نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان
حضرت زهرا(س) محور وحدت جامعه اسلامی بوده و تمام توان خود را صرف کرد تا وحدت جامعه اسلامی صدمه نبیند/
قدردانی از مشارکتکنندگان در اهدا و جمعآوری کمکها به مردم مظلوم فلسطین و لبنان در استان سیستان و بلوچستان/
مردم از خراب بودن آسفالت خیابانها و عدم جمع آوری زبالهها گلایه دارند و هر روز با مراجعات و گلایهمندی مردم از شهرداری زاهدان مواجه هستیم
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی پشیمانی از گناه و عذرخواهی به درگاه خداوند متعال و کمکخواهی از وی برای ترک گناه است.
امام جمعه زاهدان ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) به قرائت و شرح فرازی از دعای۳۸ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود:" أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ یَا إِلَهِی مِنْهُنَّ وَ مِنْ نَظَائِرِهِنَّ اعْتِذَارَ نَدَامَةٍ یَکُونُ وَاعِظاً لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنْ أَشْبَاهِهِنَّ" خدایا از این مواردی که گفتم به پیشگاه تو عذرخواهی میکنم و از این دست خطاها هر چه که هست به درگاه تو عذرخواهی میکنم آن هم عذرخواهی که برخواسته از پشیمانی است به گونهای که این پشیمانی درس عبرت و موعظهای برای من باشد نسبت به آینده تا گرفتار این گونه گناهان نباشم.
آیتالله محامی بیان داشت: در خطبههای نمازجمعه هفتههای گذشته فراز ابتدایی دعای۳۸ صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) تشریح شد و امام سجاد(ع) در فراز ابتدایی هفت مورد از وظایف دینی و اجتماعی را ذکر فرموده و از خداوند متعال برای ترک این وظایف عذرخواهی کرد و باز در این فراز دعا هم یک عذرخواهی کلی میکند هم از هفت وظیفه مورد اشاره قرار گرفته و هم از سایر خطاها و گناهانی که در طول زندگی رخ داده است.
وی ادامه داد: طبعا ممکن است یک سوال به ذهن بیاید آن هم اینکه مگر امام معصوم نیست؟ و عقیده ما متعتقدان به امامت این است که امام خطا، گناه و اشتباه نمیکند پس چرا به درگاه خداوند عذرخواهی میکند که علما و بزرگواران جوابهای مختلفی در این جهت ارائه کردهاند و یک جواب این است این دعاها برای آموزش دادن به ما مردم است و برای اینکه ما بدانیم باید چه کنیم و چگونه با خدای خود سخن بگوییم و پاسخ دیگر این است که گناه و خطای هر کس را به تناسب حال خودش میسنجند و گناه یا کار خوب ما در سطح خودمان است اما برای کسی که در سطح بالاتری قرار دارد گناه یا کار خوب او در سطح خودش می باشد و لذا این جمله معروف است که:"حَسَنَاتُ اَلْأَبْرَارِ سَیِّئَاتُ اَلْمُقَرَّبِینَ" انسانهای نیک کار خوب انجام میدهند اما همین کار خوب برای آنهایی که در افق بالاتر و از مقربین درگاه خداوند هستند کوچک است و بد حساب میشود و آنها باید به مراتب بالاتر و بیشتر کار کنند.
وی ادامه داد: برای مثال اگر کسی با وضعیت زندگی عادی که دارد مبلغ یک میلیون تومان به افراد نیازمند کمک کند او را تشویق و از او تشکر میکنند اما اگر کسی اوضاع مالی خوبی داشته باشد و او هم همین مبلغ را به نیازمند کمک کند نه تنها از او تشکر نمیکنند بلکه او را به تمسخر میگیرند و دلیل آن این است که فرد کم برخوردار در سطح خودش عمل کرده اما از فرد برخوردار انتظار بوده که او هم در سطح خودش عمل کند و لذا از او سوال میشود که چرا این گونه عمل میکنی و در واقع کسی که در افق بالاتر وجود دارد از او انتظار بیشتری هم هست و اگر آن انتظار را پاسخ ندهد در نگاه خودش خطا و گناه است آن هم نه خطا و گناهی که ما فکر میکنیم و لذا پاسخ دوم این است که ائمه اطهار(ع) یا پیغمبر اکرم(ص) با همه عزمت و کمالات خود وقتی خودشان را در برابر خداوند متعال میبینند نقص خود را در نظر گرفته و کار خود را در برابر خدا ناجیز میبینند و لذا عذرخواهی میکنند.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: پاسخ سوم این است که این عذرخواهی و اظهار کوچکی و ندامت یک بیان برای بندگی و اظهار عبودیت است و این بندگی برای این است که خداوند را شایسته بندگی یافته اند همان گونه که از امام علی(ع) نقل شده است که خدایا تو را میپرستم نه در طمع بهشت و نه برای ترس از جهنم بلکه برای اینکه تو را شایسته پرستش میدانم برای مثال شما یک مهمان عزیز را به خانه دعوت و در پذیرایی او سنگ تمام گذاشته اید اما باز هم بیان میکنید که اگر کم و کسری وجود دارد عذر میخواهیم و این برای احترام به مهمان است و جواب سوم این است که عذرخواهی پیامبر(ص) و ائمه(ع) در برابر خداوند متعال این است که تمام توان خود را هزینه کرده و باز کار خود را کوچک میبینند و این عذرخواهی برای اظهار عبودیت و بندگی است.
وی گفت: در روایت داریم که یکی از همسران پیامبر(ص) وقتی ایشان را در بستر ندید نگران شد و به جستجوی ایشان پرداخت و پیامبر(ص) را در حال سجده و مناجات با خداوند متعال دید و پس از پایان عبادت پیامبر اکرم(ص) از ایشان سوال کرد که شما بنده نزدیک خداوند هستید و جای شما در بهشت است پس این مناجات و گریه برای چه چیزی است و پیامبر اکرم(ص) در پاسخ فرمود:"اَلَم اکُن عَبداً شَکوراً" من بنده شکرگزار و سپاسگزار نباشم؟ و درست است خداوند مرا پیامبرش قرار داده است اما من نباید سپاسگزار باشم و این اظهار خضوع و عذرخواهی برای اظهار بندگی و شکرگزاری در برابر الطاف خداوندی است.
آیتالله محامی گفت: هر کدام از این پاسخها در جایگاه خود میتواند درست باشد و همه اینها برای ما درس است و وقتی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) این گونه به عبادت میپردازند ما هم
باید از آنها درس بگیریم.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: عذرخواهی واقعی دارای دو رکن اساسی است و رکن اول این است که انسان به این حد از فهم برسد که کارش اشتباه بوده و از عملکرد خود پشیمان شده باشد و اگر پشیمان نباشد و خطای خود را تکرار کند دیگر عذرخواهی نبوده و تنها لقلقه زبان است و رکن دوم این است که خطای گذشته برای او درس عبرتی باشد تا دیگر در آینده مرتکب این گناه نشود و برای همین است که امام سجاد(ع) عذرخواهی خود را بر گرفته از پشیمانی عنوان کرده و بیان میدارد این خطا برای من درس و عبرت باشد تا در آینده درگیر این خطا نشوم.
وی اذعان داشت: نکته مهم دیگر این است که گرفتاری به یک گناه و دیدن عاقبت سوء آن گناه باید برای انسان درس عبرت و عامل هوشیاری باشد تا دیگر دچار خطا نشود نه اینکه هر روز مرتکب یک مدل از گناه بشود و تعبیر امام سجاد(ع) این است که از خطاهای برشمرده شده و امثال آن عذرخواهی میکنم تا پند و اندرزی باشد برای من که در آینده از امثال این گناه پرهیز کنم.
آیتالله محامی خاطرنشان کرد: چه مقدار ما نیازمند این فرهنگ عذرخواهی در جامعه خود هستیم و ما در جامعه کمتر میبینیم که مثلا یک مسئول از خطای مرتکب شده یا از فسادی که به آن گرفتار شده بیاید و رسما در پیشگاه مردم عذرخواهی کند و ما در اخبار و از کشورهای دیگر که به ظاهر مسلمان نیستند و ادعای اسلام هم ندارند میشنویم که وقتی در محیط کاری و زیرمجموعه فردی خطایی رخ میدهد بلافاصله عذرخواهی یا استعفا کرده و یا حداقل وعده جبران میدهد اما ما که مسلمان بوده و بهرهمند از تعالیم نورانی، دستورات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و آیات و روایات هستیم متأسفانه کمتر عمل میکنیم و چه تعداد هستند مواردی که فرد مسئول برای خطا و انحرافی که گرفتار آن شده بیاید عذرخواهی کند و استعفا بدهد و ما در سیستان و بلوچستان با این ترک فعلها، خطاها و فسادها مواجه هستیم اما کمتر به یاد داریم که کسی بیاید و در پیشگاه مردم عذرخواهی کند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی تلاش برای تقویت وحدت و اعتلای جامعه اسلامی با اقتدا به اولیای الهی است.
امام جمعه زاهدان افزود: ایام شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) میباشد و البته روایت دیگر شهادت حضرت ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) است و برای همین این مناسبت در دو ایام گرامی داشته میشود و البته روایت دیگری مبنی بر شهادت حضرت فاطمه(س) ۴۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) هم هست که کمتر به آن توجه میشود و شهادت این بزرگ بانوی اسلام را خدمت شما، جامعه اسلامی و مقام معظم رهبری تسلیت عرض میکنم.
آیتالله محامی بیان داشت: شخصیت بزرگ و کم نظیر حضرت فاطمه(س) به گونهای است که ایشان جامع کمالات فراوان از علم و معرفت، توحید، ایمان، عبودیت، اخلاق و معنویت، تلاش مخلصانه و مجاهدت هستند و درای جایگاه ویژه و محبت و محبوبیت در پیشگاه خداوند متعال و پیامبران اکرم(ص) می باشند.
وی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) احترام و محبت خاصی به حضرت فاطمه(س) داشته و رابطه آنها تنها یک رابطه عاطفی پدر و دختری نبود و پیامبراکرم(ص) از حقیقت و ارزش حضرت فاطمه(س) آگاه بود و پیامبر هنگامی که میخواست به سفر برود آخرین خانهای که سر میزد و از او خداحافظی میکرد و در بازگشت اولین خانهای که سر میزد خانه دخترش حضرت فاطمه(س) بود.
امام جمعه زاهدان اظهار داشت: در رابطه با علم، بندگی و عبادت، معرفت، اخلاق و معنویت حضرت فاطمه(س) احادیث مختلفی از شیعه و اهل سنت نقل شده و در منابع فریقین پر است احادیثی که در فضیلت حصرت فاطمه(س) آمده است.
آیتالله محامی بیان داشت: جایگاه حضرت زهرا(س) در نگاه مسلمانان آنقدر بزرگ است که وقتی مطرح میشود بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چه مصیبتهایی رخ داد و چه برخوردهای ناشایستی با حضرت زهرا(س) صورت گرفت در خاطر بسیاری از مسلمانان نمیگنجد و باورشان نمیشود که با یادگار پیامبر این گونهای برخورد شده باشد و لذا اصل آن را منکر میشوند و نمیگویند چنین اتفاقات رخ داده و فلانی و فلانی با حضرت چنین کردهاند زیرا حتی در نگاه آنها کسی که به حضرت زهرا(س) اهانت کرده باشد شایسته احترام نیست و بر اساس عظمتی که برای حضرت زهرا(س) قائل هستند باورشان نمیشود که جمعی از اصحاب پیامبر که رفتار ایشان با حضرت زهرا(س) را دیدهاند حال با دختر پیامبر این گونه برخورد کرده باشند و منکر این برخوردها میشوند و این نشان دهنده جایگاه و عظمت حضرت زهرا(س) در نگاه جامعه اسلامی است.
وی افزود: این شخصیت بزرگ خود محور وحدت جامعه اسلامی است چرا که همه به جایگاه والای ایشان معترف و به ایشان ارادت دارند و قدر متیقن مصداق اهل بیت(ع) است و آیه شریفه که مودت آنها و طهارت آنها را تصریح می کند و اهل بیت پیامبر است و خداوند ایشان را پاک قرار داده و "ذَوِیالْقُربیٰ" پیامبر است و خداوند محبت و دوستی او را بر همه مسلمانان لازم کرده است و لذا یک شخصیت مورد اتفاق همه جامعه اسلامی و محور وحدت است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حضرت زهرا(س) در اواخر عمر و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تمام توان خود را صرف کرد تا وحدت جامعه اسلامی صدمه نبیند و از مسیر صحیحی که پیامبر اکرم(ص) برای سعادت جامعه بشری ترسیم کرده از آن منحرف نشود و شبانه روز کار کرد و در این مسیر جان خود را هم تقدیم نمود.
آیتالله محامی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) از هر فرصتی برای سخنرانی و احتجاج استفاده میکرد و خطبههای همسر او امام علی(ع) همه برای همین جهت و در راستای جهاد تبیین و برای حفظ وحدت جامعه اسلامی بود و در نقطه مقابل باز سکوت امام علی(ع) و دست نبردن به اسلحه و تحمل این مصیبتها باز برای جلوگیری از تفرقه در جامعه اسلامی بود و وقتی حضرت زهرا(س) این مصیبتها را دید فرمود:" صُبَّتْ علَیَّ مصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا صُبَّتْ عَلَی الْأَیَّامِ صِرْنَ لَیَالِیَا " آنقدر بر من مصیبت وارد شد که اگر این سختی ها بر روز وارد شده بود تبدیل به شب ظلمانی میشد و حتی به امام علی(ع) عرض کرد چرا نشسته و کاری نمی کنی که امام علی(ع) فرمود من همان حیدر کرار هستم و ذوالفقار در دست من است اما اگر میخواهی این صدای اذان باقی بماند در این موقعیتی که دشمنان خارجی منتظر ضعف در جامعه اسلامی هستند تا به جامعه اسلامی حمله کنند باید سکوت کرده و تحمل کنیم تا تفرقه و جنگ در داخل جامعه اسلامی رخ ندهد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این همان دوگانهای است که باید برای همه ما درس باشد در یک طرف جهاد تبیین و باید حقایق و واقعیتهای تاریخ را برای نسل جوان و همه کسانی که تشنه حقیقت هستند بیان کنیم و از مبانی فکری خود دفاع کنیم و در مقابل از هر گونه تفرقه و درگیری هم پرهیز کنیم و این دوگانهای است که باید از زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) درس بگیریم.
وی ادامه داد: اگر در خصوص حضرت زهرا(س) تعبیر شهادت به کار میرود برای این است که در روایات شریفه آمده است که فوت حضرت به علت لطمه و صدماتی است که به ایشان وارد شد و بدن ایشان هر روز ضعیفتر میشد و در فاصلهای کوتاه پس از رحلت پیامبر(ص) جان به جان آفرین تسلیم کرده اند و برای همین صدمات است که تعبیر به شهادت میشود شبیه تعبیرهایی که ما امروزه در جامعه خود داریم مثلا جانبازان عزیزی که یادگاران دفاع مقدس هستند و به علت صدمات و آسیبهای وارده در میدان جنگ پس از سالها بر اثر همین صدمات به شهادت میرسند.
وی گفت: خداوند از حضرت زهرا(س) به عنوان کوثر یاد کرده است و در موقعیتی که دشمنان پیامبر به ایشان طعنه میزدند که پسری ندارد و نسلی از او باقی نمیماند و منتظر بودند تا پیامبر از دنیا برود تا بساط اسلام برچیده شود خداوند هم بشارت میدهد و هم دشمن را تهدید میکند که " إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ" ای پیامبر ما به تو کوثر دادیم و این نعمت بزرگ نیازمند شکرگزاری دارد و نماز بخوان و شتر قربانی کن و دشمنت که به تو طعنه میزند که از تو نسلی باقی نمیماند خواهد ماند و توسط همین دختر تو دارای نسل فراوانی خواهد بود.
وی اضافه کرد: جامعه اسلامی متنعم است به وجود ذریه پیامبر اینها ذریه حضرت زهرا(س) و ذریه امام علی(ع) میباشند که قابل افتخار هستند.
وی اضافه کرد: بر حسب روایت هر انسان مسلمانی جای افتخار دارد و حدیثی از پیامبراکرم(ص) نقل شده است :" إنّی اُباهِی بِکُمُ الاُمَمَ" من به شما امت اسلامی مباهات میکنم و تلاش کنید تا نسل شما زیاد شود و جامعه اسلامی گسترش پیدا کند و در روزهای گذشته در اخبار معاون بهداشت وزارت بهداشت گزارشی نگران کننده ارائه نمود آن هم آمار ازدواج و طلاق، آمار تولد و مرگ و میر بود و عنوان میکرد که در حال حاضر مقدار کمی آمار تولد از آمار مرگ و میر بیشتر است و اگر به همین روال پیش برود در سالهای بعدی همسان میشود و با گذشت زمان و افزایش تعداد سالمندان میزان مرگ و میر از تولدها بیشتر میشود و طبق آماری که ایشان اعلام میکرد این بود که مثلا در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به حدود ۴۵ میلیون نفر میرسد که نصف این جمعیت هم سالمند هستند و برای همین است که مقام معظم رهبری همواره بر تکثیر نسل و حفظ جوانی جمعیت تاکید دارند و باید همواره برای افزایش تولید نسل، کاهش طلاق و همچنین کاهش میزان مرگ و میر در حوادث و مریضیها تلاش کنیم.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: چند روز قبل گزارشی مطالعه میکردم از آمار بالای کشتهشدگان در تصادفات هر چند که مرگ حق است اما بر حسب ظاهر باید نسبت به استانداردسازی جادهها، استانداردسازی وسایل نقلیه و نیز استانداردسازی مدل رانندگی خود تلاش کنیم.
امام جمعه زاهدان ضمن قدردانی از مشارکتکنندگان در اهدا و جمعآوری کمکها به مردم مظلوم فلسطین و لبنان در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: کمکهایی که تاکنون توسط مردم به دفتر نماینده ولیفقیه در استان، برخی از ائمه جمعه استان و نیز خیمه مقاومت بر پا شده در شهر زاهدان اهدا شده بیش از یک کیلو و ۱۸۱ گرم طلا، ۱۸ عدد سکه و مبلغ یک میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد می باشد و البته بنده در جریان مقدار کمکهای ارائه شده به هلال احمر و یا سایر نهادهای دیگر نیستم و این جمع آوری کمکها تا هفته آینده هم ادامه خواهد داشت.
وی افزود: گاهی مطرح میشود که جامعه ما به این کمکها نیاز دارد و چرا باید کمکهای خود را به جاهای دیگر بفرستیم که باید گفت وظیفه دینی و مسلمانی ما کمک به مسلمانان و هم نوعان خودمان است و اگر به وظیفه دینی و مسلمانی هم توجه نکنیم منافع ملی ما اقتضا میکند که جبهه مقاومت را تقویت کنیم چرا که فرق دارد محل درگیری با دشمن در ایران و درون خانه ما باشد یا محل درگیری در مرز دشمن باشد و ما دوران دفاع مقدس را فراموش نکردهایم که محل جنگ در داخل کشور ما بود و حالا محل جنگ در مرزهای فلسطین اشغالی است برای مثال چرا دولتهای استکباری مثل آمریکا از آن سوی عالم برای حفظ منافع خود نیرو و تجهیزات نظامی میفرستند و حال ما که در اینجا هستیم نباید برای منافع ملی خود تلاش کنیم؟
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هر روز با مراجعات و گلایهمندی مردم از شهرداری زاهدان مواجه هستیم و به نظر می رسد که انگار شهر رها شده و مردم هر روز درخواست دارند که ما به مسئله ورود کنیم و مردم از خراب بودن آسفالت خیابانها و عدم جمع آوری زبالهها گلایه دارند و حتی برخی از پرسنل شهرداری نیز از عدم پرداخت حقوق خود
گلایه مند هستند و بنده در جلسهای به آقای شهردار تاکید کردم که در این جهت تدبیر کنید و توضیحات خود را ارائه و مردم را قانع کنید چرا که زاهدان مرکز استان بوده و شایسته نیست که چهره شهر این گونه باشد و امیدواریم حرکتی داشته، مشکلات را حل و پاسخگوی مردم باشند.
آیتالله محامی گفت: در چند سال گذشته بعضی از همین آقایانی که همواره تکرار میکنند چرا طبق قانون ما نمی توانیم رئیس جمهور شویم بعد خود این فرد در یک جلسهای با خنده مطرح میکرد که لابد پاسخ شما این است که همین شهر زاهدان را که در دست شماست چگونه اداره میکنید تا بعد بتوانید کشور را اداره کنید و بنده دیگر چیزی نگفتم اما در هر حال امیدواریم آقایان با تلاش بیشتر مشکلات را کمتر کنند.