نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نهم دی مصداق بارز بصیرت، فهم درست از واقعیت جامعه و اقدام به موقع و به جا بود

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی کنترل زبان، پرهیز از زیاده‌گویی و هرزه‌گویی و به کار گیری درست زبان در جهت کسب منافع دینی و دنیوی است.
امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از رساله حقوق امام سجاد(ع) پرداخت و افزود: "وَ أَمَّا حَقُّ اللِّسَانِ فَإِکْرَامُهُ عَنِ الْخَنَى وَ تَعْوِیدُهُ الْخَیْرَ وَ حَمْلُهُ عَلَى الْأَدَبِ وَ إِجْمَامُهُ إِلَّا لِمَوْضِعِ الْحَاجَةِ وَ الْمَنْفَعَةِ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا وَ إِعْفَاؤُهُ عَنِ الْفُضُولِ الشَّنِعَةِ الْقَلِیلَةِ الْفَائِدَةِ الَّتِی لَا یُؤْمَنُ ضَرَرُهَا مَعَ قِلَّةِ عَائِدَتِهَا وَ یُعَدُّ شَاهِدُ الْعَقْلِ وَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِ وَ تَزَیُّنُ الْعَاقِلِ بِعَقْلِهِ حُسْنُ سِیرَتِهِ فِی لِسَانِهِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ" حق زبان این است که او را گرامی بداری و به سخن زشت و ناپسند آن را به کار نگیری و او را به حرف خوب عادت بدهی و او را وادار کنی ادب را در سخن گفتن رعایت کند و عادت دهی زبان همه جا باز نکند مگر جایی که منفعت دین باشد و حق زبان این است که او را از سخنان بیهوده و فراوان بازداری که احتمال ضرر دارد و از طرفی فایده چندانی هم برای تو ندارد و این سخن گفتن تو گواه عقل تو و راهنمای مردم بر میزان عقل توست و نشان می‌دهد چقدر عقل داری و انسان عاقل اگر بخواهد به زیور عقل آرایش پیدا کند باید در زبان و روش به کار گیری زبانش خود را نشان دهد و زبانش را به نیکی به کار گیرد و هیچ توان و نیرویی جز به خدای عظیم و علیم نیست.
آیت‌الله محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و افزود: سومین حقی که امام سجاد(ع) بعد از حق خدا و حق انسان بر خودش ذکر می‌کند حق زبان است و البته این‌ها به حق خود انسان بر می‌گردد و حق خود انسان به اعضا و جوارح او توزیع می‌شود و حال زبان هم از حقوق انسان است و زبان , قدرت بیان از بزرگترین نعمت‌های خداوند است و خداوند می‌فرماید:"الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ" خداوند انسان را آفرید و ابزار سخن گفتن را به او آموزش داد و این از نعمت‌هایی است که باید شکر آن را به جا بیاوریم و شکر عملی نعمت‌ها این است که نعمت را به درستی به کار بگیریم و در مسیر بندگی الهی استفاده و از نافرمانی خدا باز بداریم.
