نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان تبیین کرد:

تهدیدهای آمریکا نه جدید است و نه موثر/

دشمن در تلاش است تا از طریق نفوذ داخلی به ایران آسیب بزند/

بررسی اثرات تحریم‌های خارجی بر زندگی مردم و چالش‌های اقتصادی کشور



به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی شناخت حقیقت و جایگاه نماز، انجام شایسته آن و بندگی بایسته خداوند متعال است.
امام جمعه زاهدان افزود: در خطبه‌های اول نمازهای جمعه سال‌ گذشته به محضر دعاهای امام سجاد(ع) رفتیم و برخی دعاها را از صحیفه سجادیه قرائت کردیم و در ادامه نیز سراغ فراز‌هایی از رساله حقوق رفتیم و حال به اینجا می‌رسیم که امام می‌فرمایند:"فَأَمَّا حَقُّ الصَّلَاةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَی اللَّهِ وَ أَنَّکَ قَائِمٌ بِهَا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ کُنْتَ خَلِیقاً أَنْ تَقُومَ فِیهَا مَقَامَ الذَّلِیلِ الرَّاغِبِ الرَّاهِبِ الْخَائِفِ الرَّاجِی الْمِسْکِینِ الْمُتَضَرِّعِ الْمُعَظِّمِ مَنْ قَامَ بَیْنَ یَدَیْهِ بِالسُّکُونِ وَ الْإِطْرَاقِ وَ خُشُوعِ الْأَطْرَافِ وَ لِینِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ الْمُنَاجَاةِ لَهُ فِی نَفْسِهِ وَ الطَّلَبِ إِلَیْهِ فِی فَکَاکِ رَقَبَتِکَ الَّتِی أَحَاطَتْ بِهَا خَطِیئَتُکَ وَ اسْتَهْلَکَتْهَا ذُنُوبُکَ" حق نماز این است که بدانی نماز کوچ کردن و رفتن به سوی خدا و ایستادن در برابر اوست و اگر این را فهم کنی سزاوار است که در نماز برابر این خداوند بزرگ مانند یک انسان ذلیل که هم رغبت دارد و می‌خواهد و هم راهب است و نمی‌خواهد و هم خائف است و می‌ترسد و هم امیدوار است بایستی مانند یک انسان بیچاره که زاری کرده و با خداوند متعاا مناجات می‌کند و انسانی که در برابر این شخصیت بزرگ ایستاده این شخصیت بزرگ را بزرگ می‌دارد و احترام او را رعایت می‌کند آن هم با آرامش و سربه زیری و خضوع و خشوع اعضا و جوارح و فروتنی و با این خدای بزرگ به خوبی مناجات و گفتگو می‌کند و در جان خود با خدایش به گفتگو می‌پردازد و از او درخواست می‌کند که او را از قید و بندهای خطاهایش رهایی ببخشد و درخواست می‌کند وه خداوند او را از گناهانی که او را هلاک می‌کند رهایی ببخشد.
آیت‌الله محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: امام سجاد(ع) حقوق را تقسیم کردند و یک بخش فرمودند حق خودت بر گردن خودت است و حق اعضا و جوارح تو بر گردن توست و این موارد را مورد اشاره قرار دادیم اما امروز وارد حق افعال شدیم و کارها نیز به گردن ما حق دارند و باید آن را به درستی به حای بیاوریم و حق آن را ادا کنیم و امام سجاد(ع) در بیان حق افعال ابتدا به حق نماز می‌پردازند که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه نماز است.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که امام سجاد(ع) حق نماز را در دو چیز خلاصه می‌کند اول، معرفت جایگاه نماز است؛ حقیقت نماز را به درستی بشناسیم که نماز چیست و چه کاریست که ما انجام می‌دهیم و
دوم اینکه به مقتضای این معرفت عمل کنید؛ اگر حقیقت نماز را درک کردیم، باید به مقتضای این حقیقت و واقعیت عمل کنیم و می‌توان فرمایش امام علیه‌السلام را در این دو محور خلاصه کرد.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: از منظرهای مختلف می‌توان به نماز پرداخت و درباره آن گفتگو کرد ؛ امام علیه‌السلام از این زاویه می‌پردازد و بیان می‌فرماید که حق نماز این است که بدانی نماز خواندن، کوچ کردن به‌سوی خدا، رفتن به محضر خداوند تبارک و تعالی و ایستادن در برابر خداست و این را بدانید و باور کنید که هنگام نماز در حال گفتگو با خدای بزرگی هستید، با خدای بزرگ سخن می‌گویید، در برابر او ایستاده‌اید و بدانیم که نماز کوچ کردن و رفتن به سوی خدا، وارد شدن بر خدا و ایستادن در برابر خداست.
