نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در همایش ملی مهدویت محور وحدت در مذاهب اسلامی تبیین کرد
اعتفاد به ظهور یا حضور حضرت مهدی(عج) منجر به امید، حرکت آفرینی و پویایی در کار است
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اگر ما معتقد باشیم امام مهربانی فرماندهی این عالم را بر عهده خواهد گرفت دیگر مومنی هر چقدر هم در تنگا باشد باز هم مأیوس نمیشود و همواره با نشاط و پویایی در حال حرکت برای رسیدن به اهداف بزرگ است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در همایش ملی مهدویت محور وحدت در مذاهب اسلامی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این همایش عنوان داشت: خداوند متعال امت اسلامی را امت واحده خوانده و آنها را یک امت متحد میخواهد و برای همین در آیات قرآن نیز آمده است: "وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ" و "وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ" و خداوند متعال عنوان کرده است که که امت اسلامی باید متحد و منسجم باشد.
امام جمعه زاهدان افزود: اتحاد محور میخواهد و خداوند برای این اتحاد محورهایی را تعیین کرده است از خودش گرفته که خالق و آفریدگار جهان است تا پیغمبراکرم(ص) تا دو میراث گرانبهای پیامبر از جمله قرآن و عترت که به حکم حدیث ثقلین فرمود: "إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی" که اینها محور وحدت هستند و به اضافه آنها نیز اشتراکات فراوانی در جامعه اسلامی وجود دارد.
آیتالله محامی بیان داشت: پیامبراکرم(ص)، قرآنکریم و اهلبیت(ع) نیز رکن این وحدت هستند و یکی از مشترکات جامعه اسلامی ما بحث حضرت مهدی(عج) به عنوان کسی است که در آخرالزمان ظهور کرده و حکومت عدل الهی را بر تمام جهان حاکم میکند و هدف رسالت پیامبران که در طول تاریخ به دنبال آن بودند را تحقق میبخشد و این از مشترکات جامعه اسلامی و بلکه از مشترکات ادیان توحیدی است.
وی ادامه داد: بحث مصلح آخرالزمان در سایر ادیان هم آمده و تنها مختص جامعه اسلامی نیست و در ادیان مختلف ویژگیهایی برای مصلح آخرالزمان ذکر شده است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: ما آیات متعددی داریم که در قرآن کریم آمده و بر حسب روایات تفسیری مصداق تمام و کمال آن در دوران حکومت حضرت مهدی(عج) خواهد بود از جمله آیه:"وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ" خداوند متعال میفرماید: اراده ما به این تعلق گرفته که مستضعفین زمین را وارث زمین قرار دهیم و این افرادی که مدتی تحت فشار حاکمیت بودند آن ها را پیشوا قرار میدهیم و در طول تاریخ ادیان الهی مصادیقی برای این اراده خداوند متعال داریم که عدهای مستضعف بوده و بعد به قدرت رسیدند از جمله بنی اسرائیل که تحت ظلم فرعون بودند و پس از هلاکت فرعون به حاکمیت رسیدند و حتی بعثت رسولخاتم و جامعه اسلامی که مدتی تحت فشار قریش بودند و بعد فتح مکه پیش می آید و این موارد به نوعی مصادیقی از اراده الهی هستند.
وی گفت: این اتفاقات در یک محدوده زمانی و مکانی خاص فراگیر نبود و بر حسب روایت تحقق کامل آن در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود.
آیتالله محامی اضافه کرد: در آیه قرآن آمده:"یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ" میخواهند نور خدا را خاموش کنند اما خداوند نورش را به تمام و کمال پرتو افکن خواهد کرد و در زمانی که پیامبران رو آمدند، مومنان به حکومت رسیدند و معارف دینی گسترش پیدا کرد از مصادیق همین آیه شریفه است چرا که کفار نمیخواستند پیامبر بماند اما ماند و یک خورشید عالمتاب شد و باز تمام و کمال آن در زمان حکومت جهانی حضرت ولیعصر(عج) تحقق پیدا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: برای مشخصههای دوران حضرت حجت یا زمان نزدیک به ظهور و حضور ایشان نیز علائمی گفته شده است و از این جهت حضور یا ظهور مطرح میکنیم که در یک نکته اختلاف است آن هم اینکه آیا حضرت مهدی(عج) متولد شده و عمری طولانی دارد و در دوران غیبت به سر میبرد که این اعتقاد امامیه است و یا اینکه ایشان از نسل پیامبر خواهند بود و هم نام با پیامبر هستند و بعدا متولد خواهند شد که برخی از اهل سنت به این معتقد هستند و اینکه فردی از نسل پیامبر با چنین مشخصاتی در یک دوره زمانی خواهد آمد و حکومت جهانی را تشکیل خواهد داد مورد اتفاق است.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: در روایات فریقین علائم و مشخصاتی از زمان ظهور و آخرالزمان ذکر شده است و باید توجه داشت که این موارد تنها معیارهای کلی است و نمیتوان با قطعیت بر علائمی که اتفاق میافتد تطبیق کنیم زیرا گاهی وقوع برخی از اتفاقات را از علائم آخرالزمان میدانند و از نزدیکی آن سخن میگویند در حالی که در روایات آمده که چنین نکنید چرا که این اتفاق نمیافتد و بعد اعتقاد مردم متزلزل میشود و حتی گاهی آیات و روایات قرآن را مصداق میآورند و نمیتوان زمان تعیین کرد که این اتفاق چند سال دیگر رخ خواهد داد و این ها مباحث کلی است و نباید آنها را بر مصادیق با قاطعیت تطبیق داد.
