نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تبیین کرد:
امروز برخی هنوز از مذاکره سخن میگویند؛ اسلام چه راهی را به ما نشان میدهد؟/
اگر دشمن پس از پیمان و سوگند، عهدشکنی کند، راه گفتگو بسته و پاسخ مشروع، مقابله و جهاد است/
انقلاب اسلامی همواره دعوت به معارف ناب اسلام و تعامل با ملتها را پی گرفته است؛ اما اسرائیل خط قرمز بوده است/
شکست ادعای نابودی حماس و اهداف اعلامی اسرائیل؛ آمدن پای میز مذاکره نشانهی ناکامی آنان است/

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله محامی در خطبههای نماز جمعه این هفته اظهار داشت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی رعایت حقوق دیگران و از جمله همنشینان است.
امام جمعه زاهدان افزود: امام سجاد(ع) در فرازهای گذشته رساله حقوق حق طیفهای مختلف و اصناف مختلف را ذکر کردهاند؛ از مادر و پدر و برادران گرفته تا حق مؤذن که در محله و مسجد اذان میگوید و حق امام جماعت که تکفل میکند مسئولیت نمایندگی مردم در پیشگاه خدا و گفتوگو با خداوند تبارک و تعالی را که در خطبههای نمازجمعه هفتههای قبل خواندیم و از این به بعد، امام(ع) به بیان حق همنشین، همراه، همسایه و همکار میپردازند.
آیتالله محامی بیان داشت: امام سجاد(ع) در این فراز به بیان حق همنشین پرداخته و میفرمایند: «وَ أَمّا حَقُّ الجَلیسِ فَأَن تَلینَ لَهُ کَنَفَکَ وَ تَطیبَ لَهُ جانِبَکَ وَ تُنصِفَهُ فی المُجاراتِ فی اللَّفظِ وَ لا تَقبَلْ عَلَیهِ لَحظَةً وَ تَنصَحَهُ وَ تُعِدَّهُ فی اللَّفظِ إِلى إِفهامِهِ إِذا لَفَظتَ» همنشین تو بر گردن تو حق دارد؛ در اخلاق و رفتار، در حرف زدن، در نگاه کردن، در رعایت ادب جلسه و اینکه کی جلسه تمام شود و اینها همه حقی است که باید رعایت شود.
وی ادامه داد: در اخلاق و رفتار میفرماید حق همنشین این است که با او به خوبی رفتار کنی، با خوشرویی و نرمی خوشرفتاری کنی، دل به او بدهی و با او با طیب خاطر بنشینی و گفتوگو کنی.
وی گفت: در ادامه آمده است: «وَ أَمّا حَقُّ الجَلیسِ فَأَن تَلینَ لَهُ کَنَفَکَ وَ تَطیبَ لَهُ جانِبَکَ» یعنی نرم با او برخورد کنی، خوشرفتاری کنی و در این جلسه با او به خوبی رفتار نمایی.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این در رفتار و اخلاق است در حرف زدن هم او بر گردن تو حق دارد و آمده است: «وَ تُنصِفَهُ فی المُجاراتِ فی اللَّفظِ» یعنی در مجالس که نشستید با هم حرف میزنید، در حرف زدن با همنشین خودت انصاف به خرج بده و همپای او باش.
وی افزود: وقتی در یک جلسه نشستید با یک نفر، دو نفر، سه نفر، چند مدل میتوانید برخورد کنید: یک مدل این است که دارند حرف میزنند و شما اصلاً حرف نمیزنی بلکه همراهی کن، او همنشین توست، دارد با تو صحبت میکند حق همنشین این است که در سخن گفتن با او همراهی کنی، نه اینکه ساکت بنشینی و هیچ حرف نزنی.