آیت‌الله محامی ادامه داد: امام سجاد(ع) در روایتی دارد که به نماز ایستاده بودند، لباسشان کج شده بود
بعد از نماز عرض کردند که عبای شما کج شده بود آن را مرتب می‌کردید و امام در پاسخ فرمود: می‌دانی من در برابر چه کسی ایستاده بودم؟ با چه کسی سخن می‌گفتم؟ در آن جایگاه انسان باید ادب را رعایت کند؛ به خودش نمی‌پردازد، از خودش غافل است.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: نکته دوم این است که به مقتضای این معرفت عمل کنید
و معرفت جایگاه نماز باید خودش را در تو و وجود تو نشان بدهد، در روح و روان و جان خودش را نشان بدهد، در ظاهر تو و حرکات و سکنات بدن تو خودش را نشان بدهد و در آن گفتگویی که با خدای بزرگ داری هم خودش را نشان بدهد و این همان حق دوم است.

آیت‌الله محامی ادامه داد: امام سجاد(ع) برخی از این مقتضا را بیان می‌شمارد و می‌فرماید اگر می‌دانی که در برابر خدا ایستاده‌ای، آنچه که مربوط به روح و روان و جان تو می‌شود این است که در برابر خداوند مثل یک انسان ذلیل و کوچک در برابر عظمت و بزرگی خدا بایستی و در برابر خدای بزرگ احساس ذلت کنی
و این دوگانه‌های خواستن و نخواستن، ترس و امید؛ بین این دوگانه‌ها باشی، هم بخواهی، هم نخواهی، هم بترسی، هم امیدوار باشی چگونه؟ از این جهت که نعمت‌های خدا هست؛ در دنیا و آخرت انسان می‌خواهد، راغب است، ولی می‌ترسد که من با این سابقه، با این پرونده سیاه، چطور جرئت کنم از خدا بخواهم؟ هم می‌خواهد، هم نمی‌خواهد؛ هم می‌ترسد، هم امید دارد می‌ترسد از آنکه خدا با عدلش با او برخورد کند؛ اگر خدا بخواهد با عدلش با من برخورد کند، کارم زار است اما از آن طرف به لطف خدا، به کرم خدا، به رأفت خداوند تبارک و تعالی نیز امیدوار است.
وی گفت: امام می‌فرماید: در برابر خدا که می‌خواهی بایستی، این حال را داشته باش الراغب الراهب؛ می‌خواهد، نمی‌خواهد، یک پا جلو، یک پا عقب، بخواهد، نخواهد؛ بترسد، امیدوار باشد ک این دوگانه را باید داشته باشد و در منظومه معارف اسلامی در خصوص خوف و رجا مفصل بحث شده که انسان همواره باید بین خوف و رجا، ترس و امید باشد هم ترس از کم‌کاری، از گناهش، از عدل خداوند؛ هم امید به لطف، رأفت و رحمت خدا و اگر این‌ها با هم هماهنگ و متعادل نباشند، انسان دچار مشکل می‌شود چرا که اگر انسان فقط خوف و ترس داشته باشد، دچار یأس و ناامیدی می‌شود و می‌گوید من که گناه کردم، پرونده‌ام که سیاه است، من که جهنمی هستم، انگیزه برای کار ندارد، مأیوس است، چون خوف زیاد شده و اگر امید زیاد بشود، باز هم بی‌خیال می‌شود می‌گوید خدا می‌بخشد و باز هم انگیزه برای کار پیدا نمی‌کند و لذا همواره گفته‌اند باید بین خوف و رجا باشی، بین ترس و امید، تا انگیزه برای کار و تلاش برای پیشرفت داشته باشی.
