نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان تبیین کرد:

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نهج‌البلاغه، نسخه فرهنگی جامعه را تعیین کرده/

ایران از دوراهی جنگ یا مذاکره، راه سومی مبتنی بر حکمت، عزت و مصلحت را برگزید/

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای حفظ حریم احکام الهی و توجه به موانع برای دوری از محرمات است.
امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از رساله حقوق امام سجاد(ع) پرداخت و افزود: "وَ أَمَّا حَقُّ الصَّوْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ حِجَابٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ عَلَی لِسَانِکَ وَ سَمْعِکَ وَ بَصَرِکَ وَ فَرْجِکَ وَ بَطْنِکَ لِیَسْتُرَکَ بِهِ مِنَ النَّارِ وَ هَکَذَا جَاءَ فِی الْحَدِیثِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ فَإِنْ سَکَنَتْ أَطْرَافُکَ فِی حَجَبَتِهَا رَجَوْتَ أَنْ تَکُونَ مَحْجُوباً وَ إِنْ تَرَکْتَهَا تَضْطَرِبُ فِی حِجَابِهَا وَ تَرْفَعُ جَنَبَاتِ الْحِجَابِ فَتَطَّلِعُ إِلَی مَا لَیْسَ لَهَا بِالنَّظْرَةِ الدَّاعِیَةِ لِلشَّهْوَةِ وَ الْقُوَّةِ الْخَارِجَةِ عَنْ حَدِّ التَّقِیَّةِ لِلَّهِ لَمْ یُؤْمَنْ أَنْ تَخْرِقَ الْحِجَابَ وَ تَخْرُجَ مِنْهُ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ" حق روزه این است که بدانی خداوند متعال یک حجاب و پرده‌ای را به عنوان روزه بر زبان، گوش، چشم، عورت و شکم تو قرار داده تا تو را از آتش جهنم حفظ کند و این مانعی شود که گرفتار جهنم نشوی و در حدیث آمده است روزه یک سپر و محافظی از آتش جهنم است و حقیقت روزه این است که اگر اعضا و جوارح تو در پرتو این حجاب آرام گرفت تن به احکام الهی داد امیدوار به دوری از آتش جهنم خواهی بود اما اگر اعضا و جوارح خود را رها کنی که در عین روزه داری به اقتضا روزه عمل نکنند و به کار خلاف بپردازند و به نگاههای گناه آلود یا کارهای گناه آلود مشغول شوند تو دیگر ایمن نیستی که این حجاب پاره شود و تو از این پرده بیرون بیفتی و گرفتار آتش جهنم شوی.
آیت‌الله محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: امام سجاد(ع) در بخش اول رساله حقوق به حق اعضا و جوارح انسان پرداخته و در بخش دوم به حقوق افعال پرداختند و در اولین حق افعال نماز را مطرح کردند و در دومین نکته حق روزه را مطرح می‌کنند که یک جنبه معرفتی است و یک جنبه اقتضائات این معرفت و جنبه معرفتی این است که بدانیم خداوند روزه را حجاب و مانع قرار داده تا تو را کنترل کند که به دامن گناه و جهنم کشیده نشوی و جنبه عملی این است که به مقتضای روزه عمل کنی تا گرفتار گناه و جهنم نشوی.
وی ادامه داد: در گذشته مطرح شد که خداوند اعضا و جوارح را برای انسان آفریده است و غرایزی را بر اساس حکمت در وجود ما قرار داده و مهم این است از این شهوات به اندازه و به اعتدال استفاده کنیم و افراط و تفریط نباشد.
وی افزود: نباید به‌گونه‌ای عمل شود که تمامی توجه و دغدغه فرد معطوف به تمایلات نفسانی باشد و در مقابل نیز نباید به‌بهانه زهد و پرهیزکاری، این نیروها به‌کلی کنار گذاشته شوند.
نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به روایتی از صدر اسلام خاطرنشان کرد: در زمان پیامبراکرم(ص) پس از نزول آیاتی درباره جهنم و عذاب الهی، برخی افراد دچار سوءبرداشت شدند و زندگی خانوادگی و اجتماعی خود را ترک کرده و گوشه‌نشین شدند و پیامبر اسلام از این رفتار ابراز نارضایتی کردند و فرمودند که با وجود مقام نبوت، زندگی خانوادگی و فعالیت‌های روزمره خود را ترک نکرده‌اند و پیامبر اسلام تأکید داشتند که رهبانیت در دین ایشان به‌معنای جهاد است، نه انزوا و ترک دنیا.
