انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام از بعثت پیامبر اسلام(ص) تا رهبری امام خمینی(ره)/
حوزههای علمیه باید انسانهای فاضل، متعهد و فدایی برای اسلام تربیت کنند/
ارتش و سپاه مثل دو بازوی پرتوان و دو دست مقتدر برای انقلاب اسلامی عمل کردند/
مذاکره قوی در گرو قدرت ایمان و اقتدار دفاعی و نظامی است/

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی معامله با خدا و تلاش برای برای کمک به خلق و خدمت کردن به بندگان خداست.
امام جمعه زاهدان به بیان مقدمهای در خصوص یکی از فرازهای رساله حقوق امام سجاد(ع) در خصوص صدقه پرداخت و افزود: امام سجاد(ع) در بیان حقوق ابتدا حق اعضا و جوارح خود انسان را اشاره داشتند و سپس وارد حقوق افعال شدند که در راس آنها نماز سپس روزه و سومین مورد نیز صدقه میباشد و در تعریف صدقه باید گفت که صدقه هم کمک مالی و کمک غیر مالی است چه کمکهای مالی واجب مثل خمس و زکات و چه پرداختهای مالی مستحب مثل کمک به نیازمندان یا کمک به کارهای خیر و در روایات ما تاکید شده که صدقه تنها کمک مالی نیست و هر کمکی که به جامعه اسلامی شود صدقه است و ممکن است شما مشاوره بدهید آموزش بدهید آن هم برای رضای خدا و بدون دریافت چیزی که این صدقه است و در روایت دارد وقتی سنگی را از میان پای دیگران بردارید این هم به نوعی صدقه است و صدقه هر کار و کمکی است به اعضای جامعه اسلامی و در روایات به ارزش صدقه و دفع بلا توسط آن تاکید شده است.
وی گفت: در ابتدای این فراز آمده است "وَ أَمَّا حَقُّ الصَّدَقَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا ذُخْرُکَ عِنْدَ رَبِّکَ وَ وَدِیعَتُکَ الَّتِی لَا تَحْتَاجُ إِلَی الْإِشْهَادِ" امام سجاد(ع) در بیان حق صدقه هم به جنبه معرفتی و هم جنبه عملی میپردازند ابتدا شناختن جایگاه واقعی صدقه و سپس عمل درست به آن و می فرمایند باید بدانی صدقه در راه خدا سرمایه گذاری در پیشگاه او و امانت دادن اموالت به اوست و تو مال خود را به خاطر خدا خرج میکنی و در هر مسیر خیری که باشد طرف حساب تو خداست.
وی ادامه داد: امانت گذاری نزد خدا این ویژگی را دارد که نیازمند شاهد گرفتن نیست و خداوند آگاه بوده و به وعده خود عمل میکند و حق کسی را انکار نمیکند و باید فهم کنیم صدقه دادن به دیگران و خیر رساندن به جامعه اسلامی معاملهای با خدا و سرمایهگذاری در پیشگاه خداوند است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در ادامه فراز آمده است "فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ کُنْتَ بِمَا اسْتَوْدَعْتَهُ سِرّاً أَوْثَقَ بِمَا اسْتَوْدَعْتَهُ عَلَانِیَةً وَ کُنْتَ جَدِیراً أَنْ تَکُونَ أَسْرَرْتَ إِلَیْهِ أَمْراً أَعْلَنْتَهُ وَ کَانَ الْأَمْرُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ فِیهَا سِرّاً عَلَی کُلِ حَالٍ" این جنبه معرفتی باید در مقام عمل هم ثمره خود را نشان دهد و در جنبه عملی دو محور حق را امام بیان میکنند محور اول اینکه اگر صدقه معامله با خدا و سرمایهگذاری نزد اوست پس به صدقه پنهان و نهان خود امیدوارتر باش از صدقهای که به صورت آشکار انجام میدهی چرا که در صدقه آشکار هر چند خوب است اما جای وسوسه شیطان هست که نکند این صدقه آشکار برای دیدن مردم و حرف و تعاریف مردم باشد.