آیت‌الله محامی عنوان داشت. امام سجاد(ع) هم در اینجا می‌فرماید: اگر حق نماز را بشناسی، لازمه‌اش این است که وقتی در برابر خدا می‌ایستی، اینگونه باشی؛ هم می‌خواهی و هم نمی‌خواهی، هم می‌ترسی و هم امید داری و باید حالت در برابر خدا این باشد که من بیچاره‌ام، مسکین، هیچ چاره‌ای ندارم و در درگاه خداوند دست به راز و نیاز برداشته‌ام مانند مادری که فرزندش مریض است و دارد جان می‌دهد، احساس می‌کند بیچاره است، دستش از همه‌جا کوتاه است، دست به دامن پزشک می‌شود و این مادر چه حالی دارد و احساس بیچارگی می‌کند و حال وقتی در برابر خدای بزرگ می‌ایستی، احساس کنی که در برابر قدرت مطلقه‌ای هستی با عظمت تمام، هیچ چاره‌ای نداری و باید با گریه و زاری از او بخواهی و هم احساس عظمت خدا، و هم حقارت در برابر خدا و انسان باید این را درک کند.
آیت‌الله محامی اظهار داشت: این حال اگر در انسان پیدا شد، مقدمه‌ای است برای حضور قلب در نماز و وقتی بداند در برابر چه کسی ایستاده، و حالش حال تضرع، کوچکی و بیچارگی باشد، طبیعتاً توجهش هم بیشتر خواهد شد.
وی گفت: حال نمازگذار به زبان امام سجاد علیه‌السلام این است خاکسار، گریه‌کن، ترسان و امیدوار و سپس حضرت می‌فرماید: آرام و خاضع نه اینکه در نماز این پا و آن پا کنی، با انگشت بازی کنی، یا نگاهت این طرف و آن طرف باشد بدن باید آرام باشد و زبان دل، با خدا سخن بگوید و اگر می‌دانی با خدا سخن می‌گویی، پس ادب حضور در محضر پروردگار را رعایت کن و ظاهر و باطن باید با هم هماهنگ باشند و اگر دل متوجه خداست، بدن هم باید آرام و متین باشد و این خضوع و خشوع، اثر معرفت به جایگاه نماز است.
امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: ما باید این معرفت را در خود تقویت کنیم ک یکی از راه‌های تقویت حضور قلب و خشوع در نماز، تدبر در معانی اذکار نماز است وقتی می‌گویی «الله اکبر»، یعنی خدای من از همه بزرگ‌تر است؛ پس دیگر چیزی تو را مشغول نکند وقتی می‌گویی «الحمدلله رب العالمین»، با همه وجودت شکر و سپاس خدا را بکن و اگر این اذکار را با فهم و توجه بگویی، حالت در نماز تغییر می‌کند و این می‌شود عمل به حق نماز؛ هم شناخت حقیقت آن، هم رفتار مطابق با این شناخت.
آیت‌الله محامی گفت: ما همه نیاز داریم که نمازمان را اصلاح کنیم و بهتر بشناسیم و از امام سجاد(ع) یاد بگیریم و نماز را کوچ به سوی خدا بدانیم تا خدا توفیق دهد که نمازمان مقبول درگاه الهی باشد.
وی گفت: و اما نکته سوم این است که اون معرفت به حق نماز باید در مدل گفت‌وگوی تو با خدای تبارک و تعالی هم خودش را نشان بدهد.

وی گفت: اولش این است که با خدا به جد، از ته دل و عمق جان و وجودت سخن بگویی چرا که گاهی انسان نماز می‌خواند از اول تا آخر نماز حضور ذهن ندارد و با گفتن الله‌اکبر انواع و اقسام فکر و خیال و گرفتاری و قرض و قُله و چک و اقساط در ذهن او می‌آید تا وقتی که السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، آن گاه نفس راحتی می‌کشد که تمام شد.
آیت‌الله محامی ادامه داد: در نماز باید به خوبی با خدا گفت‌وگو کنی، از ته دل، از عمق جان و وجودت با خدا سخن بگویی و در این موقعیت از خدا چه بخواهی؟ از خدا بخواه که تو را از بند اعمالت خلاص کند کارهایی که کرده‌ای، پرونده سیاهی که داری، خط‌هایی که تو را در گرو خودش قرار داده است و از خدا بخواه که تو را آزاد کند.
آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: اگر این معرفت و حالی را که امامان معصوم درباره نماز بیان کرده‌اند درک کنیم، لذت، شوق و انگیزه ما برای نماز بسیار بیشتر خواهد شد.
وی با انتقاد از نگاه سطحی برخی افراد به نماز اظهار داشت: برخی نمازگزاران به‌گونه‌ای نماز می‌خوانند که انگار فقط می‌خواهند از سر وظیفه خلاص شوند.