آیتالله محامی ادامه داد: مدل دوم این است که آنقدر حرف بزنی که او فرصت نکند سخن بگوید، این هم نقطه مقابل است. نه، اینطور هم نباشد و باید با او انصاف به خرج بدهی، هم خودت حرف بزنی و هم بگذاری او حرف بزند و اینکه در محتوای سخن گفتن انصاف به خرج بدهی بحث دیگری است، اما اینجا میفرماید: «فی مُجاراتِ اللَّفظِ» یعنی همراهی کردن در سخن گفتن هم همراهی کن و حرف بزن، نه اینکه بنشینی و حرف نزنی.
وی تصریح کرد: اگر توهینی به همنشین شود و او حرف بزند و تو اعتنا نکنی، این بیاحترامی است و از طرفی هم نباید آنقدر سخن بگویی که او مجال نداشته باشد و باید همراهی و انصاف رعایت شود؛ هم خودت سخن بگو و هم او.
امام جمعه زاهدان افزود: در نگاه کردن هم همنشین بر تو حق دارد و وقتی نشستید و صحبت میکنید، به او نگاه کن نه اینکه رویت را به سمت دیگری برگردانی و حالت بیاعتنایی داشته باشی، یا سرت را پایین بیندازی و زیرچشمی نگاه کنی نه، وقتی در حال گفتوگو هستی باید با روی گشاده و نگاه مستقیم به مخاطب خودت صحبت کنی البته اگر لازم شد به جای دیگری نگاه کنی، اشکالی ندارد، اما نباید طولش دهی، دوباره برگرد و با ادب و روی گشاده نگاه کن.
وی گفت: نکته دیگر اینکه در حرف زدن باید به گونهای سخن بگویی که طرف مقابلت بفهمد و قصد تو باید فهماندن مطلب باشد، نه اینکه او نفهمد یا سخن را در قالب الفاظ و اصطلاحات نامأنوس بیان کنی و حق همنشین این است که به گونهای صحبت کنی که حرفت را بفهمد و امام میفرمایند: «وَ تُعِدَّهُ فی اللَّفظِ إِلى إِفهامِهِ إِذا لَفَظتَ».
آیتالله محامی با اشاره به ادب جلسه گفت: امام سجاد(ع) میفرمایند اگر تو رفتی پیش کسی و با او نشستید، حق انتخاب زمان پایان جلسه و بلند شدن با توست اما اگر او پیش تو آمده، او مهمان است و تو میزبان، و حق پایان دادن به جلسه با اوست و نباید بیتوجهی کنی یا بدون اجازه از جا برخیزی.
وی افزود: امام میفرمایند: «وَ إِن کُنتَ الجالِسَ إِلَیهِ کُنتَ فی القِیامِ عَنهُ بِالخِیارِ، وَ إِذا کانَ الجالِسُ إِلَیکَ کانَ بِالخِیارِ» اگر تو رفتی پیش او، اختیار پایان جلسه با توست، و اگر او نزد تو آمد، اختیار پایان جلسه با اوست و سپس میفرمایند:«إِلّا بِإِذنِهِ» یعنی اگر میهمان است، حق نداری بدون اذن او برخیزی.
وی اظهار داشت: اگر کاری برایت پیش آمد و خواستی بروی، باید از او اجازه بگیری و عذرخواهی کنی؛ بگویی ببخشید کاری پیش آمده و ناچارم بروم و اینها ادب و حقوق همنشینی است.
امام جمعه زاهدان افزود: در انتهای این فراز امام میفرمایند: «وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ»
یعنی اینکه انسان بتواند حقوق مردم از جمله حق همنشین را ادا کند، تنها با توفیق الهی ممکن است و باید از خداوند یاری بخواهد.
آیتالله محامی با اشاره به اهمیت اخلاق در اسلام گفت: این چند جمله نشاندهنده جایگاه بلند اخلاق در دین است و آیات متعددی در این باره در قرآن کریم وجود دارد و از پیامبر اکرم(ص) نیز نقل شده که فرمودند:
«إِنَّما بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق»
همانا من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به نهایت برسانم.
