نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در جمع دانشپژوهان مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص) تبیین کرد:
عقلانیت و خردورزی، پیششرط رسیدن به حکمت در زندگی و دانش/
️به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله محامی در جمع دانشپژوهان مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص) و شرکتکنندگان وبیناری از شهرستانهای سراوان، ایرانشهر و چابهار با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و آرزوی توفیق برای دانشپژوهان با اشاره به مباحث پیشین که در جلسات گذشته این مؤسسه مطرح شده است، گفت: هدف ما در مجموعه، تربیت عالمان عاقل، مؤمن، دارای اخلاق اسلامی و اهل تعامل با آحاد جامعه اسلامی است و هر یک از این واژهها نیاز به شرح و توضیح دارد و در جلسات قبل درباره هرکدام سخن گفتهایم در بحث عقل، تدبر، تفکر، تعقل و خردورزی و واژههای مختلفی که در قرآن کریم و احادیث شریف درباره آنها آمده است، صحبت کردهایم و یادآور شدهایم که وجه امتیاز انسان از سایر حیوانات عقل اوست.
️وی ادامه داد: در یکی از جلسات که در مدارس آموزشوپرورش حضور داشتیم، پرسیده شد که چرا مشروبات الکلی حرام است پاسخ دادم که چون وجه امتیاز انسان از گاو و گوسفند و سایر حیوانات، عقل اوست و انسان عاقل نباید وجه امتیاز خود را از بین ببرد؛ چه بهصورت موقت و چه دائم و نتیجه خردورزی، رسیدن به حکمت است؛ همانگونه که در آیات و روایات نیز به آن اشاره شده است و در فارسی گاهی گفته میشود بینش غیر از دانش است؛ یعنی انسان باید به مرحلهای برسد که در دو راهیها و چند راهیهای زندگی بتواند راه صحیح را انتخاب کند و اقدام مناسب انجام دهد.
️آیتالله محامی تصریح کرد: ارتقاء قوه عقلانی و تقویت عقلانیت در فرد و جامعه نیازمند کار و تلاش است و خروجی این مجموعه باید عالمی باشد که در کنار علم، عقل و خرد نیز در او پرورش یافته باشد ما درباره علم و دانش و سیره سلف صالح نیز سخن گفتهایم و تأکید کردهایم که آنان برای کسب علم، ثبت و انتقال آن به نسلهای بعدی چه زحماتی کشیدهاند ک علم بدون رنج به دست نمیآید؛ باید تلاش کنیم، چراکه وقتی سرگذشت علمای پیشین را میخوانیم، درمییابیم که آنان با وجود سختی معیشت، کمبود امکانات و محدودیتهای فراوان، همت بلند، انگیزه بالا و اخلاص داشتند و در مسیر علم، تحصیل و تدریس ثابتقدم بودند و انسان وقتی زندگی آنان را مرور میکند، احساس شرمندگی مینماید.
️نماینده ولیفقیه در استان خاطرنشان کرد: نکته سوم که در جلسات گذشته مطرح شد، این است که خروجی این مؤسسه باید انسانهایی با اخلاق، معنویت و خلوص نیت باشند در چند جلسه درباره این موضوع و روایات مرتبط با آن سخن گفتیم و تأکید کردیم که همه مردم نیازمند اخلاق و طهارت روح هستند، اما من و شما به عنوان طلبه و مبلغ دینی مسئولیت بیشتری داریم.
️وی افزود: یکی از نکات مهم که در یکی از جلسات مفصل مطرح شد، این بود که اگر طهارت روح نباشد، انسان از آیات و روایات درست نمیفهمد «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» ارتباط جان و روح انسان با باطن قرآن و معارف الهی، زمانی برقرار میشود که روح انسان پاک و نفس او مهذب باشد و اگر چنین نباشد، انسان حتی از قرآن نیز ممکن است برداشت نادرست داشته باشد نمونه آن گروههای افراطی مانند داعش هستند که با استناد به همین آیات، راه انحراف را پیمودند.
️آیتالله محامی افزود: فهم قرآن و معارف دینی با فهم فرمولهای ریاضی و فیزیک و شیمی تفاوت دارد در علوم تجربی، اگر کسی مؤمن یا فاسق باشد، در نتیجهگیری علمی تفاوتی ایجاد نمیشود، اما در فهم قرآن چنین نیست و در اینجا طهارت روح شرط اساسی فهم صحیح است و اگر جنبههای معنوی در انسان تقویت شود، خداوند نیز او را در فهم عمیقتر یاری میکند.
️وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر طلبهای بخواهد مبلغ دین باشد، باید خود دارای معنویت و طهارت باطنی باشد و فردی که نورانیت ندارد، نمیتواند نور و معنویت را به دیگران منتقل کند و انسانی که خود فاقد نور الهی است، نمیتواند آن را به جامعه اشاعه دهد.
️نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علاوه بر این، فضا و شیوه تعامل با مردم نیز باید اخلاقی و عاطفی باشد و مبلغ دین باید با اخلاق و رفتار نیکو سخن بگوید تا کلامش در دلها اثر بگذارد و پیامبر اکرم(ص) توانست در مدت کوتاهی جامعهای را متحول کند و بخش عمده این موفقیت به سبب اخلاق نیکوی ایشان بود و آن حضرت فرمودند: «إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» و خداوند نیز درباره ایشان فرمود: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»
️وی گفت: ما نیز اگر میخواهیم در مسیر پیامبر اکرم(ص) گام برداریم، باید در حد توان خود، دعوتکننده به اخلاق پیامبری باشیم و اخلاق نیکو را در وجود خود نهادینه کنیم.