وی گفت: یکی از اساتید ما می‌گفت بعضی‌ها نمازشان حاشیه طلایی است یعنی به طلوع یا غروب آفتاب محدود می‌شود و همواره در لحظات پایانی نماز می‌خوانند.
آیت‌الله محامی تأکید کرد: برخی حتی در خواندن نماز اول وقت نیز نگاهشان این است که زودتر بخوانند تا خیالشان راحت شود، در حالی که نگاه پیامبر اسلام (ص) به نماز، نگاهی سراسر اشتیاق و عشق به گفت‌وگو با خدا بود.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) افزود: پیامبر هنگام نزدیک شدن اذان، به بلال می‌فرمود «راحتم کن»، یعنی اذان بگو تا بتواند به دیدار خدا برود. همچنین به حال امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد که در نماز آن‌چنان غرق حضور در محضر الهی بود که متوجه درآوردن تیر از پایش نمی‌شد.
نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه اگر چنین حالی در نماز پیدا شود، هم فرد لذت بیشتری از نماز می‌برد و هم دیگران به آن غبطه می‌خورند، افزود: باید فرهنگ صحیح نماز را در جامعه ترویج دهیم و اقامه نماز به معنای به‌پا داشتن و زنده نگه‌داشتن آن در جامعه است، نه صرفاً خواندن ظاهری آن و امیدواریم این مهم تحقق پیدا کند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت:

آیت‌الله محامی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما، به‌ویژه در میان جوانان، فرهنگ نماز کم‌رنگ شده و باید تلاش کنیم این فرهنگ را احیا کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که خداوند توفیق معرفت به نماز و عمل به مقتضای آن را به همه ما عنایت فرماید.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای تغییر مثبت و رشد بیشتر و مقاومت در برابر وسوسه‌های شیاطین جن و انس است.
امام جمعه زاهدان افزود: در سال جدید ۱۴۰۴ اولین فرصتی است که توفیق پیدا می‌کنم در خدمت شما باشم در نماز جمعه و در شب‌های قدر نایب الزیاره و دعاگوی شما در حرم حضرت رضا علیه السلام بودیم و به طور خاص هم برای شما اهالی مصلی و نماز جمعه دعاگو بودم لذا هم تبریک عرض می‌کنم سال جدید را و هم عید سعید فطر را که گذشت و امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی این سال را برای همه ما و شما مبارک بگرداند و دعاهامان را در ماه رمضان و هنگام تحویل سال مستجاب بگرداند و احسن الحال را برای ما و شما در امسال مقدر فرموده باشد.
آیت‌الله محامی بیان داشت: در این روزهای آغازین سال ۱۴۰۴ حال و هوای کشور همراه بود با مسائل بین‌المللی نامه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب، پیشنهاد مذاکره و تهدید به بمباران و مسائلی از این دست که پاسخ حکیمانه و قاطعانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را هم داشتیم که ما و انقلابمان راهمان همان است که تاکنون بوده است و آمریکا و دشمنیش هم بوده است و دشمن همچنان دشمن است و در این معادله تغییری صورت نپذیرفته است اگر هم تهدیدی بکنند، در برابرش تهدید می‌کنیم، ضربه بزنند ضربه خواهند خورد و این پاسخ قاطع و حکیمانه رهبر معظم انقلاب بود.
وی افزود: عکس‌العمل و برخورد مردم ما هم در نوع خودش جالب توجه بود و در اوج تهدیدها به بمباران و ضربالاجل تعیین کردن و حتی گاهی تاریخ فلان روز را هم مشخص کردند اما مردم زندگی خودشان را دنبال کردند مراسم شب قدر برگزار شد بعد از آن هم مراسم نوروز و دید و بازدیدها و حتی روز طبیعت و سفرها به خوبی انجام شد و به قول معروف بی‌خیال همه این تهدیدها مردم کار خودشان را کردند و این نشان دهنده بصیرت و فهم مردم در برابر تهدیدهای پوشالی و توخالی دشمن است.