وی ادامه داد: پیامبران خدا هر کدام کلاس اخلاقی برای امت خود برگزار کردند و مردم را در مسیر رشد و تعالی قرار دادند هر پیامبری که پس از دیگری آمد، مرحلهای از اخلاق را تکمیل کرد، تا اینکه پیامبر خاتم(ص) آخرین کلاس اخلاق را برای بشریت برپا نمود تا جامعه انسانی را به قله و اوج مکارم اخلاق برساند و به همین سبب، بخش بزرگی از آیات قرآن و احادیث شریف در موضوع اخلاق است.
نماینده ولیفقیه در استان افزود: دقتها و ظرافتهای امام سجاد(ع) در رساله حقوق بسیار شگفتانگیز است و ایشان حدود پنجاه نوع حق را برای اقشار و اصناف مختلف برشمردهاند که در آغاز فهرست آن را بیان کردیم و حال به حق همنشین میرسیم که حتی در گفتار، نگاه، محتوای سخن و زمان جلسه نیز نکات دقیق اخلاقی را تذکر میدهند.
وی تصریح کرد: ثمره دین مبین اسلام و معارف اسلامی را باید در همین ظرافتهای اخلاقی جست و پیامبر اکرم(ص) در جزیرةالعرب و در میان عربهای جاهلی مبعوث شدند؛ مردمانی با روحیه خشن و وحشیگریهایی که در میان برخی آز آنها رایج بود البته نقاط مثبتی هم داشتند، ولی در مجموع به عنوان دوران «عرب جاهلی» شناخته میشدند.
امام جمعه زاهدان گفت: پیامبر از میان همین مردم، انسانهایی را تربیت کرد که در اوج قله مکارم اخلاق قرار گرفتند و فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) گسترش یافت و ثمره آن در جامعه اسلامی و امتهای پس از آن نمایان شد.
وی افزود: در میهن اسلامی ما نیز به برکت انقلاب اسلامی، پرتوی از این فرهنگ درخشان مشاهده شد و کسانی که سن بیشتری دارند، به یاد دارند فضای دوران انقلاب و دفاع مقدس را؛ فضایی که در آن انسانهایی تربیت شدند که با سن کم، جوانی و حتی نوجوانی، مراحل عالی کمال، اخلاق و عرفان را طی کردند و گوی سبقت را از بزرگان ربودند.
آیتالله محامی اظهار داشت: اینها همه به برکت انقلاب اسلامی است و امروز نیز بحمدالله شاهد نمونههای بارز آن هستیم و شهدای ما و خانوادههای عزیز شهدا نمونههای درخشان تربیتیافتگان فرهنگ اسلام ناباند.
وی افزود: دیشب توفیقی بود که به دیدار برخی از خانوادههای شهدا رفتیم و از عزیزانشان میگفتند؛ یکی از پدران شهدا نقل میکرد که دست پسر نوجوانش را گرفته و از پادگان بازمیگشتند و در راه فرزند به پدر گفت: «بابا من را آوردی، ولی باز برمیگردم» و پدر میگفت همانجا او را بوسیدم و گفتم: برو و او بازگشت به جبهه و به شهادت رسید.
نماینده ولیفقیه در استان گفت: اینها نمونههایی از مردانگی، ایمان و رشد اخلاقی در پرتو اسلام و انقلاب است و باید قدر این اسلام، انقلاب و این تربیتیافتگان فرهنگ ناب را بدانیم.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نماز جمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی چه در سطح فردی برای حفظ خود و چه در سطح اجتماعی برای حفظ جامعه، شناخت مبانی دینی در رابطه با دشمن و آگاهی از کیفیت برخورد با دشمن و وظیفهای است که در برابر دشمنان داریم؛ باید این موضوع را درست بشناسیم و سپس به درستی به آن ملتزم بوده و عمل کنیم.