آیتالله محامی گفت: البته خوب است که شما خمس و زکات خود را به صورت علنی پرداخت کنید و در میان مردم انجام دهید تا مردم این را ببینند و به انجام این کار تشویق شوند و این تبدیل به یک فرهنگ در جامعه اسلامی بشود و نکته مهم این است که همان جا هم با خدای خود یک معامله پنهان داشته باشی و بگویی که خدایا به حرف تو عمل کردم تا مردم به انجام این کار تشویق شوند.
وی افزود: در ادامه فراز آمده است"وَ لَمْ تَسْتَظْهِرْ عَلَیْهِ فِیمَا اسْتَوْدَعْتَهُ مِنْهَا إِشْهَادَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ عَلَیْهِ بِهَا کَأَنَّهَا أَوْثَقُ فِی نَفْسِکَ وَ کَأَنَّکَ لَا تَثِقُ بِهِ فِی تَأْدِیَةِ وَدِیعَتِکَ إِلَیْکَ" در این حالت دیگر لازم نیست به دنبال مردم بروی تا کار تو را ببینند و به دنبال اسم و رسمی برای خود باشی مگر تو به حرف و نگاه مردم اطمینان بیشتر داری یا خدایی نکرده به خدا اعتماد نداری که این امانت را به تو برگرداند و اگر کار برای خداست به دنبال اطلاع مردم نباش مگر جایی که خود خدا میفرماید علنی کار کن.
امام جمعهزاهدان اذعان داشت: در بیان حق دوم مطرح میشود"ثُمَّ لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَی أَحَدٍ لِأَنَّهَا لَکَ فَإِذَا امْتَنَنْتَ بِهَا لَمْ تَأْمَنْ أَنْ تَکُونَ بِهَا مِثْلَ تَهْجِینِ حَالِکَ مِنْهَا إِلَی مَنْ مَنَنْتَ بِهَا عَلَیْهِ لِأَنَّ فِی ذَلِکَ دَلِیلًا عَلَی أَنَّکَ لَمْ تُرِدْ نَفْسَکَ بِهَا وَ لَوْ أَرَدْتَ نَفْسَکَ بِهَا لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَی أَحَدٍ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ" اگر این نکته را فهم کرده ای که صدقه سرمایهگذاری برای خودت است تا اجر آن را از خدا بگیری طبعا دیگر جایی نمیماند که بخواهی بر سر کسی منت بگذاری و در آیات قرآن آمده "لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى" اینکه صدقه داده و کار خیری کردهاید این صدقه را با منتگذاری خراب نکنید و امام میفرماید درست است که تو به کسی کمک کرده ای و کار خیری انجام داده ای اما با خدا معامله کرده ای و اجر و مزدت را از خدا میگیری پس دیگر جایی برای منت گذاری نیست و امام میفرمایند اگر این منت گذاری را داشته باشید روزی خداوند شما را نیازمند میکند که مثل همان نیازمند دست نیاز دراز کنی و اگر منت بگذاری یعنی دیگر با خدا معامله نکرده و برای خود سرمایهگذاری نکردهای و اگر برای خود کار میکردی سر دیگری منت نمیگذاشتی.
آیتالله محامی عنوان داشت: البته برای اینکه انسان فهم درستی از صدقه داشته باشد و به درستی عمل کند نیازمند به توفیق الهی است و امیدواریم خداوند توفیق فهم این کلمات ارزشمند و عمل به آن را به ما و جامعه عنایت کند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی، تلاش برای گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی و آمادگی برای دفاع از آن با همه توان است.