آیت‌الله محامی به بیان چند نکته‌ پرداخت و اظهار داشت: نکته اول این است که دشمنی آمریکا با اسلام ناب محمدی(ص)، بیداری ملت ها و مطالبه استقلال و حقوق خودشان است و فناوری هسته‌ای ، توان موشکی و حقوق بشر و سایر موارد بهانه است و اصل مشکل با اسلام و بیداری ملت‌ها و استقلالشان است برای مثال مگر پاکستان توان هسته‌ای ندارد آیا با او مشکلی دارند خیر؟ و مگر در افغانستان حقوق بشر رعایت می‌شود و زنان از تحصیل ممنوعند و وضعیت سختی که در آنجا هست آیا با آن مشکل دارند خبر و بلکه حمایت هم می‌کنند و با این همه کشت و کشتاری که در غزه و فلسطین و لبنان و سوریه توسط رژیم غاصب و گروه جنایتکار اسرائیل انجام می‌گیره آیا با او مشکل دارند نه بلکه حمایت هم می‌کنند و دست نشانده خود آن‌هاست.
وی افزود: مشکل آن‌ها با اسلام ناب و بیداری ملت‌هاست که مطالبه استقلال و حقوق خودشان رو می‌کنند و ریشه این دشمنی در خوی استکباری و استعماری آنهاست که از بدو تکون خود به دنبال این هستند که ملت‌ها رو زیر یوغ خودشان بکشند و منافع آن‌ها را استثمار وخودشان استفاده کنند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه دشمنی آمریکا با ایران گفت: بحث امروز دیروز نیست حتی مخالفتشان و دشمنی‌شان با ایران اسلامی و ملت بزرگ ما هم مربوط به انقلاب و اینها نمی‌شود، از دوران شاه بوده است شاهی که مزدور خودشان بوده عامل و دست‌نشانده خودشان بوده است در قوانینی که تصویب می‌کردند و در برخوردهایی که داشتند تا رسید به پیروزی انقلاب اسلامی و دشمنی آن‌ها تنها با ایران نیست بلکه با ملت‌های منطقه نیز این گونه است و اخیرا برخورد آن‌ها با اوکراین را هم مشاهده کردیم.
وی افزود: ریشه دشمنی در خوی استکباری و استعماری است که می‌خواهند همه ملت‌ها زیر یوغ آنها باشند لذا اگر ملتی سر برآورد و بخواهد مستقل باشد با آن مقابله می‌کنند و اگر ملتی بخواهد حقوق خودش را دریافت کند با او مقابله می‌کنند می‌جنگند و محاصره‌اش می‌کنن و تحت فشار قرار می‌دهند تا دیگران هم عبرت بگیرند و از این کشور الگو نگیرند و گرنه ملت‌ها سر بر خواهند داشت و چنان که این فرهنگ انقلاب به بسیاری از کشورها گسترش پیدا کرد.
آیت‌الله محامی ادامه داد: جبهه مقاومت و ملت‌های آزاده دنبال استقلال و مطالبه حقوق خودشان هستند و دشمن از این هراس دارد و ریشه این دشمنی هم در روحیه استکباری و استعماری است و از آغاز انقلاب هم همواره تهدید و تحریم بوده این دشمنی و جنگ بوده است به مدل‌های مختلف هم خودش را نشان داده است و نه تهدیدش چیز جدیدی است و نه تحریمش و چهل و چند سال ما با این تهدید و تحریم عادت کرده‌ایم و گذرانده‌ایم ولی این روزها بوق‌های استکباری بیشتر این تهدید را بیان می‌کنند و به آن بها می‌دهند تکرار می‌کنند تا شاید ترس و یاس و ناامیدی ایجاد کنند و این نقشه شیطانیست و چیز جدیدی نیست.
آیت‌الله محامی یادآور شد: تجربه نشان داده که حمله نظامی برای دشمن پیروزی ماندگاری نیاورده است در کشور خودمان و دوران دفاع مقدس ۸ سال این دوران طول کشید دشمن به اهدافش نرسید به افغانستان لشکر کشی کردند و بعد هم رهایش به عراق همینطور و در جاهای دیگر هم همین گونه بوده است.