️آیتالله محامی با اشاره به یکی دیگر از محورهای مهم مباحث گذشته، اظهار داشت: باید انسانهایی تربیت شوند که اهل تعامل، همکاری و ارتباط با همه آحاد امت اسلامی باشند و برخورد و نگاه آنان باید فرا مذهبی باشد تا بتوانند در مسیر احیای تمدن اسلامی و اتحاد جوامع اسلامی نقشآفرین شوند.
️وی افزود: وظیفه ما تربیت نیروهایی است که بتوانند در مسیر احیای تمدن اسلامی گام بردارند و برای این هدف بزرگ، کادرسازی کنند و لازمه این امر آن است که افراد اهل تعامل، گفتگو، همکاری و هماهنگی با سایر مذاهب اسلامی باشند.
️نماینده ولیفقیه در استان تأکید کرد: فردی که تندخو، خشن و بداخلاق است و تنها خود را انسان کامل میپندارد و دیگران را تحقیر یا تکفیر میکند، نمیتواند در مسیر تعامل و وحدت اسلامی گامی بردارد و در احیای تمدن اسلامی نقشی داشته باشد.
️وی خاطرنشان کرد: تمام این مباحث در جلسات مختلف مطرح شده و همه آنها بهصورت زنجیروار با یکدیگر ارتباط دارند و هدف نهایی این است که خروجی مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص)، عالمانی باشند که در کنار علم و دانش، از عقلانیت، ایمان، اخلاق، معنویت و روحیه تعامل برخوردار باشند و در مسیر اعتلای جامعه اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند.
️نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موضوع جدید این جلسه در راستای مباحث پیشین و با هدف رشد عقلانیت و تقویت قوه عاقله مطرح میشود، اظهار داشت: همانطور که گفتهایم هدف ما تربیت انسانهای عاقل، مؤمن و اهل تعامل است تا بتوانند در راستای احیای تمدن نوین اسلامی گام بردارند یکی از راههای تحقق این هدف، «تعارف» است؛ نه به معنای رایج در زبان فارسی، بلکه به معنای «آشنایی با یکدیگر» و باید تلاش کنیم تا همدیگر را بشناسیم، معتقدات و معارف یکدیگر را درک کنیم و با شناخت متقابل زمینه همکاری را فراهم آوریم.
️وی افزود: در معارف اسلامیِ موجود در مذاهب مختلف، بخش عمدهای از مباحث، مشترکات هستند و تنها بخش کوچکی به موارد اختلافی اختصاص دارد البته اختلاف اقوال در فروعات و جزئیات طبیعی است، حتی در درون فقه جعفری نیز اقوال متفاوتی وجود دارد، همچنانکه در مذاهب دیگر نیز چنین است اما شناخت مشترکات و آشنایی با دیدگاههای یکدیگر زمینه تعامل، همکاری و همافزایی را فراهم میسازد.
️نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر پیروان مذاهب مختلف اسلامی از یکدیگر آگاهی نداشته باشند، زمینه برای میدانداری دشمنان فراهم میشود و در چنین حالتی، دشمنان با تبلیغات سوء اینگونه القا میکنند که مذاهب اسلامی اختلافات عمیق و غیرقابل جمع دارند و نمیتوانند در کنار هم قرار گیرند و وقتی ارتباط و شناخت وجود نداشته باشد، این تبلیغات بهمرور اثرگذار میشود و بذر نفاق، کینه، عداوت و دشمنی در دلها کاشته میشود.
️وی با اشاره به تجربه برخی کشورهای اسلامی در زمینه ایجاد اختلاف میان اقوام، گفت: در کشورهای مختلف، مرزبندیهای سیاسی و جغرافیایی بهگونهای طراحی شده که زمینه اختلاف میان اقوام و مذاهب را فراهم کند بهعنوان نمونه، در منطقه ما ترکمنها بخشی در ایران و بخشی در ترکمنستان هستند، آذربایجانیها در ایران و جمهوری آذربایجان، کردها در چند کشور پراکندهاند و عربها نیز در خوزستان و کشورهای همسایه حضور دارند به همین سبب، هرگاه دشمن بخواهد، میتواند با ایجاد تحریکات قومی و مذهبی، بذر اختلاف و درگیری را در منطقه بیفشاند.️آیتالله محامی افزود: حتی در کشورهایی مانند مالزی یا افغانستان نیز همین وضعیت وجود دارد؛ در افغانستان اقوام مختلفی همچون پشتون، ازبک، ترکمن و هزاره زندگی میکنند و دشمنان از همین تنوع برای ایجاد جنگ و اختلاف استفاده میکنند و در فضای فرهنگی و فکری هم همینگونه است؛ دشمنان تلاش میکنند ما یکدیگر را نشناسیم تا بتوانند ذهنها را مسموم و تصویر غلطی از دیگران ارائه دهند بنابراین، یکی از وظایف مهم ما این است که برای شناخت متقابل بکوشیم تا از بروز فتنه و تفرقه پیشگیری کنیم.
️وی در ادامه با اشاره به تجربه شخصی خود در شهرستان سراوان گفت: زمانی که در ابتدای دهه هفتاد برای تبلیغ به سراوان رفتم و شعبه دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت را در آن شهر تأسیس کردیم، متوجه شدم شیعه و اهل سنت در آنجا زندگی میکنند اما شناختی از یکدیگر ندارند و در دانشکده تربیتمعلم آن شهر، درسی درباره امامت تدریس میشد و مسئول کلاس گفته بود شیعیان در بحث امامت و اهل سنت در بحث خلافت بهصورت جداگانه آموزش ببینند و من به دانشجویان پیشنهاد دادم هر دو گروه در هر دو کلاس شرکت کنند تا دیدگاههای هم را بشناسند.
بررسی شوند، در بسیاری موارد اشتراکات فراوانی وجود دارد.