امام جمعه زاهدان به مناسبتهای پیشرو اشاره کرد و افزود:
ما در هفته پیش رو مناسبتهای متعددی داریم: پنجشنبه ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق(ع)، سهشنبه سالروز اعلام انقلاب فرهنگی، و امروز ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین در سهشنبه نیز سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
آیتالله محامی صمن عرض تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به وجه مشترک مناسبتهای هفته آینده گفت: همه این مناسبتها یک وجه مشترک دارند و آن، نقش انقلاب فرهنگی و دفاع از اسلام ناب محمدی است و پیامبر اکرم(ص) با بعثت خود و دعوت مردم به توحید در فضای جاهلیت و بتپرستی، انقلابی فرهنگی را آغاز کرد که ارکان شرک و بت پرستی را به لرزه انداخت.
وی افزود: البته سران استکبار و مشرکان قریش این انقلاب را برنتافتند و پیامبر شعار 'قولوا لا اله الا الله تفلحوا' را سر داد و مشرکان از این دعوت ناراحت شدند زیرا توحید مردم، آزادی آنها را در پی داشت و بساط آنها را برمیچید و لذا از همان ابتدا با اسلام به مقابله برخاستند.
وی گفت: در آغاز، خداوند به مسلمانان حتی اجازه دفاع نداد؛ شکنجه شدند، کشته شدند و تنها پس از نزول آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج اجازه دفاع صادر شد: "أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ" دفاع حق مظلوم است و خداوند وعده یاری داده است.
آیتالله محامی اضافه کرد: آیه ۴۰ سوره حج میفرماید: "الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ" تنها جرم مسلمانان ایمانشان به خدا بود آنها از خانههایشان آواره شدند و دفاع از دین و خانه و ایمانشان حق طبیعیشان شد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در ادامه خطبه دوم نماز جمعه گفت: اگر دفاع از حق و ایمان صورت نگیرد، همه چیز از بین میرود و خداوند در همان آیه تصریح میکند که"وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا" اگر این مقابله و ایستادگی نباشد، مراکز عبادی از بین میروند، نه فقط مسجد و اسلام، بلکه دین خواهی، صومعه و کنیسه تا مسجد و نمازخانه نیز از میان میرود پس شروع این مقابله بعد از تهاجم دشمن بود.
آیتالله محامی گفت: از این نتیجه گرفته می شود که جنگهای پیامبر اکرم(ص) جنگهای دفاعی بود برای دفاع از دین حق و درست است که حرکت ایشان، انقلاب فرهنگی بود و دین جدید آورده و میخواست فرهنگ عرب جاهلی را به فرهنگ اسلام تغییر بدهد اما پیشرفت این فرهنگ نیازمند دفاع است چرا که دشمن نمیپذیرفت و تعرض میکرد، پس لازم بود آماده دفاع باشیم، چنانکه قرآن میفرماید: "واعدوا لهم ما استطعتم من قوة" آمادگی کامل برای دفاع داشته باشید تا دشمن حتی خیال حمله به ذهنش خطور نکند.
وی افزود: ائمه اطهار(ع) نیز پرچمدار همین انقلاب فرهنگی بودند و در شرایط سخت، از فرصتها برای نشر معارف اسلام بهره میبردند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در دورهای کوتاه به نحو احسن از فرصتها استفاده کردند و اکنون ما وارث گنجینه گرانبهای احادیث ایشان هستیم.
آیتالله محامی تأکید کرد: ائمه(ع) نیز در صورت نیاز دست به اسلحه بردند، چون گاه دفاع از فرهنگ ناب جز با سلاح ممکن نبود و نمونه روشن آن جنگهای امیرالمؤمنین(ع) در دوران خلافت ایشان است که در دوره پنج ساله خلافت ایشان سه جنگ مهم رخ داد و تعبیر پیامبر اکرم(ص) است که فرمود علی جان من برای تنذیر قرآن میجنگم تا مردم قرآن را بپذیرند و تو برای تأویل قران میجنگی تا این معارف در جامعه حاکم شود و نمونه دیگر آن قیام عاشورای سیدالشهدا(ع) که حرکتی بزرگ در دفاع از اسلام ناب و مقابله با انحرافها بود.