آیت‌الله محامی گفت: در حال حاضر در یمن با همه حملاتی که آمریکا به یمن دارد و مقاومت شجاعانه که یمنی‌ها دارند به اهدافشان نرسیده‌اند و حتی آمریکا و اسرائیل با همه ددمنشی و حملاتشان به غزه و فلسطین و لبنان و به شهادت رساندن جمع فراوانی از مردم مسلمان این منطقه و اینکه علی‌رغم صلح‌ و معاهده‌هایی که داشتند مجدداً باز این حملات را شروع کردند که باز سابقه‌شان نشان می‌دهد اینها به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستند ولی برای اینها پیروزی ماندگاری به همراه نیاورده و به اهدافشان نرسیده‌اند و ممکن است که بر سر این آوارهای کشته‌ها رجز بخوانند و احساس پیروزی کنند مگر ما تاریخ کربلا را نخواندیم امام حسین(ع) و یارانش را شهید کردند برای اینکه پیروزی خودشان را به رخ بکشانند و بر جنازه و بر بدن مطهر شهدا اسب تاختند و چه کردند و چه کردند فکر کردند که پیروزند اما الان و نسل‌های امروز می‌دانند پیروزی با امام حسین بود یا با یزید.
آیت‌الله محامی در ادامه اظهار داشت: تجربه نشان داده است که حمله نظامی برای دشمن پیروزی ماندگار و پایدار نیاورده است و لذا دشمن متمرکز شده است برای برنامه‌ریزی جهت شکست از داخل و نفوذ در داخل و اینکه مقاومت اسلامی و در راسش ایران اسلامی از داخل دچار مشکل بشود و از داخل دچار ضعف و انحطاط و شکست بشود و برای این برنامه‌ریزی کردند و دنبال می‌کنند که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم در روز عید فطر مورد اشاره قرار گرفت.

وی افزود: برنامه‌ریزی می‌کنند و تلاش برای نفوذ و تهاجم فرهنگی برای اینکه فرهنگ مردم ما را تغییر بدهند نگاه‌های ما و نسل ما تغییر کند از ارزش‌های اسلام و انقلاب فاصله بگیرند آن موقع است که در برابر دشمن بی دفاع خواهند بود و دشمن می‌تواند ضربه نهایی خودش را بزند و در حال حاضر جنگ جنگ شناختی است و در این جنگ شناختی روایت‌ها بسیار تاثیرگذار است و ما باید به هرگونه که می‌توانیم و با هر وسیله‌ای و با هر زبان و بیانی به دنبال تبیین باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ابزارها هنر است و این روزها به مناسبت شهادت شهید مرتضی آوینی، که به عنوان سردار جنگ روایت‌ها معرفی شده است، روز هنر انقلاب اسلامی نیز نامگذاری شده است و ما باید از هر ابزاری برای مقابله با دشمن در این جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها و این تهاجم فرهنگی استفاده کنیم.
وی افزود: نکته دوم، توطئه و فتنه است، دشمن با یافتن سوژه‌هایی، چه سوژه‌های قومی، مذهبی، جناحی، سیاسی و یا هر سوژه دیگری، به دنبال ایجاد درگیری و اختلاف، دو قطبی‌سازی و جنگ داخلی است و این نقشه قدیمی استکبار است که چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی به دنبال ایجاد درگیری و دو قطبی‌سازی است از مسائل مذهبی گرفته تا مسائل سیاسی، از هر سوژه‌ای ولو سوژه حجاب و عفاف، دشمن به دنبال دو قطبی‌سازی و درگیری در جامعه ماست و ما باید مراقب باشیم که در دام دشمن نیفتیم و هرگونه سخنی که منجر به التهاب‌آفرینی، دو قطبی‌سازی و درگیری داخلی شود، بازی در زمین دشمن است و کمک به نقشه دشمن در کشور خودمان است.
وی در ادامه به وضعیت سوریه اشاره کرد و گفت: به دو نمونه فقط اشاره می‌کنم در سوریه، یک گروه تروریستی با حمایت دشمنان، سر کار آمده و اکنون دست به تصفیه خونین زده‌اند و گروه‌های مختلف را از بین می‌برند علیرغم ظاهر منعطفی که نشان می‌دهند که برخی گول همین ظاهر را می‌خورند و می‌گویند که اوضاع در آنجا بهتر شده است و این گروه‌ همه را در قدرت سهیم کرده‌ ولی واقعیت چیز دیگری است به حسب گزارش‌هایی که می‌بینیم، هر روز یک گروه را سر به نیست می‌کنند اما برای دشمن غدار، آمریکا و اسرائیل فرقی نمی‌کند که این طرف یا آن طرف باشد هر دو مسلمانند و هر دو نیروهای امت اسلامی هستند و اگر یکی از آنها از بین برود، دشمن از این موقعیت بهره‌برداری خواهد کرد و دلشان به حال کسی نمی‌سوزد.