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در اینجا حقوق زبان را در پنج نکته مطرح می‌کند ابتدا جلوگیری کردن از خروج حرف‌های زشت به گونه‌ای که مطرح می‌کند زبان تو دارای ارزش است و آن را گرامی بدار و به سخن زشت آلوده نکن دوم اینکه آن را عادت بده تا حرف خوب بزند و سوم اینکه زبان خود را وادار کنی تا رعایت ادب داشته باشد چرا که این‌ها حق زبان بر شماست و اگر انسان برای چیزی ارزش قائل باشد طبعا آن را در کارهای بی ارزش استفاده نمی‌کند مثل لباس قیمتی که آن را در هر جایی استفاده نمی‌کنید و آن را برای مهمانی‌های ویژه قرار می‌دهید و حال اگر برای خود و زبان خود ارزش قائل باشی زبانت را با سخن زشت آلوده نمی‌کنی و با سخنانی که خلاف خیر باشد ارزش آن را کم نمی‌کنی و نکته چهارم این است که انسان وقتی سرمایه‌ای برای او ارزشمند است آن را در هر جایی هزینه نمی‌کند و می‌فرماید این زبان را هر جایی به کار نگیر مگر اینکه برای تامین نیازهای مادی و سعادت اخروی باشد و پنجم اینکه سکوت کن و از سخنان بیهوده و هرزه‌گویی خودداری کن و امام برای این جهت استدلال دارد و می‌فرماید حرف‌های بیهوده ممکن است در دنیا و آخرت برای شما طبعاتی داشته باشد و عقل حکم می‌کند در چنین موقعیتی جلوی زبانش را بگیرد.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که کنترل زبان، پرهیز از زیاده‌گویی و به کارگیری درست زبان برای کسب منافع دینی و دنیوی نشان از عقل انسان است و فرد عاقل زبان خود را کنترل می‌کند و امام سجاد(ع) می‌فرماید کنترل زبان گواه عقل شما و نشان دهنده عقل شماست و امام علی(ع) نیز می‌فرمایند:"المَرءَ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ" انسان زیر زبانش پنهان است و وقتی حرف می‌زند شخصیت او نمایان می‌شود.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر انسان عاقل بخواهد عقل خود را به نمایش بگذارد و خودش را با عقلش آراسته کند چه باید انجام دهد؟ ابتدا اینکه زبانش را درست به کار بگیرد و روش او در به کارگیری زبان نیکو باشد و این نشان دهنده اهمیت و نقش زبان در زندگی انسان و کسب سعادت اخروی است و در روایات توصیه شده حواس شما باشد زبان کلید خیر و شر است و باید مراقب باشید که با این کلید چه چیزی برای خود باز می‌کنید.

 وی اظهار داشت: در روایت دیگری آمده اعضا و جوارح انسان همواره نگران هستند و هر روز صبح اعضا و جوارح انسان حال یکدیگر را می‌پرسند و زبان به دیگر اعضا می‌گوید حال شما چطور است و سایر اعضا مطرح می‌کنند که خوب هستیم اما اگر تو بگذاری و او را به خدا قسم می‌دهند که کاری نکن و حرفی نزن که ما به خاطر تو عذاب شویم.
آیت‌الله محامی گفت: در روایت دیگری از پیامبراکرم(ص) آمده است که زبان به گونه‌ای عذاب می‌شود که هیچ چیز به آن شدت عذاب نمی‌شود و بعد می‌گوید چرا مرا این گونه عذاب می‌کنی و می‌فرماید تو حرفی زدی که شرق و غرب عالم را پر کرد و فسادهای زیادی ایجاد کرد و شایسته این عذاب ویژه هستی و گاهی حرف می‌زنی دل کسی را می‌شکنی و دل که شکست برگرداندن آن سخت است و لذا در روایت دیگر فردی نزد پیامبراکرم(ص)می‌آید و می‌گوید توصیه و نصیحتی داشته باشید و پیامبر می‌فرمایند: "اِحفَظْ لِسانَکَ" زبان خود را حفظ کن و در سه مرحله هر بار پیامبر همین توصیه را دارد و پس از سه مرتبه می‌فرماید:"وَیحَکَ وَ هَل یَکُبُّ النّاسَ على مَناخِرِهِم فی النّارِ إلاّ حَصائدُ ألسِنَتِهِم" وای بر تو آیا جز محصول زبان انسان‌ها چیز دیگری هست که انسان‌ها را به رو در آتش جهنم بیندازد و برای همین است که همواره بر حفظ زبان تاکید دارند.
آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: باز هم برای اینکه بتوانیم حق زبان خود را رعایت کنیم نیازمند لطف و مدد خداوند متعال هستیم.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای فردی و اجتماعی تلاش برای ارتقا بصیرت، فهم درست و به موقع و اقدام درست و به موقع است.
امام جمعه زاهدان افزود: بصیرت به معنای فهم درست و به موقع است اینکه انسان چشم واقع بین داشته باشد و بتواند به درستی وقایع را تحلیل و به درستی موضع‌گیری و اقدام کند.