آیت‌الله محامی ادامه داد: برداشت صحیح از تعالیم دین، عمل به آن‌ها در چارچوب اعتدال و بهره‌گیری درست از توانمندی‌های انسانی است و این بهره‌گیری نباید با افراط یا ترک کامل همراه باشد، بلکه باید با راهکارهایی که در روایات و دستورالعمل‌های علمای اخلاق مطرح شده، به‌درستی مدیریت شود.
وی بیان داشت: یکی از راهکارهای کنترل قوای شهوانی، پرهیز از فراهم آوردن زمینه تحریک و غلیان آن است و همچنین با برخی اقدامات می‌توان این قوا را تضعیف کرد تا کنترل آن‌ها آسان‌تر شود.
امام جمعه زاهدان با تشریح انواع شهوات انسانی گفت: شهوت تنها محدود به شهوت جنسی نیست، بلکه شامل شهوت سخن گفتن، شنیدن، نگاه کردن و خوردن نیز می‌شود و بنابراین باید در برابر تمامی این تمایلات تدابیر کنترلی اتخاذ کرد.

وی افزود: برای اجتناب از تحریک شهوت، باید از حضور در مجالس لهو و لعب، محیط‌های فاسد و آلوده، و معاشرت با افراد ناباب پرهیز کرد و کسی که در چنین فضاهایی قرار می‌گیرد طبیعی است که کنترل نفس برای او دشوار خواهد شد.
نماینده ولی‌فقیه تصریح کرد: نمی‌توان در محیط گناه قرار گرفت و انتظار داشت انسان پاک بماند و باید از این موقعیت‌ها فاصله گرفت تا زمینه لغزش فراهم نشود مانند فردی که پیاز را مقابل چشم خود نگه می‌دارد و از سوزش چشم شکایت می‌کند؛ راه‌حل آن است که پیاز را دور کند.
وی در ادامه به نقش روزه در کنترل نفس و جلوگیری از گناه پرداخت و گفت: روزه از دو جهت مانع ارتکاب گناه می‌شود نخست آن‌که حقیقت روزه، کنترل اعضا و جوارح انسان و پرهیز از گناه است و روزه تنها به خودداری از خوردن و آشامیدن محدود نمی‌شود، بلکه زبان، چشم، گوش و سایر اعضا نیز باید از اعمال حرام حفظ شوند.
وی خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که فردی که روزه‌دار بود به غلام خود فحاشی کرد امام(ع) از او خواستند که روزه‌اش را بشکند، چرا که با وجود پرهیز از خوردن و آشامیدن، زبان او آلوده به گناه بود و بنابراین روزه حقیقی، روزه‌ای است که با کنترل کامل اعضا و جوارح همراه باشد.
آیت‌الله محامی افزود: وجه دوم تأثیر روزه در جلوگیری از گناه، به ایجاد حالتی از گرسنگی و تشنگی در روزه‌دار مربوط می‌شود که باعث تضعیف قوای شهوانی و در نتیجه سهولت کنترل آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: وجه سوم آن است که روزه‌دار با تمرین پرهیز از خوردن و آشامیدنِ حلال در طول روز، قدرت کنترل خود را تقویت کرده و می‌آموزد در برابر حرام نیز ایستادگی کند.
امام جمعه زاهدان بیان کرد: براساس شواهد آماری، در ماه مبارک رمضان میزان تخلفات در جوامع اسلامی کاهش می‌یابد که این امر بیانگر نقش بازدارنده روزه در مقابل گناه است.
وی افزود: امام(ع) در روایتی می‌فرماید: حق روزه آن است که بدانی خداوند متعال آن را به‌عنوان حجابی در برابر گناه و نهایتاً آتش جهنم قرار داده است.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: روزه‌دار باید به مقتضای این حجاب و پرده عمل کند اگر اعضا و جوارح تحت تأثیر این پرده الهی آرام گیرند، روزه برای انسان مفید خواهد بود اما اگر این پرده کنار زده شود و انسان در عین روزه‌داری، مرتکب گناه شود، این روزه فاقد آثار مطلوب خود خواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: ضروری است که معرفت ما نسبت به روزه و سایر احکام الهی افزایش یابد و باید بدانیم که تمامی احکام الهی مبتنی بر حکمت و به نفع خود ماست نه آن‌که سودی برای خداوند متعال داشته باشد.