آیتالله محامی اذعان داشت: در طول تاریخ اسلام، حوزههای علمیه مسئولیت بزرگ پرچمداری انقلاب فرهنگی اسلام را بر عهده داشتند و این رسالت بزرگ به دوش آنها نهاده شده است تا معارف اسلام ناب را حفظ، نشر و دفاع کنند و این افتخار بزرگی است و هم مردم باید قدر بدانند و هم حوزههای علمیه و مردم باید قدر بدانند و فرزندان مستعد خود را به حوزههای علمیه بفرستند و حوزههای علمیه را پشتیبانی کنند و از محصول و دستاورد و تربیت شدگان حوزههای علمیه به درستی استفاده کنند.
وی افزود: حوزههای علمیه نیز باید این رسالت بزرگ را قدر بدانند آن هم با پذیرش درست و با فراست و نیز با آموزش، تعلیم، تربیت و تهذیب نفس درست و تلاش کنند تا انسانهای فاضل، متعهد و تاثیرگذار، روشن و آماده به کار و فدایی برای اسلام و انقلاب اسلامی تربیت کنند تا به مردم و نطام اسلامی خدمت کنند و حوزهها باید با تربیت نسل جدید، بتوانند در عرصههای اجتماعی به مردم و نظام اسلامی خدمت کنند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان به جایگاه تاریخی حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: حوزههای علمیه در حای جای کشورهای اسلامی و خصوصا مرکزیتس که سالها در عراق داشت و سمس در ایران از زمان مرحوم شیخ طوسی و شیخ مفید و سایر علما تا دوران معاصر و تأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم شیخ عبدالکریم حائری همواره نقش برجستهای در گسترش معارف اسلامی و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) ایفا کردهاند.
آیتالله محامی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) که تربیت شده در حوزههای علمیه بود، پرچمدار یک انقلاب فرهنگی بزرگ در جهان اسلام بود و انقلابی راه انداخت و انقلاب مردم ما به رهبری ایشان باز هم یک انقلاب فرهنگی بود و در دورانی که استکبار دنیا را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم کرده بودند راه جدید در برابر مردم گشود و فرهنگ جدید بود.
وی افزود: اما همچنان که در صدر اسلام سران کفر و شرک این انقلاب فرهنگی را برنتافتند و از همان روز اول با ان مقابله کردند این انقلاب فرهتگی ما در سال ۱۳۵۷ نیز همین گونه شد و از همان آغار دشمنی کردند و فتنه ایجاد کردند و در کنار ایجاد درگیریهای داخلی، تعرض، ایجاد کودتا، محاصره اقتصادی و تحمیل جنگ نظامی اما ملت قهرمان ما از همان روز اول محکم ایستاد و دفاع کرد و ارتش سرافراز ما پای کار انقلاب آمد، ایستاد و دفاع کرد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد و جانانه به دفاع از انقلاب پرداخت و هشت سال این جنگ طول کشید اپا ملت ما سر خم نکرد و شهید دادیم و بسیاری از آسیبها را دیدیم اما یک وجب از خاک خود را ندادیم.
وی ابراز داشت: ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مثل دو بازوی پرتوان برای انقلاب اسلامی و دو دست مقتدر به کمک انقلاب اسلامی و مردم آمدند و از تمامیت ارضی، استقلال، امنیت و هستی و هویت ملی و انقلاب اسلامی ما دفاع کردند و باید قدردان این تلاش ها و زحمات باشیم.
