نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تبیین کرد
مبعث پیامبراکرم(ص) بزرگترین تجلی
تاریخ بشریت
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در سومین جشنواره شعر و داستان نبوی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شد ضمن گرامیداشت دهه مبارکه فجر و عید مبعث عنوان داشت: مبعث نقطه عطفی در تاریخ بشریت و هدایت جامعه بشری است و به تعبیر دعای شب عید مبعث "اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَْعْظَمِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ" بزرگترین تجلی خداوند متعال در همین موقعیت صورت گرفته و در دعا بیان شده خداوندا تو را قسم میدهم به بزرگترین تجلی که در این شب برای رسول خود داشتهای و طبعأ تجلی و عظمت خداوند متعال متناسب با عظمت و بر حسب لیاقت و قابلیت مخاطب صورت میگیرد.
امام جمعه زاهدان افزود: اگر خداوند متعال بزرگترین تجلی خود را داشته طبعأ مخاطب او پیامبر اکرم(ص) نیز باید بزرگترین، کاملترین و بالغترین انسان باشد که قابلیت درک این تجلی را داشته باشد.
آیتالله محامی بیان داشت: همه انسانها به سوی کمال میروند و برخی به اوج میرسند و انسان کامل میشوند اما همین انسان کامل هم دارای مراتب است و حتی پیامبران هم در بین خود دارای مراتب هستند.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت موسی(ع) به میعادگاه رفت و خداوند متعال با او سخن گفت حضرت موسی به وجد آمده و عنوان کرد: «رَبِّ أَرِنی أَنْظُرْ إِلَیْکَ» خداوندا خود را به من بنمایان تا تو را ببینم که در پاسخ مطرح شد: «قالَ لَنْ تَرانی» هرگز مرا نخواهی دید «وَ لکِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَرانی» به کوه نگاه کن اگر کوه در جای خود ماندگار شد تو هم مرا خواهی دید «فَلَمّا تَجَلّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً» وقتی خداوند بر کوه تجلی کرد کوه توان تحمل این تجلی را نداشت و از بین رفت و موسی(ع) از هوش رفت و زمانی که به هوش آمد عنوان داشت: « سُبْحانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنینَ» تو منزه هستی و من اولین ایمان آورنده به تو هستم.
امام جمعه زاهدان افزود: در تفسیر این آیات شریفه آمده که حضرت موسی(ع) از خداوند متعال تقاضای دیدار او را دارد که اگر بخواهد با چشم سر ببیند خداوند با چشم سر دیده نخواهد شد و چگونه موسی(ع) چنین تقاضایی میکند و اگر با چشم دل است که موسی(ع) پیامبر خداوند متعال است و این چگونه تقاضایی است.
وی ادامه داد: برخی دیگر این گونه تفسیر کردهاند که در شأن حضرت موسی(ع) نیست که خواستار دیدار خداوند متعال با چشم سر باشد اما سخن بنی اسرائیل را مطرح کرده است به عنوان کسانی که ظاهربین و مادیگرا هستند و حضرت موسی(ع) خود باید پاسخ این سخن باطل آنها را بدهد.
آیتالله محامی گفت: برخی بزرگان در تفسیر این آیه شریفه آوردهاند که حضرت موسی(ع) خواستار دیدار با چشم دل برای خود بود اما این تجلی بالاتر از حد و لیاقت او بود و او تجلی را خواست که برای پیغمبر خاتم(ص) بود و در جواب آمد حد خود را نگه دار و هر کسی لیاقتی دارد و تجلی برای پیامبر خاتم یک تجلی اعظم است.
وی اضافه کرد: خداوند عملا به حضرت موسی(ع) نشان داد که تجلی بالاتر از قابلیت طرف مقابل را از بین میبرد و کوه علیرغم همه ایستادگی و استواریاش در مقابل تجلی خداوند متعال نابود و با خاک یکسان شد و با اینکه تجلی برای کوه بود اما موسی(ع) بیهوش شد و پس از هوشیاری مجدد توبه کرد و گفت خداوندا به حد خود قانع هستم.
