر میکنم عمدتا جاهل قاصر هستند حتی همین علما چرا که در محیطی قرار گرفتهاند که فکر نمیکنند غیر از این حرف حسابی وجود داشته باشد و حتی در فضای شیعی خود ما بررسی کنید که چند درصد بر اساس تحقیق شیعه شدهاند و عمدتا شیعه شناسنامهای هستند و حتی در فضای حوزه هم چخ مقدار بحث ادیان دیگر مطرح میشود که بعد بگوییم ما در مقایسه ادیان اسلام را پذیرفتیم یا چقدر مباحث در خصوص مذاهب دیکر بیان میشود که بگوییم ما در مباحثه امامیه و مذهب جعفری را پذیرفتیم و فضا به گونهای است که فکر میکنند همین که هست حق است و مشابه آن در حوزه اهل سنت هم به همین شکل است و طلبه اهل سنت خوراکی دریافت میکند که فکر میکند خودش حق است و لذا حاهل و قاصر است کمتر پیدا میشود افراد عالمی باشند که حقیقت برای آنها آشکار باشد اما در عین حال انکار کنند که این فرد عالم معاند است و کسی هم که به دنبال فهمیدن نمیرود میشود جاهل مقصر و باید با آنان برخوردی درمانگرانه و طبیبانه داشت، نه خشن و موضعگیرانه.
️نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در پایان تأکید کرد: این نکات بسیار مهم است و ادامه مباحث در جلسات بعدی پیگیری خواهد شد و انشاءالله خداوند به ما توفیق دهد حقیقت را بهدرستی بشناسیم، برای اسلام و مکتب ولایت سربازی کنیم و بتوانیم مبانی اسلام ناب محمدی را در جامعه اسلامی تبیین نماییم.