آیت‌الله محامی با استناد به آیه شریفه «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ» اظهار داشت: هر عمل نیکی که انسان انجام دهد، به نفع خود اوست و اگر بدی کند، بازگشت آن به خود او خواهد بود و امیدواریم خداوند متعال به ما توفیق دهد تا به حکمت‌های الهی پی ببریم، به احکام شرعی عمل کنیم و شاهد حاکمیت فرهنگ اسلامی در جامعه باشیم.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تمسک به قرآن و سنت درس گرفتن از تاریخ و هوشیاری در برابر دشمنان است.
آیت‌الله محامی بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره در طول سال‌ها بر توجه و اهتمام به قرآن کریم تأکید داشته‌اند؛ از تلاوت، حفظ، آشنایی با مفاهیم، انس گرفتن با قرآن تا عمل به آیات آن، تا جایی که زندگی و زیست اسلامی و قرآنی در جامعه ما حاکم باشد. همچنین در طول سال‌ها به توجه به سنت و احادیث پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم‌السلام و دعاهای معصوره که از سوی معصومین وارد شده، تأکید داشته‌اند.
وی افزود: در میان احادیث، بر نهج‌البلاغه و در میان دعاها بر صحیفه سجادیه تأکید داشته‌اند و این تأکید در سال‌های مختلف همواره تکرار شده است اما امسال در ابتدای سال، ایشان خطاب به فعالان فرهنگی فرمودند که امسال توجه ویژه‌ای به نهج‌البلاغه، آموزش و مفاهیم آن داشته باشید.
نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: این فرمایش رهبری، فرمانی حکیمانه از جایگاه رهبری جامعه اسلامی است که نیاز فرهنگی ما را به‌خوبی رصد کرده و نسخه فرهنگی جامعه اسلامی را برای امسال پیچیده‌اند فرمانی که فعالان فرهنگی باید به آن اهتمام داشته باشند.
آیت‌الله محامی در ادامه به تعابیر مختلف رهبر معظم انقلاب در مورد نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: «ایشان بارها فرموده‌اند که با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید؛ نهج‌البلاغه کتابی بیدارکننده، هوشیارکننده، قابل تدبر، درس همیشگی برای بشریت، قاموس و فرهنگ مفاهیم اسلامی و کتابی است برای عمل و کسی که نهج‌البلاغه نخوانده باشد، از قرآن هم خبری ندارد، زیرا در آن تفسیر قرآن و تطبیق آیات قرآنی آمده است و نهج‌البلاغه نمودار معارف اسلام است و برای تداوم انقلاب اسلامی مورد نیاز ماست .

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه کتابی کارآمد در حکمرانی دینی و پاسخگوی چالش‌های فرهنگی و شبهات عصر حاضر است. محورهای عمده نهج‌البلاغه که در کلمات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آمده، شامل تأکید بر عقلانیت، عدالت، هوشیاری در فتنه‌ها، جهان‌بینی توحیدی، شناخت اولویت‌ها و احیای تمدن اسلامی است.
وی افزود: نهج‌البلاغه مجموعه‌ای از کلمات امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که سید رضی آن‌ها را گردآوری کرده و به‌خاطر بلاغت بالا، آن را نهج‌البلاغه یا راه بلاغت نامیده است. این کتاب قیم و ارزشمند، برادر قرآن خوانده شده و وظیفه ما و همه مسئولان فرهنگی این است که امسال بیش از گذشته به آن بپردازیم و در زندگی شخصی و اجتماعی‌مان از آن بهره‌مند شویم.
آیت‌الله محامی همچنین به توجه رئیس‌جمهور به مفاهیم نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور محترم نیز همواره به نهج‌البلاغه توجه داشته و حتی اقدام اخیر ایشان در عزل یکی از معاونان، در راستای همین معارف توحیدی و آموزه‌های نهج‌البلاغه بوده است.