آیتالله محامی گفت: ما برای پیشبرد انقلاب اسلامی، برای پیشرفت فرهنگ اسلام ناب و برای پیشرفت کشور نیاز داریم که هم در جبهه فرهنگی تلاش کنیم و برای گسترش فرهنگ اسلام و انقلاب سرمایه گذاری کنیم و برای آشنایی مردم و نسل جدید با این فرهنگ کار کنیم و اگر تبلیغات لازم است در داخل و اگر در صحنه بینالمللی نیاز به دیپلماسی هست برای گسترش این فرهنگ انقلاب باید از همه توانمون در داخل و خارج از همه انواع و ابزار این تبلیغ دین و فرهنگ انقلاب تلاش کنیم اما این یکی کافی نیست همانطور که در طول تاریخ اسلام این یک کار و جنگیدن در یک جبهه کافی نبوده است.
وی ادامه داد: ما برای پشتیبانی از این فرهنگ و از این معارف دینی و از این انقلاب فرهنگی به توان نظامی و دفاعی و نیز به ارتش و سپاه خود نیاز داریم و در کنار آن به رشد علمی، هستهای موشکی، توان نظامی، دفاعی و... نیاز داریم و همه اینها پشتوانه انقلاب فرهنگی و برای گسترش فرهنگ انقلاب و اسلام ناب است و به هر دو نیاز داریم و هیچ کدام جای دیگری را پر نمیکند و باید حواسمان باشد تحت تاثیر تبلیغات سو قرار نگیریم و توان نظامی، موشکی، دفاعی، علمی و هستهای خود را دست کم نگیریم و نگوییم در این دوران اینها کارآمدی ندارند و تاثیرگذار نیستند بلکه اینها پشتوانه همان حرکت فرهنگی و علمی کشور است و اینها تامین کننده و تضمین کننده امنیت برای هر رشد علمی و فرهنگی در کشور است و باید طبق همین آیه قرآن عمل کنیم که فرمود:"وعدو لهم مستطعتم من قوه و من ربات الخیر" و این رشد علمی و توان نظامی و دفاعی و موشکی و هستهای در میدان باید هماهنگ باشد با تبلیغات و دیپلماسی تا هماهنگ با هم عمل کنند.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در حال حاضر هم در حوزه نذاکرات همین گونه است و اگر این توان ایمان مردم و قدرت دفاع مردم و سایر ابزارها نبود دشمن یک روز هم ما را تحمل نمیکرد و قلعوقمع میکرد برای مثال نقشه استعماری دارند که دولت لبنان یک کشور مستقل حق ندارد نیروی هوایی داشته باشد و حق ندارد پدافند ضد هوایی داشته باشد چرا چون هر وقت اسرائیل بخواهد راحت بتواند حمله کند و هیچ نگرانی نداشته باشد و هر وقت بخواهد هواپیما بفرستد و پهپاد بفرستد و دولت قدرت نظامی برای دفاع از خودش نداشته باشد و در اینجا استقلال و امنتیت چه معنایی دارد و حالا اینکه حزب الله با همه توان و اقتدارش به میدان آمده بود برای دفاع از هویت و استقلال لبنان و اسرائیل را که تا بیروت آمده بود و بخشی از بیروت را هم تصرف کرده بود تا پشت مرزهای لبنان به عقب نشینی وا داشت.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر به حرف دشمن باشد میخواهد ما نیز این گونه بدون دفاع باشیم و در برابر دشمن و خواستههای دشمن تسلیم شویم و لذا در همین مذاکرات هم، مذاکره کننده دولت ما در صورتی میتواند قوی و محکم بایستد که هم قدرت ایمانی را داشته باشد و هم پشتوانه قدرت نظامی و دفاعی را تا بتواند محکم حرفش را بزند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مذاکرات یکی از دهها کاریست که وزارت کار خارجه انجام میدهد و حرکت کشور به این مذاکرات وابسته نیست و مردم مسیر خودشان را دنبال میکنند و فرمودند که نه خیلی خوشبین و نه خیلی بدبین هستند و فرمودند شروع خوبی بوده است تا آینده چه بشود و امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی روز به روز بر قوت و قدرت و پیشرفت کشور ما بیفزاید.