آیتالله محامی گفت: آنچه مهم است این است که ببینیم آثار انتظار چه چیزی است و اعتقاد به مصلح آخرالزمان چه اثری بر ما خواهد داشت و دوم اینکه اگر ما اعتقاد داشته باشیم چه وظیفه و انتظاری از ما وجود دارد که این نکات مهم و جای تحقیق و بررسی دارد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر ما به ظهور یا حضور حضرت مهدی(عج) اعتقاد داشته باشیم منجر به امید، حرکت آفرینی، نشاط در کار و مایوس نشدن است و اگر ما معتقد باشیم افق آینده ما روشن و پیروزی برای مستضعفین است و حاکمیت حاکمیت دین خواهد بود و امام مهربانی فرماندهی این عالم را بر عهده خواهد گرفت دیگر مومنی هر چقدر هم در تنگا باشد باز هم مأیوس نمیشود و میداند که پیروزی ازآن ماست و همواره با نشاط و در حال حرکت و پویایی در راه رسیدن به اهداف بزرگ است.
وی افزود: مثلا در دوران انقلاب اسلامی ایران و حضور مردم در برابر رژیم شاهنشاهی را در نظر بگیریم جمع زیادی از مردم کشته شدند که اگر ناامید بودند دلیلی برای این ایستادگی وجود نداشت و اگر این امید به پیروزی در جبهه حق وجود نداشت امکان نداشت در دفاع مقدس پیروزی حاصل شود.
آیتالله محامی ادامه داد: اگر انتظار ظهور یا حضور وجود نداشت جبهه مقاومت با چه امیدی تشکیل و گسترش پیدا میکرد چرا که خود را ناتوان میدیدند اما نگاه امام خمینی(ره) که برگرفته از این مبانی دینی بود و امیدی که در بین مردم ایجاد کرد سبب پیروزی انقلاب شد و سپس ایستادگی در دفاع مقدس شد و مسیر همچنان پر امید دنبال میشود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همه سختیها وجود دارد اما مهم این است که ما همواره در حال پیشرفت هستیم و اینها آثار اعتقاد به امام زمان(عج) است.
وی گفت: اختلاف در مبنا در اثر هم متفاوت خواهد بود و اینکه ما معتقد باشیم امامی حاضر و مشرف به عملکرد ما وجود دارد طبعأ در روحیه امید، نشاط و حرکت تاثیر خواهد داشت تا اینکه بگوییم در آینده چنین امامی متولد میشود و حاکمیت پیدا میکند.
آیتالله محامی بیان داشت: ما به امام زمان(عج) اعتقاد داریم اما طبعأ وظایفی هم بر عهده داریم از جمله اینکه اگر ما منتطر یک مصلح جهانی هستیم و معتقدیم افق آینده جهان روشن است پس باید در همین مسیر حرکت کنیم و در صدد اصلاح خود و جامعه بر آییم آن هم با همکاری و همراهی و هم افزایی همه جامعه اسلامی و جوامع دینی و همه باید دست به دست هم بدهیم و برای تحقق این حکومت جهانی تلاش کنیم و کار مستمر، شبانهروزی و شبکهای انجام دهیم.
وی گفت: همانگونه که رسولاکرم(ص) به مسیحیان فرمود:"تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم" ما معارفی مشترک مثل اعتقاد به خدا، اعتقاد به نبوت و قرآن داریم و باید دست به دست هم بدهیم و در مسیر همین معارف مشترک تلاش کنیم.
وی گفت: برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) همه جوامع اسلامی که به این جهت معتقد هستند وظیفه دارند که در این جهت تلاش کنند و حتی پیروان ادیان دیگر را نیز برای مبارزه با فساد، ظلم و اصلاح در جامعه به کار گرفت.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: برای مثال جریان فلسطین تنها اختصاص به اسلام و مسلمانان ندارد و یک فاجعه انسانی و یک نسل کشی است و همه باید برای مبارزه با این ظلم فاحش پای کار بیاییم.