آیتالله محامی اظهار کرد: بزرگترین تجلی خداوند متعال برای پیغمبر اکرم(ص) است و اگر حضرت ابراهیم(ع) عرض کرد خداوندا نشان بده که چگونه مرده زنده میکنی و در پاسخ شنید مگر ایمان نداری اما عرض کرد ایمان دارم اما میخواهم دلم آرام بگیرد اما نه پیامبر خاتم(ص) بلکه وصی او یعنی حضرت علی(ع) عنوان میکند: «لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِیناً» اگر همه پروههای غیب از مقابل چشم من کنار برود به یقین من اضافه نخواهد شد و معرفت و ایمان من در اوج قرار دارد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: پیامبر اکرم(ص) بزرگترین، کاملترین و شریفترین انسان است و قابلیت بزرگترین تجلی خداوند را دارد و بزرگترین تجلی خدا در مبعث پیامبر نقطه عطفی در تاریخ خلقت، برای هدایت بشریت و یک رسالت جهانی است.
وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در قله کوه قرار دارد و انسانهایی که در دامنه کوه قرار دارند به خوبی نمیتوانند عظمت او را درک کنند و پیامبر اکرم(ص) در حدیثی نقل کرده: "ای علی کسی خدا را مانند من و تو نشناخت و کسی من را مثل خدا و تو نشناخت و کسی تو را مثل خدا و من نشناخت".
وی به قرائت و شرح فرازی از نهجالبلاغه و توصیف پیامبر اکرم(ص) از زبان حضرت علی(ع) پرداخت و عنوان کرد: "حَتَّى أَفْضَتْ کَرَامَةُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى إِلَى مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله فَأَخْرَجَهُ مِنْ أَفْضَلِ الْمَعَادِنِ مَنْبِتاً وَ أَعَزِّ الْأَرُومَاتِ مَغْرِساً مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِی صَدَعَ مِنْهَا أَنْبِیَاءَهُ وَ انْتَجَبَ مِنْهَا أُمَنَاءَهُ، عِتْرَتُهُ خَیْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُ خَیْرُ الْأُسَرِ وَ شَجَرَتُهُ خَیْرُ الشَّجَرِ، نَبَتَتْ فِی حَرَمٍ وَ بَسَقَتْ فِی کَرَمٍ" خداوند متعال حضرت محمد(ص) را از بهترین جایگاهها و ریشهدارترین پایگاهها آفرید و از درخت نبوتی که سایر پیامبران از همان درخت بودند و خاندان او و خانواده او بهترین بودند و در حَرَم رشد و در کَرَم گسترش پیدا کرد و بهترین میوهها را داد آن هم میوههایی که همه در دسترس نیست.
امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی دیگر از نهجالبلاغه پرداخت و گفت: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ، وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ، یَضَعُ ذلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ: مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ، وَ آذَانٍ صُمٍّ، وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ؛ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ، وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَةِ» پیامبر اکرم(ص) یک پزشک دورهگرد بود و بین مردم میچرخید و مخاطب خود را می یافت و همه ابزار طبابط خود را هم آماده کرده بود و در مواقع نیاز از آن استفاده میکرد و دلهای کور از دیدن حق گوشهای کر از شنیدن حق و زبانهای گنگ از گفتن حق را درمان میکرد و پیامبر دنبال کسانی بود که نتوانسته بودند از نور علم بهرهمند شوند و مانند چهارپایان بوده و دل سنگ داشتند و آنها را درمان میکرد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای ادامه این جشنواره و جهت حفظ تازگی و طراوت این جشنواره و کسب خروجیهای مطلوب باید هر سال به یک موضوع مشخص از ابعاد شخصیتی پیامبر از جمله اخلاق، عاطفه، محبت، اعجاز، و ... پرداخته شود.
وی عنوان کرد: باید برای جشنواره شعر نبوی افقی بلند مدت تعیین و هر سال به یکی از ابعاد پرداخته و آثار جدیدی تهیه و تولید شود و ذهنها در یک موضوع مشخص متمرکز شود.