وی گفت: در طول تاریخ اسلام نمونه‌های فراوانی از بی بصیرتی را داشته ایم برای مثال وقتی پیغمبر اکرم(ص) در صلح حُدَیبیه تصمیم می‌گیرد با مشرکین قریش تفاهمنامه امضا و صلح کند عده‌ای از اصحاب بر نمی‌تابند و در برابر پیامبر خدا موضع می‌گیرند و نمونه دیگر بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) علیرغم نصب امام علی(ع) توسط پیامبر به عنوان جانشین اما شورای سقیفه تشکیل دادند تا خلیفه انتخاب کنند و یا در نمونه دیگر هنگامی که امام حسن مجتبی(ع) بنای بر جنگ دارند اما اطرافیان ایشان با معاویه وعده همکاری می‌دهند و وقتی ایشان مجبور به امضای صلح‌نامه با معاویه می‌شوند باز عده‌ای نمی پذیرند و توهین می‌کنند و حتی زمانی که امام حسین(ع) نهضت عاشورا را شروع می‌کنند و از مدعیان حق دعوت می‌کند اما عده‌ای معطل کردند، ماندند و همراهی نکردند و این غیر از بی بصیرتی چه معنایی دارد و توابین بعد از شهادت امام به خونخواهی بلند شدند و هزاران کشته دادند اما دیر اقدام کردند و ارزش این شهدا به شهدای کربلا نمی‌رسد چرا که شهدای کربلا به مواقع فهمیده و به موقع اقدام کردند.
آیت‌الله محامی اظهار داشت:  حضرت زهرا(س) از مصادیق بارز این بصیرت و جهاد تبیین است و وقتی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) انحراف جامعه اسلامی را احساس کرد به موقع به میدان آمد و تا جایی که می‌توانست در مسیر حقیقت تلاش نمود و جان خود را هم تقدیم کرد.
وی ادامه داد: پنجشنبه اول رجب سالروز میلاد حضرت است و این مناسبت را تبریک می‌کنم و امام باقر(ع) نیز از مصادیق بارز بصیرت و جهاد تبیین هستند و از فرصتی که به دست آورد برای تبلیغ معارف اسلام ناب محمدی به خوبی استفاده کرد و با آنچه به نام اسلام در میان جامعه رواج پیدا کرده بود مقابله و با دسیسه‌های یهود و نفوذ آن‌ها در فرهنگ اسلامی مقابله کرد و اسلام ناب را ترویج داد.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: این‌ها سرآمد، بزرگان و تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) هستند اما فرزانگانی هم در این مسیر باز اهل بصیرت هستند که یک نمونه آن پیش‌بینی شکست کمونیسم و مارکسیسم توسط امام خمینی(ره) و نامه‌ای است که ایشان در ۱۳ دی ۱۳۶۷ به گورباچف به عنوان رئیس اتحاد جماهیر شوروی نوشتند و مطرح کردند که از این پس باید در موزه‌ها به دنبال کمونیسم بروید و او را به مطالعه و بررسی اسلام دعوت کردند و این نشانه دهنده همان بصیرت است.
وی گفت: نمونه‌ دیگر امیدوار بودن و امیدواری دادن مقام معظم رهبری در جای جای تاریخ رهبری ایشان است که با وجود مشکلات و در شرایط مختلف اما همواره امیدوار بودند و به سایرین نیز امیدواری می‌دادند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: در موقعیت‌هایی که در طول دوران دفاع مقدس داشتیم هنگام شکست در برخی‌ از عملیات‌ها رزمندگان ناراحت و مایوس بودند اما امام خمینی(ره) محکم ایستاد و انقلاب را رهبری کرد و رهبر معظم انقلاب هم همان مسیر را دنبال می‌کنند و این باز از مصادیق همان بصیرت و درک درست واقعیت و اقدام و موضع‌گیری به جا و به موقع است.

 وی افزود: نمونه‌ دیگر موضع‌گیری علما و مرجعیت اعلی در برابر دخالت بیگانگان در امور عراق است که تقاضا و پیغام‌های بیگانگان این است که حشد‌الشعبی که بسیج مردمی عراق هست را منحل کنید و نقشه استکباری برای ایجاد هرج و مرج در سوریه حالا در سایر کشورهای اسلامی هم به دنبال همین هستند و حضرت آقا فرمودند که این‌ها یا به دنبال حاکمیت کسی هستند که با آن‌ها همراهی کند یا اگر نشد در آن کشور هرج و مرج ایجاد کنند و در پاسخ به درخواست بیگانگان مرجعیت عراق واکنش نشان داده و از حشد‌الشعبی حمایت کردند.