وی در ادامه با اشاره به تعدد مناسبتهای هفته پیشرو افزود: فضای کشور را مستحضر هستید، هجومی که دشمن آورد، جنگی که دوازده روزه رخ داد و مقاومتی که مردم ما نشان دادند پیش از آن بحث مذاکره بود و هنگام مذاکره به ما حمله کردند و امروز هم برخی از مذاکره سخن میگویند و سؤال این است که ما چه باید بکنیم و اسلام به ما چه میگوید؟ این عنوان بحث امروز است.
وی تصریح کرد: بحث را در دو بخش مطرح میکنم؛ بخش اول مراجعه به آیات شریفه قرآن برای شناخت مسیر ترسیمشده از سوی خداوند برای جامعه اسلامی، و بخش دوم بررسی وضعیت کنونی کشور.
آیتالله محامی در تشریح بخش نخست گفت: خداوند تبارک و تعالی پیامبر اکرم(ص) را به عنوان "رحمةً للعالمین" معرفی فرمود و مسئولیتی جهانی بر دوش ایشان نهاد و دین مبین اسلام، دین خاتم است و از آنرو که پیامبر خاتم است، جامعه بشری تا قیامت مخاطب دعوت ایشان است و ازاینرو، خداوند متعال به پیامبر مأموریت داد که مردم را به سوی خدا و دین خدا دعوت کند.
وی افزود: آیات بسیاری در این زمینه وجود دارد که در هرکدام نمونههایی از شیوه دعوت آمده است؛ دعوت به خدا با سخن نیک و پند و اندرز، همانگونه که قرآن میفرماید: «ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» تا جایی که میتوانی با گفتگو و با حکمت و اندرز نیکو، مردم را به راه پروردگارت دعوت کن و اگر کسی نپذیرفت در مقام مجادله هم باز به خوبی و نیکی برخورد کن.
نماینده ولیفقیه افزود: اگر کسی دعوت پیامبر را پذیرفت و به اسلام هدایت شد "نِعْمَ الوِفاق" و "أهلًا و سهلًا" اما اگر کسی اسلام را نپذیرفت، خداوند فرمود:
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» در دین الزام و اجباری نیست و با زور کسی را مسلمان نمیکنند و راه حق و باطل روشن است و هر کس میخواهد راه ایمان یا کفر را انتخاب کند و در این جهت اجباری نیست اما به شرط آنکه کاری به کار جامعه اسلامی نداشته باشد.
آیتالله محامی ادامه داد: ازاینرو، میبینیم که پیامبر اکرم(ص) هنگام ورود به مدینه، با قبایل و طوایف گوناگون از جمله یهودیان و مسیحیان و گروههای مختلف، تفاهمنامه و قرارداد امضا کردند با اینکه آنان مسلمان نشدند، اما حضرت با آنها تعامل داشت اما نکته سوم اگر کسانی به مبارزه برخاستند در برابر اسلام قد علم کردند دست به اسلحه بردند و به مسلمانان تعرض کردند میفرماید آنهایی که مورد ظلم و ستم قرار گرفته و کشته شدند اجازه داده میشود که مبارزه کنند به خاطر اینکه مورد ظلم قرار گرفتهاند و در برابر اینها که در برابر اسلام قد علم میکنند میفرماید باید محکم بایستید از موضع خودتان دفاع کنید و دستور مبارزه، قتال و جهاد میدهد که آیاتش در قرآن فراوان است و میفرماید کسانی که با پیامبر هستند: "مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ" پیامبر معیار است و ببینید چه میکند جامعهای که همراه پیامبر است ویژگیش این است که در برابر کافر شدید، قاطع و محکم میایستد اما در میان جامعه اسلامی با هم با رحمت، محبت و با مهربانی برخورد میکنند و بعد تاکید میفرماید در این مبارزه با کفار و مشرکینی که در برابر شما دست به اسلحه بردند و به شما تعدی و تجاوز میکنند سستی به خرج ندهید و شما پیشنهاد صلح و گفتگو و سازش را ندهید چرا که شما برترید و شما قوت بیشتری دارید میفرماید که: "فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ" سست نشوید شما دعوت به مذاکره و مسالمت و صلح نکنید و حال اینکه شما برترید شما خدا را دارید آنها ندارند شما ایمانی دارید و آنها ندارند شما دل محکم و قرصی دارید که آنها ندارند و مهم این است که خدا با شماست و مزد شما را کم نمی گذارد این مزد تنها به پاداش اخروی نیست نمیگذارد بی ثمر بماند به کارتان نتیجه و برکت میدهد شما برترید و شما چرا باید سست بشوید و شما پیشنهاد دهنده نباشید.