وی با انتقاد از غفلت مسلمانان نسبت به این گنجینه عظیم، گفت: مایه شرمندگی ماست که نویسنده‌ای مسیحی می‌گوید من نهج‌البلاغه را بیش از ۱۰۰ بار خوانده‌ام و هر بار مطلب جدیدی آموخته‌ام و درباره حضرت علی علیه‌السلام کتاب می‌نویسد، اما ما مسلمانان از این گنجینه غافل مانده‌ایم.
نماینده ولی‌فقیه در استان ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله خداوند توفیق توجه به نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم و عمل به معارف آن را به همه ما عنایت فرماید.
امام جمعه زاهدان با اشاره به سالروز دو جنگ مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ اسلام، اظهار داشت: ما در هفته آینده سالروز دو جنگ مهم و سرنوشت‌ساز را در تاریخ اسلام داریم اولین جنگ، جنگ احد است که در ۱۵ شوال سال سوم هجری قمری اتفاق افتاد و دومین جنگ، جنگ احزاب یا به تعبیری جنگ خندق است که در ۱۷ شوال سال پنجم هجری قمری رخ داد.
وی افزود: این دو جنگ با حضور پیغمبر اکرم(ص) در سال‌های اول تشکیل حکومت اسلامی توسط حضرتش در مدینه با دو شرایط متفاوت و دو صحنه متفاوت اتفاق افتاد که برای ما درس‌آموز و عبرت‌آموز است.
آیت‌الله محامی بیان داشت: در جنگ احد در مرحله اول مسلمانان بر دشمن غالب شدند، بر کفار و مشرکین غلبه پیدا کردند و پیروز شدند و پیامبر به نیروهایی که در روی تنگه احد و آن تپه و کوهی که آنجا هست گمارده بودند، فرمان داده بود که ما شکست خوردیم یا پیروز شدیم، شما این سنگر را رها نکنید لشکر پیروز شد و دشمن پا به فرار گذاشت و لشکر مشغول جمع غنیمت شد نیروهای بالای آن تپه و در سنگر می‌دیدند مردم غنیمت جمع می‌کنند، این‌ها هم راه افتادند و آمدند پایین برای جمع کردن غنیمت هرچه فرمانده گفت، پیامبر فرموده است که شکست خوردیم یا پیروز شدیم، شما از جاهایتان تکان نخورید عده‌ای از این دستور پیروی نکردند و آمدند پایین ک دشمن هم که رصد می‌کرد، فوراً آن محیط را دور زد و رزمندگان باقی‌مانده در جایگاه و سنگر خود شهید شدند و از پشت به لشکر متفرق غافل که در حال جمع کردن غنیمت بودند، حمله شد و عده فراوانی از مسلمانان شهید شدند که در رأس آن‌ها حضرت حمزه عموی پیامبر بود.
وی با اشاره به اینکه یک جنگ پیروز شده به خاطر نافرمانی برخی از مسلمانان از پیامبر از دست رفت، گفت: جنگ دیگر، جنگ احزاب است که در موقعیت سختی به وقوع پیوست همه گروه‌ها، یهودیان، مسیحیان و گروه‌های مختلف هم‌پیمان شدند که لشکر کشی گسترده‌ای داشته باشند و ریشه اسلام و پیامبر را بکنند و همه احزاب جمع شدند و موقعیت سختی برای پیامبر ایجاد کردند.
وی افزود: وقتی خبر به پیامبر رسید، طبعاً رهبری جامعه اسلامی باید تدبیر کند هر کسی پیشنهادی داد، جناب سلمان فارسی گفت که در شرایط این‌چنین، در دیار ما و در فارس معمول بوده است که وقتی دشمنی حمله می‌کرده و لشکری گسترده داشت که توان مقابله رو در رو را نداشتیم، خندق می‌کندیم تا دشمن نتواند به شهر وارد شود.
آیت‌الله محامی در ادامه گفت: پیامبر(ص) دستور داد که بر اساس پیشنهاد جناب سلمان خندق بکنند و ماجرای خندق و عمرو بن عبدود و دفاع امیرالمؤمنین علی(ع) را هم که شنیده‌اید و آن جمله معروف که پیامبر(ص) که فرمودند: "امروز تمام اسلام در برابر کفر ایستاده است" و این از جمله حوادث مهم جنگ احزاب بود.
