نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان مطرح کرد:
تقویت عقلانیت، رشد علمی و جهاد تبیین راهکارهای پیشگیری از بحران در دانشگاهها
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: برای پیشگیری از وقوع بحران در دانشگاهها باید عقلانیت و علم را تقویت و به جهاد تبیین بپردازیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی در نشست آسیبشناسی و مدیریت بحران در فضای دانشگاه با تاکید بر مسائل استان که با حضور رؤسای دانشگاههای مختلف استان برگزار شد عنوان کرد: دانشگاه یک مرکز علمی و فرهنگی است و انتظار میرود مواجهه این مجموعه با بحرانها نیز به صورت علمی و فرهنگی باشد. امام جمعه زاهدان افزود: برای این جهت ما نیازمند عقلانیت و تدبیر، اخلاق و شرح صدر و سرعت مناسب و تصمیمگیری به موقع در مواجهه با بحران هستیم. آیتالله محامی بیان داشت: باید میان آشوب به حق که از آن تعبیر انقلاب می شود و آشوب به ناحق که از آن تعبیر اغتشاش میشود تفاوت قائل شویم زیرا در دوره انقلاب هم اوضاع به هم ریخته و آشفتگی وجود دارد اما به حق بوده و باید تحول و انقلابی صورت گیرد. وی ادامه داد: برای مواجهه علمی و فرهنگی با بحران، دانشگاه باید عوامل آشوب را بررسی کند زیرا گاهی بهانههای درست و گاهی بهانههای نادرست دلیل این اتفاق است و طبعا بر اساس عقلانیت به تناسب هر کدام باید برخود متناسبی صورت گیرد. امام جمعه زاهدان افزود: ممکن است گاهی یک اتفاق کوچک یا عدم اطلاع از برخی خدمات در دانشگاه تبدیل به سوژه شود و بهانهی حقی هم باشد که در این صورت برخورد درست این است که بهانه را از دست فرد بگیریم اما گاهی بهانهها به ناحق است و برخورد با آن نیز تفاوت دارد. وی اذعان داشت: ریشه آشوبهای ناحق یا جهل و نفهمی و یا جهالت و نادانی است به این شکل که فرد مسیر درست را تشخیص نداده و دست به کار خلاف میزند و یا فرد دارای فهم درستی است اما اطلاعات درست را ندارد و بر اساس دادههای غلط تصمیم نادرست میگیرد. نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان بیان داشت: گاهی فرد با آگاهی دست به آشوبگری میزند و مزدور دشمن است که البته این مزدوری هم گاهی آشکار و گاهی به صورت پنهان اتفاق می افتد به این شکل که در دام توطئه دشمن قرار میگیرد و غیر مستقیم دست به مزدوری میزند و مصداق جهل و جهالت است اما گاهی با وجود اینکه در دل خود یقین دارد اما به خاطر از دست ندادن منافع خود انکار میکند که ریشه این هم به جهل و جهالت بر میگردد. آیتالله محامی اذعان داشت: برای مدیریت این کار به صورت علمی و فرهنگی باید از عقل و عقلانیت و علم و دانش استفاده کنیم. وی افزود: گاهی دچار یک آشوب میشویم که باید برای درمان آن به صورت دو طرفه نشسته و با گفتگو فرد مقابل را به تفکر و یافتن حقیقت دعوت کرده و اطلاعات درست را برای او بیان کنیم. امام جمعه زاهدان تصریح کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و در گام نخست نباید گرفتار این آسیب شویم و برای این کار باید برای جهاد تبیین و روشنگری در جهات مختلف تلاش کنیم. وی گفت: در این صورت سوال و ابهامی در ذهن اساتید و دانشجویان باقی نخواهد ماند و به بحران نخواهد رسید. آیتالله محامی بر لزوم تلاش جهت تقویت عقلانیت تاکید کرد و گفت: فرد باید توان تجزیه و تحلیل را پیدا کند زیرا گاهی اطلاعات او درست اما بر اساس احساسات برخورد تندی صورت می دهد که این تندی گاهی از ناحیه دو طرف صورت میگیرد و از هر طرفی که باشد صحیح نیست چرا که مبنای عقلی ندارد و هر بار با تغییر جهت باد جبهه خود را تغییر میدهد. امام جمعه زاهدان گفت: امام علی(ع) در نهجالبلاغه عنوان کردهاند: "لا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً" جاهل را نمییابی مگر اینکه اهل زیادهروی یا کمکاری است و حد وسط ندارد. وی ادامه داد: مهم است که ما پا به پای هم برای تقویت عقلانیت، رشد علمی و جهاد تبیین تلاش کنیم که این کار با برنامهریزی و کار علمی میسر خواهد شد و اگر این مسئله مورد توجه ما باشد سیاست تقویت عقلانیت و رشد علمی سیاست حاکمی بر همه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی ما خواهد بود. وی عنوان کرد: اگر سیاست تقویت عقلانیت در آموزش دنبال شود باید فهم افراد تقویت پیدا کند که چنین انسانی رشد علمی پیدا کرده و ابتکاراتی هم خواهد داشت و اگر سیاست تقویت عقلانیت در مباحث فرهنگی وارد شود به مراسمات ظاهری اکتفا نخواهید کرد و تلاش می کنید تا این محتوای فرهنگی در روح و دل مخاطب نفوذ کند. نماینده ولیفقیه در استان گفت: در این جهت اساتید و مسئولان دانشگاهها سکان دار هستند و باید در جذب و گزینش اساتید دقت کافی صورت گیرد تا اهداف مد نظر حاصل شود.