وی گفت: نکته اینجاست شما اگر پیشنهاد مذاکره بدهید معنایش این است که شما کم آوردید و در جنگ چه کسی میرود سراغ آتش بس و کسی تقاضای آتش بس میکند که گرفتار شده و در همین جنگ ۱۲ روزه همه گفتند خارجی ها هم گفتند اگر اسرائیل افتاده دنبال آتش بس و میانجی میفرستد نشان دهنده این است که او دچار مشکل شده و شکست خورده است.
امام جمعه زاهدان گفت: در کنار آن تاکید میفرماید که باید حداکثر توان دفاعی را داشته باشید و هرچه میتوانید توان دفاعی خود را بالا ببرید و البته با حفظ این برتری و توان دفاعی اگر دشمن پیشنهاد صلح و سازش داد پیشنهادش را بپذیرید.
وی افزود: آیه شریفه می فرماید: "وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ" توان نظامی خود را بالا ببرید نه به حدی که بتوانید در برابر دشمن مقاومت کنید نه بیشتر از این به حدی توان خود را بالا ببرید که دشمن بترسد که به شما تجاوز کند و بعد از این آیه در سوره انفال آیات ۶۱ و ۶۲ میفرماید: "وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ وَإِن یُرِیدُوٓاْ أَن یَخۡدَعُوکَ فَإِنَّ حَسۡبَکَ ٱللَّهُۚ" اگر آنها اعلام آمادگی کردند برای صلح و سازش و گفتگو بعد تو قبول کن اما در مرحله اول باید توان دفاعی و دست برتر نظامی را داشته باشید و میفرماید به خدا توکل کن پای میژ مذاکره برو و اگر پیشنهاد صلح میدهند بپذیر و طبعاً این سوال پیش می آید که چه بسا نقشه باشد و خواسته باشند توطئهای به خرج بدهند و میفرماید خدا تو را کافی لست و به تو کمک میکند و در ادامه آیات میفرماید تا به حال هم خدا کمک کرده و با مومنین تو را یاری کرده است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به نحوه برخورد با دشمن در شرایط نقض پیمان اظهار داشت: در قرآن امده است: "وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ" اگر دشمن بعد از مذاکره، تفاهمنامه، عقد پیمان و سوگندهایی که خورده است، به عهد خود وفادار نباشد و پیمان را نقض کند، دیگر راه گفتگو و مسالمت وجود ندارد و تنها گزینه مشروع در برابر او جهاد است .
آیتالله محامی توضیح داد: این آیه نشان میدهد که اگر دشمن پس از نقض پیمان و خیانت به سوگندهای خود اقدام کرد، دیگر نمیتوان به اخلاق، گفتگو و مقررات بینالمللی امید بست و وظیفه مسلمانان این است که با قدرت در برابر این افراد بایستند و مانع تعدی و تجاوز آنان شوند.
وی افزود: قرآن کریم در ادامه و در سوره توبه، آیات ۱۲ و ۱۶ میفرماید: « فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ» در مواجهه با دشمنی که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و به سوگند خود نیز پایبند نیست، باید بهطور جدی مبارزه کرد و وظیفه مؤمنان این است که دست از جهاد برندارند و با قدرت عمل کنند، زیرا خداوند با آنها است، دشمن را خوار میکند، مؤمنان را یاری میدهد، دلهای مردم مؤمن را آرامش میبخشد و غیظ دلها را برطرف مینماید.