امام جمعه زاهدان همچنین به وضعیت پاکستان اشاره کرد و افزود: در کشور همسایه خودمان پاکستان، مدت‌هاست که خبر درگیری‌ها و کشتار شیعیان در پاراچنار را می‌شنویم تا جنگ مذهبی ایجاد کنند و یا درگیری‌های قومی و درگیر شدن با بلوچ‌ها در کویته و شرق پاکستان تا سوژه‌های قومی ایجاد شود که همه نقشه دشمن است برای ایجاد درگیری در کشورهای اسلامی تا قدرت و توان مسلمانان صرف درگیری‌های داخلی شده و حواسشان از مطالبه حق، استقلال و مقاومت در برابر استکبار جهانی پرت شود.
آیت‌الله محامی افزود: راه دیگر دشمن، محاصره و تحریم اقتصادی است دشمن با این کار قصد دارد شکست را در جنگ اقتصادی به ملت ما تحمیل کند البته این مسأله جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب، کشور با محاصره اقتصادی روبه‌رو بوده است هرچند شدت و ضعف داشته، ولی همیشه وجود داشته است علیرغم اینکه حضرت امام خمینی (ره) از همان ابتدا به جنبه معیشتی مردم توجه داشتند و توصیه کردند به ساخت مسکن برای مستضعفان، حساب سد امام راه‌اندازی شد و بنیاد مسکن تاسیس گردید و همچنین کمیته امداد و جهاد سازندگی که حالا به جهاد کشاورزی تبدیل شده است، همه این‌ها به منظور کمک به قشر محروم و رفع تنگناهای معیشتی مردم بوده است اما دشمن همچنان در مسیر تحریم اقتصادی قدم برمی‌دارد.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این نامگذاری‌هایی که مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی برای شعارهای اقتصادی انجام دادند و تاکید کردند که اولویت فعلی کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است، نشان‌دهنده این است که دشمن جنگ اقتصادی را برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم راه‌اندازی کرده است.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: اما نکته مهم این است که مشکلات اقتصادی ما فقط ناشی از دشمن نیست بخشی از آن مربوط به تحریم‌ها و دشمنی‌ها است، اما بخش دیگری به خود ما برمی‌گردد و گاهی برخی افراد به طور عالمانه،عامدانه و مزدورانه بد عمل می‌کنند و به دنبال منافع خودشان هستند و برخی می‌دانند که اعمالشان به ضرر مردم تمام می‌شود، اما با مزدوری برای دشمن، مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند و برخی نیز جاهلانه و خودخواهانه به دنبال منافع خود هستند و بی‌توجه به ضررهایی که به مردم وارد می‌شود، ادامه می‌دهند.

وی افزود: این مشکلات به خود ما باز می‌گردد ضعف در برنامه‌ریزی و تدبیر، ضعف در اجرا، فقدان نظارت بر بازار، مشکلات سیستم بانکی و مالیاتی، اختلاس‌ها، دزدی‌ها، تقلب‌ها و رشوه‌ها، همه این‌ها مشکلات داخلی هستند وقتی که هر فرد در جایگاه خود به درستی عمل نکند و دچار فساد و رانت شود، نتیجه‌اش همین مشکلات اقتصادی است که مردم از آن رنج می‌برند.
امام جمعه زاهدان در ادامه گفت: اگر مشکلی در نظارت، اجرا و عدالت وجود داشته باشد، این به قوه‌های مقننه، مجریه و قضائیه باز می‌گردد هر کدام از این قوا وقتی به درستی عمل نکنند، نتیجه‌اش مشکلات خواهد بود لذا باید در این مسیر نهضتی راه‌اندازی شود که هر کسی در جایگاه خود به صورت درست و متقن کارش را انجام دهد.
وی به حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: پیغمبر اکرم (ص) فرمود:"رحم اللَّه امرء عمل عملا فأتقنه" خداوند رحمت کند آن کسی که کاری که انجام می‌دهد به درستی و متقن انجام دهد و هر کدام از ما باید تلاش کنیم کار خود را به درستی انجام دهیم و به دیگران نیز توصیه کنیم که درست عمل کنند و به امید آن که شاهد تحولی مثبت در کشور و جامعه باشیم.

 




نظرات کاربران