وی افزود: ضربت امیرالمؤمنین علی(ع) در روز خندق ارزشش بیشتر از عبادت ثقلین است چرا که این ضربه در این شرایط حساس به داد اسلام رسید و به مسلمانان کمک کرد و در واقع این جنگ نابرابری بود که به ظاهر مسلمانان در موقعیت ضعف قرار داشتند، اما به دلیل اطاعت از پیامبر و پایمردی، خداوند آنها را یاری کرد و بدون آنکه جنگی در بگیرد، لشکر دشمن متلاشی شد. آیت‌الله محامی با تأکید بر اینکه مسلمانان در جنگ احد به دلیل نافرمانی از دستورات پیامبر شکست خوردند، در حالی که در جنگ احزاب با وجود ضعف و محاصره، به دلیل اطاعت از پیامبر و پایداری، پیروز شدند، گفت: این درس مهمی است که باید از آن بیاموزیم و ما در هر موقعیتی باید هم‌پای ولی‌فقیه و هم‌پای جلودارمان باشیم، در هر موقعیتی، چه جنگ، صلح، مذاکره و قطع رابطه و اگر هم‌پای رهبر و ولی‌فقیه ایستادیم و مقاومت کردیم، وعده خداوند است که "إن تنصروا الله یَنصُرکُم". اما اگر مردم پای کار نیایند و تفرقه و اختلاف بیفتد و برخی نافرمانی کنند، حتی اگر رهبر پیامبر باشد، شکست اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه اشاره کرد: رهبر جامعه اگر امیرالمؤمنین علی(ع) باشد مانند جنگ صفین می‌شود و این درس مهمی است که باید از آن بیاموزیم و البته مردم ما همواره تاکنون این بصیرت را از خود نشان داده‌اند و این وفاداری خود را به رهبری جامعه اسلامی چه در دوران حضرت امام خمینی(ره) و چه در دوران رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای نشان داده‌اند.
وی گفت: حجت موجه ما فرمایشات مقام معظم رهبری است و فردای قیامت که باید پاسخگوی رفتار خودمان باشیم اگر عمل به فرمایشات ایشان عمل کرده باشیم عرض می‌کنیم که خدایا این ولی و حجت را تو قرار دادی و ما هم به گفته و سخن او عمل کردیم و اگر خدای ناکرده نافرمانی بشود جای احتجاج خداست که خدا می‌فرماید چنین رهبر حکیم و فرزانه‌ای قرار دادیم راه را به شما نشان داد اما عمل نکردید و در دنیا و آخرت گرفتار شدید.
آیت‌الله محامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دشمن همچنان دشمن است و با نگاه خود می‌خواهد ما و ملت قهرمان ما را در یک دوراهی قرار دهد این دوراهی به این صورت است که هر راهی را که انتخاب کنیم، آن‌ها با تبلیغات و بوق‌های خبری خود اعلام خواهند کرد که این‌ها به شکست رسیده‌اند.
امام جمعه زاهدان افزود:
این دوراهی از دو گزینه تشکیل می‌شود جنگ یا مذاکره، اگر جنگ را انتخاب کنیم، تهدیدهایی مطرح می‌شود هر چند که ممکن است هیچ حمله‌ای صورت نگیرد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، احتمال وقوع جنگ بسیار ضعیف است اما تهدیدات آن‌ها ممکن است بر دل‌های مردم تأثیر بگذارد و باعث شود که برخی از مردم احساس کنند که کشور در مسیر خطرناکی قرار گرفته است و این امر ممکن است جو جامعه را تحریک کند که چرا باید کاری کنیم که ما را گرفتار جنگ کند.