نماینده ولیفقیه در استان ادامه داد: قرآن کریم مؤمنان را هشدار میدهد که در این مسیر کم نیاورند و در پی برقراری ارتباط مخفیانه با دشمن یا دور زدن اصول نباشند و خداوند در آیه ۱۶ سوره توبه میفرمایند:
«أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَلَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
وی افزود: این آیه، پایبندی و صبر مؤمنان راستین را غربال میکند و مشخص میسازد چه کسانی در مسیر خدا و پیامبر پایدار هستند و چه کسانی به دنبال راههای میانبر و ارتباط با دشمن میروند مؤمنان باید بدانند که عزت واقعی از آن خداوند، پیامبر و مؤمنان است و نه از کفار و مشرکین.
آیتالله محامی تأکید کرد: تکلیف جامعه اسلامی در برابر دشمن روشن است؛ اگر کسی اسلام نمیآورد اما با شما کاری ندارد، و در مقابل دشمنی که دست به اسلحه میبرد باید توان دفاعی خود را بالا ببرید و اگر دشمن تقاضای صلح و گفتگو کرد، با توکل بر خدا بپذیرید اما اگر خدعه کرد و پیمان را شکست، راهی جز جهاد و مقابله مستقیم باقی نمیماند و این وظیفه شرعی و الهی است و مؤمنان باید آن را با صبر و قدرت اجرا کنند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه انقلاب اسلامی در تعامل با دیگر کشورها گفت: انقلاب اسلامی ایران از بدو پیروزی همواره مسیر قرآن کریم را دنبال کرده و مردم مسلمان و امتهای اسلامی را به بازگشت به خویشتن و معارف ناب اسلام محمدی(ص) دعوت کرده است و ایران با همه دولتها ارتباط برقرار کرده است، جز اسرائیل که خط قرمز بوده و آن را به عنوان یک رژیم غاصب و باند جنایتکار تلقی کرده که سرزمین فلسطین را اشغال کرده است و با سایر کشورها از جمله آمریکا ارتباط برقرار شد؛ اگرچه آمریکا خودش روابطش را با ایران قطع کرد و این به دلیل تسخیر لانه جاسوسی آنها در ایران بود که امام خمینی(ره) فرمودند ما این قطع رابطه آمریکا را به فال نیک میگیریم و رابطه با آمریکا سودی برای ما ندارد.
آیتالله محامی اظهار داشت: در طول این دوران قبل از دفاع مقدس و حتی دوران دفاع مقدس و بعد از آن ایران همواره با دولتهای مختلف مذاکره کرده است و هیچگاه از مذاکره خودداری نکرد، اما دشمنان از سر نیرنگ وارد شدند و اهل تفاهم نبوده و از مذاکرات صرفاً برای تحکیم و تحمیل اراده خودشان و تسلیم ملت ایران استفاده کردهاند.
وی افزود: در مذاکره با دشمنان، آنها شروطی غیرمنطقی و پیششرطهایی مانند به رسمیت شناختن اسرائیل، توقف برنامه موشکی و کنار گذاشتن غنیسازی هستهای را مطرح میکنند که در واقع تسلیم کامل ایران را میطلبد و برای همینهاست که مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره با آمریکا غیرتمندانه، عزتمندی و شرافتمندانه نیست.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه دشمنان قصد ندارند با ایران به تفاهم برسند، بلکه میخواهند کشور و ملت ایران را تسلیم کنند همچنین اشاره کرد که طرفهای مذاکرهگر به تعهدات خود پایبند نبودهاند؛ «مگر برجام را پاره نکردند؟ مگر کشورهای اروپایی که به ظاهر ملتزم به برجام بودند عمل نکردند؟ قرار بود تحریمها تمام شود اما روزبهروز تحریمها را افزایش دادند و حالا هم تمدید میکنند.