وی گفت: نمونه‌ دیگر حضور شما مردم بصیر و انقلابی در نهم دی‌ماه است و بعد از جریانات انتخابات سال ۸۸ فتنه‌هایی شروع و روز به روز گسترش پیدا کرد اما مقام معظم رهبری با صعه صدر و حکمت و حلم آن را مدیریت کردند تا جایی که به پرچم امام حسین(ع) و به موکب‌های حسینی تعرض صورت گرفت و مردم مومن، متدین و غیور به غیرت ملی و دینی آن‌ها برخورد و نهم دی‌ماه به خیابان‌ها ریختند و همه آثار فتنه و فتنه‌گران را شستند و از بین بردند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اضافه‌ کرد: این اتفاق مصداق بارز بصیرت، فهم درست از واقعیت جامعه، تحلیل و شناخت درست دوست و دشمن و اقدام به موقع و به جا بود.
وی عنوان کرد: نمونه‌ دیگر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که عمری را در مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی طی کرد و در دوران دفاع مقدس و سپس در جبهه مقاومت به ایفای نقش پرداخت بدون هیچ گونه تردید و دغدغه‌ای با وجود همه شبهات عمر خود را در این مسیر صرف کرد و ولایتمداری خود را به همه نشان داد و در وصیت‌های خود هم توصیه کرد که قدر مقام معظم رهبری را بدانید و او را از جان خود هم عزیزتر بدانید.
امام جمعه زاهدان گفت: اکنون هم در تحولات منطقه، جبهه مقاومت و اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است باز هم نیاز به همان بصیرت و همان امیدآفرینی وجود دارد چرا که وقتی یک شکست رخ می‌دهد زبان‌ها دراز و شبهات فراوان ایجاد می‌شود اما فرمود: "المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکّه العواصف" مومن مثل کوه استوار است و بادها و طوفان‌ها او را نمی‌لرزاند و حرکت نمی‌دهد و این فهم درست از واقعیت و امید به آینده در این موقعیت هم مورد نیاز است و باید از واقعیت‌های جامعه آگاه و اقدام درست داشته باشیم و سرچشمه این امید و امیدآفرینی سرچشمه آن آیات الهی و ایمان به وعده خداوند است.
آیت‌الله محامی اظهار داشت: از پاراچنار پاکستان هم اخبار ناخوشایندی به گوش می‌رسد که جمعی از شیعیان در محاصره برخی از افراطیون و تندروها قرار گرفتند و وضعیت سختی دارند که لازم است هوشیاری خود را حفط کنیم تا در زمین دشمن بازی نکنیم و جنگ مذهبی راه نیفتد و هم از حقوق مردم دفاع شود و از دولتمردان و وزارت‌ امور خارجه می‌خواهیم که با دیپلماسی به دنبال احقاق حق و نجات مردم گرفتار باشند و از دولت پاکستان می‌خواهیم که به وظیفه خود یعنی حفظ امنیت مردمش به خوبی عمل کند تا مردم در فشار نباشند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بصیرت و فهم درست نورانیتی است که خداوند در دل‌. انسان قرار می‌دهد و در مورد علم آمده است که: "أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء" علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد انجام می‌دهد و لازمه بصیرت و نور داشتن دل پاک است و ماه رجب که از پنجشنبه شروع می‌شود ماه پالایش دل‌ها و ماه پاکسازی است و در واقع ماه رجب و شعبان فرصتی برای پاکسازی وجود و تهذیب نفس است تا برای ورود به ماه مهمانی خدا آماده شویم.
وی گفت: مهمترین کار در این ماه استغفار و طلب بخشش از خداوند متعال است تا آلودگی‌های ما را پاک کند و مردم می‌توانند با مراجعه به مفاتیح‌الجنان از اعمال ماه رجب آگاه شوند و مبلغان هم باید اهمیت ماه رجب و دستورالعمل‌های آن را برای مردم تبیین کنند.
امام جمعه زاهدان با اشاره به برگزاری جلسات سه جانبه نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به میزبانی استان گفت: این جلسات به منظور پیگیری مسائل مشترک، هم افزایی سه استان و همکاری برای پیشرفت استان‌ها برگزار می‌شود که دور اول به میزبانی استان کرمان برگزار شد و در دور دوم سیستان‌ و بلوچستان میزبان بود و امیدواریم این جلسات مایه خیر و برکت برای پیشرفت استان باشد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران