نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان
تبیین اصول مخاطب شناسی و انتقال فرهنگ اهل بیت(ع)
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اصول مخاطب شناسی و راهکارهای انتقال مفاهیم و فرهنگ اهل بیت(ع) به مخاطب شیعه و اهلسنت را تبیین کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در همایش فصلی روحانیون مستقر در انتظامی،مرزبانی و یگان ویژه که با حضور ویدئو کنفرانسی ردههای شهرستانی همراه بود عنوان کرد: ما به عنوان مبلغ دین ادامه دهنده راه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هستیم و باید مرزبان عقیدتی و سربازان جبهه فرهنگی باشیم.
امام جمعه زاهدان افزود: اگر در دفاع مقدس عدهای برای دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور جان خود را تقدیم کردند ما باید برای دفاع از مرزهای عقیدتی در جبهه فرهنگی همه هستی خود را تقدیم کنیم و برای ولایت در این جبهه سربازی کنیم.
آیتالله محامی بیان داشت: برای این کار باید دید رسالت تبلیغی و مرزبانی دینی چه محدودهای دارد و مخاطبان ما چه کسانی هستند و چگونه باید کار کنیم.
وی بر لزوم توجه به چگونگی رسالت پیامبر اظهار داشت: رسالت پیامبراکرم(ص) جامع بوده و تنها متعلق به یک جمع یا مکان خاص نبود و همه افراد و همه مکان ها تا قیامت مخاطب او هستند که از افراد پذیرفتند و عده ای نپذیرفتند اما پیانبر "رَحمةٌ لِلعالَمین" است و ائمه اطهار(ع) نیز نور و چراغ هدایت هستند و رسالتی جهانی دارند. وی گفت: قرآن کریم هم یک کتاب جهانی و ابزار هدایت است و لذا مخاطبان ما طلاب و روحانیون نیز جهانی هستند و باید همه اقشار را در نظر بگیریم.
امام جمعه زاهدان با تاکید بر لزوم مخاطب شناسی و آماده شدن به تناسب مخاطب تصریح کرد: از جمله مخاطبان ما در سیستان و بلوچستان شیعه و اهل سنت هستند که باید این مخاطب را به درستی بشناسیم تا بتوانیم به تناسب خوراک تبلیغاتی فراهم و بعد هنر به خرج دهیم و بتوانیم به تناسب و به زبان روز سخن بگوییم و معارف اهل بیت را بیا کنیم چرا که وقتی این حرفهای حق بیان شود دلها را به سوی خود جذب خواهد کرد.
آیتالله محامی گفت: طبق تاکید مقام معظم رهبری احیای تمدن نوین اسلامی جز با تعامل شیعه و اهل سنت امکان پذیر نیست و طبعأ بخشی از مخاطبان ما در استان اهلسنت هستند و باید در این جهت برنامهریزی لازم را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: برای مخاطب شناسی به صورت زیربنایی سوال این است که آیا اهل سنت مسلمان هستند یا خیر؟ که ما یک کفر لغوی و یک کفر اصطلاحی و فقهی داریم و کفر لغوی به معنای پوشاندن و حق پوشی است اما کفر فقهی که فقها فتوا میدهند این است که فردی خدا و پیامبراکرم(ص) را انکار کند یا ضروری دین را منکر شود به گونهای که انکار ضروری دین مستلزم انکار خدا و پیغمبر باشد و فرد هم به این ملازمه توجه دارد و در عین حال انکار میکند پس کافر است اما اگر کسی شهادتین گفت و منکر ضروری دین نشد مسلمان است و این مورد وفاق است و مذاهب اهل سنت هم تایید میکنند و کسی که متوجه مطلب نباشد کفر لغوی را با کف اصطلاحی اشتباه میگیرد و طبق این توضیحات مخاطب اهل سنت ما مسلمان هستند.
امام جمعه زاهدان افزود: در گام بعد باید دید نسبت اهل سنت با اهل بیت(ع) چگونه است و آیا محب اهل بیت هستند یا دشمن اهل بیت؟ که البته ولایت به معنایی که ما شیعیان بر آن معتقدیم ضروری دین نیست و محل اختلاف است اما ولایت به معنای دوستی صریح آیه قرآن و ضروری دین است و اگر کسی منکر امامتی باشد که ما معتقدیم منکر ضروری دین نبوده و مسلمان است اما اگر منکر محبت به اهل بیت(ع) و ناصبی و اهل دشمنی با آنها باشد منکر آیه قرآن و کافر است و در فتاوا هم داریم که فرد ناصبی کافر است و اهل سنت نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان عمدتا محب اهل بیت(ع) هستند و در مراسمات مختلف برای ابراز محبت به اهل بیت(ع) برنامه دارند و در منابع و آداب و رسوم آنها هم وجود دارد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: نکته دیگر این است که افراد مخالف با عقاید ما چند قسم هستند به گونهای که یا عالم معاند هستند یعنی هم می دانند هم میفهمند اما لجبازی کرده و نمیپذیرند دوم جاهل قاصر یا مقصر هستند و گمان میکنند همان چیزی که فکر میکنند درست است و اگر فرد نرفته حقیقت را پیدا کند مقصر است اما اگر کسی متوجه نشود و فهم او بیشتر از این نباشد جاهل قاصر است و هر کدام از اینها دارای حکمی متفاوت هستند.
وی اضافه کرد: ما وظیفه هدایتگری داریم و یکی از راهکارها ابراز محبت و عاطفه است و عامل جذب دلها میشود.