آیتالله محامی اضافه کرد: دشمنان به میز مذاکره به عنوان «عملیات فریب» نگاه کردند تا حواس ایران را از جنگ پرت کنند و خود برای جنگ آماده شدند؛ و این از مصادیق بدعهدی و فریب دشمن است.
آیتالله محامی با اشاره به نمونههایی از این روند گفت: در وسط مذاکره جنگ ۱۲ روزه شروع شد و آمریکا نیز برای نجات رژیم صهیونیستی وارد عملیات نظامی شد.
وی سپس وضعیت غزه را یادآور شد و درباره رفتار رژیم صهیونیستی گفت: در دو سال گذشته این رژیم غاصب زن و مرد و کوچک و بزرگ را کشت؛ چه با اسلحه چه با تیر مستقیم چه با قحطی و با جلوگیری از رسیدن دارو و غذا؛ و عدهای زیادی از بچهها از گرسنگی مردند.
وی افزود: هدف اعلامی این رژیم از جمله آزادسازی اسرا، تصرف غزه و نابودی حماس در جنگ محقق نشد و اکنون این رژیم ناچار به مذاکره شده است و آمدن پای میز مذاکره در برابر حماس عملا یک شکست برای اسرائیل است که برای آزادسازی اسرا بیایند و از حماس خواهش کنند اما این نامردها پای میز مذاکره نشسته و امضا میکنند اما عملا به معاهده عمل نمیکنند و دیدیم که عملیات مبادله اسرا و زندانیان انجام شد اما باز به جنایات خود ادامه دادند.
امام جمعه زاهدان به آیههای قرآن کریم اشاره و تأکید کرد: در برابر دشمنی که پیمان و سوگند خود را نقض کرده است، قرآن فرموده است: «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ» یعنی باید مقاومت کرد و قدرت خود را نشان داد تا دشمن از ظلم و تعدی دست بردارد.
نماینده ولیفقیه تأکید کرد: بر اساس حکم قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص)، ایران و ملت باید با حفظ قدرت دفاعی، از حقوق خود در برابر دشمنان صیانت کنند و از تسلیم و ذلت اجتناب نمایند. وی با بیان روایتی از ابا عبدالله علیهالسلام افزود: "إنَّ الدَّعِیَّ ابنَ الدَّعِیِّ قد تَرَکَنی بینَ السِّلّةِ و الذَّلّةِ ، و هَیهاتَ لَهُ ذلکَ مِنّی ، هَیهاتَ مِنّا الذلّةُ" دشمن پست ما را بین شمشیر و ذلت مخیّر کرده است؛ یا ذلیلانه تسلیم شوم یا دست به شمشیر بزنم وما اهل ذلت و تسلیم نیستیم و پیش قدم برای جنگ نمیشویم اما از خودمان دفاع میکنیم.
آیتالله محامی با تأکید بر اصل دفاع مشروع افزود: پیشنهاد جنگ نمیدهیم، اما از حقوق و استقلال خود دفاع میکنیم، شهدای عزیز و خانوادههای آنان و ملت غیور ایران، تسلیم دشمن نمیشوند و شعار مردم ایران این است: «هیهات من الذلّه» و قرآن نیز در این زمینه فرموده است: «قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبِهِمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ» یعنی با دشمن بجنگید خداوند به دست شما آنها را خوار میکند و دلهای مؤمنان را شفا دهد و وضعیت رژیم استکباری را میبیند که از ابتدای انقلاب کجا بوده بوده و حالا کجا هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم این است که بر اساس آیات قرآن و مبانی دینی وظیفهای که در برابر این دشمن داریم را به خوبی بشناسیم و بتوانیم به آن عمل کنیم.