وی گفت: اما اگر ایران مذاکره را انتخاب کند، همانطور که آن‌ها می‌خواستند، تبلیغاتشان به این صورت خواهد بود که بگویند تهدیدات آن‌ها اثر کرده و ایران به مذاکره تن داده است در این صورت، باز هم برخوردهای تحقیرآمیز از سوی آن‌ها آغاز خواهد شد اما جمهوری اسلامی ایران با رهبری مقام معظم رهبری موضع حکیمانه‌ای در برابر تهدیدات گرفت و در این راستا، ایران مانورهای نظامی برگزار کرد و مقام معظم رهبری فرمود ما آمادگی دفاع از خود را داریم و از تهدید ترسی نداریم و اگر تحرک و تعرضی داشته باشند پاسخ خواهیم داد و البته که برای ما مشکل آفرین است اما این گونه نیست که به آخر خط برسیم و اگر ضربه بزنند ضربه خواهیم زد و این ضربه برای آن‌ها دردناک‌تر و پشیمان‌کننده خواهد بود و معنای این حرف این است که تهدید شما کارساز نیست و ما از تهدید شما نترسیده‌ایم.
آیت‌الله محامی تبیین کرد: اما در مورد پیشنهاد مذاکره، باز هم پیشنهادی که آنها دادند را ایران نپذیرفت، بلکه صورت مسئله را تغییر داد و از میان این دوراهی که آنها برای ما تعیین کرده بودند و پیش پای ما گذاشته بودند، ایران راه سومی را برگزید آن هم بر اساس همان تاکیدی که حضرت آقا همواره می‌فرمودند، حکمت، عزت و مصلحت چرا که به شرایط آنها و مذاکره تن ندادند و آن‌ها خواستار مذاکره مستقیم و در رابطه با موضوعات مختلف هسته‌ای، موشکی، فضایی و جبهه مقاومت با واسطه‌گری امارات بودند اما ایران این را نپذیرفت و صحنه مذاکره و شرایط مذاکره را خودش تعیین و بر دشمن تحمیل کرد.
وی گفت: آن‌ها مطرح می‌کردند که ما یمن را نماینده ایران می‌دانیم و اگر یمن به کشتی‌های ما حمله کند، ایران را می‌زنیم و باید پاسخگو باشد اما یمن به حملاتش ادامه داد و آنها هم جرئت تعرض به ایران را نداشتند و ایران شرایط خودش را بر دشمن تحمیل کرد.
وی با اشاره به موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکره تنها در خصوص موضوع هسته‌ای است، چرا که ایران هیچ مشکلی در این زمینه ندارد و دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست و همچنین، مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده‌اند که ساخت و استفاده از بمب هسته‌ای حرام است و در گام بعد مطرح شد که جبهه مقاومت نیابتی از ناحیه ما کار نمی‌کنند، خودشان مستقل هستند و با خودشان مذاکره کنید و به ما ربطی ندارد و سپس مطرح شد که محل مذاکره هم نه امارات که در عمان و سطحش نه در حد رئیس‌های جمهور که بعد بخواهند همان  بلای برخورد تحقیرآمیزی که با رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران داشته باشند با مسئولان محترم ما هم داشته باشند و شیوه‌ آن نه مستقیم بلکه غیرمستقیم است.
آیت‌الله محامی ادامه داد: طرف مقابل در این مذاکرات به دنبال منافع خود است و ایران باید با دقت و هوشمندی در این زمینه عمل کند تا مصلحت و منفعت مردم، اسلام و انقلاب اسلامی حفظ شود.
وی افزود: دشمنی که پیشنهاد مذاکره می‌دهد، همان دشمنی است که سابقه بدعهدی و پاره کردن برجام را دارد و همچنین مسئول قتل سردار سلیمانی و حمایت از رژیم غاصب اسرائیل است.
امام جمعه زاهدان به وضعیت جنگ در غزه و کشتار مسلمانان اشاره کرد و گفت: این رژیم نسل‌کشی در غزه را ادامه می‌دهد و جامعه بشری از حیث اخلاقی به شدت سقوط کرده است. وی افزود: در حالی که زن و بچه مسلمانان در غزه قتل‌عام می‌شوند، سکوت جامعه جهانی به شدت تأمل‌برانگیز است.
آیت‌الله محامی در این خصوص تأکید کرد: باید در برابر این نسل‌کشی موضع گرفت و از مظلومان دفاع کرد.
وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد تا در برابر دشمنان مقاومت کنیم و در صورت لزوم از مردم و مظلومان دفاع کنیم، چرا که تجربه نشان داده است اگر در برابر دشمن عقب‌نشینی کنیم، آنها جلو می‌آیند و اگر مقاومت کنیم، دشمن عقب‌نشینی می‌کند.

 




نظرات کاربران